הבלוג שלנו

ההיסטוריה הקצרה של עדכוני אלגוריתם בגוגל

'Gilad Sasson'
20 במאי 2012
זמן קריאה: 4 דקות

אלגוריתם החיפוש של גוגל מתעדכן כמה עשרות פעמים בחודש. בנוסף, אחת לכמה חודשים גוגל מודיעים על עדכון אלגוריתם כבד משקל בעל השפעה ניכרת על תוצאות החיפוש. עדכון כזה היה גוגל פנדה שנעשה לראשונה בפברואר 2011 ועדכון הפינגווין מאפריל 2012 שהשפעתו עדיין נלמדת.

כל עדכוני האלגוריתם של גוגל, הקטנים והזניחים כמו הגדולים והרי הגורל, מקבלים שמות קוד, ולפעמים אף שניים: שם שבו העדכון הושק ושם קוד לפרוייקט. לעתים יש קשר ישיר בין אופי העדכון (למשל שם קוד safesearch לעדכון שמטרתו לשפר את החיפוש הבטוח בתמונות ובסרטונים), לעתים הקשר הוא מרומז (כמו העדכונים על שם החיות הלבנות-שחורות או עדכון הקפאין), ובפעמים אחרות הקשר בין שם העדכון לתוכנו שקוף רק לגוגלרים.

להלן מפורטים עדכוני האלגוריתם החשובים של גוגל והשפעתם על תוצאות החיפוש.

 פינגווין

 ראש העמוד (Above the Fold)

SPYW

Freshness

פנדה

קפאין


גוגל פינגווין – אפריל 2012

 נכון למועד כתיבת שורות אלה עדכון הפינגווין הוא העדכון הגדול האחרון של גוגל והשפעתו עדיין לא ידועה עד סופה. עדכון הפינגויין הוחל ב-24 באפריל 2012 והוא כוון לעבר אתרים המשתמשים בשיטות קידום שאינן תואמות את הנחיות גוגל, בהן דחיסת מילות מפתח, בניית (וקניית) קישורים לא טבעיים. העדכון כונה בימי הראשונים "עדכון ה-webspam" והוא זוהה כמימוש הענישה על אופטימיזציית יתר עליו דיבר מאט קאטס כחודש לפני שעדכון הפינגווין יצא לפועל.


Above the Fold – מודעות בראש העמוד – פברואר 2012

בפברואר 2012 גוגל הודיעו על עדכון Above the Fold או Page Layout שקהל היעד שלו היו אתרים שמיקמו מודעות פרסום רבות בראש העמוד (1% מסך כל החיפושים לפי גוגל) ודירוגם בתוצאות החיפוש נפגע בעקבותיו.


Search Plus Your World – ינואר 2012

לא בדיוק עדכון אלגוריתם אלא שיווק הרשת החברתית של גוגל באמצעות התאמה אישית של תוצאות החיפוש על חשבון אלגוריתם הרלוונטיות של מנוע החיפוש. בעקבות השינוי, תוצאות אישיות, קישורים ששיתפו מכרים מהרשת החברתית או מחשבון האימייל של גוגל, התערבבו עם התוצאות תלויות האלגוריתם, ודפי פרופיל של חברים בגוגל+ מוקמו גבוה יותר מדפי פרופיל של חברים ברשתות חברתיות אחרות.


עדכון העדכניות – Freshness Update – נובמבר 2011

לפי גוגל, עדכון מדד העדכניות, שמטרתו לתגמל אתרים המתעדכנים לעתים קרובות, השפיע על כ-35% מכלל החיפושים (פי שלוש מההשפעה הצפויה מעדכון פנדה הראשון). השפעת העדכון הורגשה יותר באתרים חדשותיים, או בכאלה המתיימרים לסקר ארועים מן הזמן האחרון או לדווח על שינויים תכופים, כמו שער הדולר לדוגמה.


גוגל פנדה – פברואר 2011 – אוגוסט 2011

גוגל פנדה הידוע לשימצה הוא אחד מעדכוני האלגוריתם הגדולים והבלתי נשכחים בהיסטוריה הקצרה של מנועי החיפוש באינטרנט. מטרת העדכון היתה להסיר מראש תוצאות החיפוש אתרי תוכן ירודים המספקים למשתמשים תוכן מועתק ומעט ערך מוסף אם בכלל. לפי הערכת גוגל, עדכון הפנדה היה צפוי להשפיע על כ-12% מכלל האתרים בארצות הברית, אולם הרושם שנוצר הוא שאתרים רבים יותר נפגעו מהשינוי. אתרי הפצת מאמרים כגון ezinearticles.com ואתרי תוכן משתמשים כמו hubpages.com ו-suite101.com נמנו עם האתרים שנפגעו קשות מן העדכון.

גוגל הכריזו על עדכון הפנדה בפברואר 2011 והחילו אותו לראשונה רק על ארצות הברית. באפריל באותה שנה גם אתרים אירופיים דוברי אנגלית הרגישו את נחת זרועה של הפנדה, ובאוגוסט הפנדה כבר השפיעה על שאילתות חיפוש בכל השפות.

גוגל פנדה ממשיך להתעדכן בקצב לא קבוע של בין פעם בשבוע לפעם בשלושה חודשים.עדכון הפנדה האחרון, גוגל פנדה 3.6, נעשה בסוף אפריל 2012 בצל עדכון הפינגווין.


קפאין – אוגוסט 2009 – יוני 2010

ביוני 2010 גוגל חשפו לעולם את גירסת הטרום-בטא של מנוע החיפוש החדש, שמטרתו להרחיב את גודל אינדקס האתרים, להאיץ את קצב האינדוקס ולשפר את הדיוק ואת הבהירות של תוצאות החיפוש. העדכון כונה קפאין ועברו כעשרה חודשים עד שעלה לאוויר בכל מנועי החיפוש של גוגל. עדכון הקפאין אכן הכפיל את מהירות הרישום של אתרים באינדקס וגם שילב בין אינדוקס ודירוג כמעט בזמן אמת.

ותיקי השיווק במנועי חיפוש ודאי גם זוכרים את עדכון פלורידה מ-2003 ואף עדכונים מוקדמים יותר, אבל יש להניח  שאתרים שניזוקו בעקבות אותו שינוי כבר הספיקו לתקן את הנעשה. מעקב אחר עדכוני האלגוריתם של גוגל חשוב ותאריכי התרחשותם חשוב שכן באמצעותם אפשר אולי להסביר שינויים בתוצאות החיפוש האורגניות ובתנועת המבקרים לאתרים. בעקבות עדכוני אלגוריתם מאסיביים כמו הפנדה שהוזכרה לעיל, לעתים גם נדרש להתאים מחדש את האסטרטגיה השיווקית.

למידע נוסף על עדכוני האלגוריתם והעונשים של גוגל>>