פרסום ב-13.4.2016
קידום אתרים בגוגל (SEO) עוזר לשפר את הנראות של האתר בתוצאות החיפוש וכך להגדיל את התנועה הנכנסת לאתר, בין שמדובר באתר מסחרי או בעמותה הפועלת ללא מטרת רווח. לכן, השימוש בטכניקות קידום אתרים ובערוצי שיווק נוספים כמו שיווק בפייסבוק הוא אפקטיבי גם לעמותות ולארגונים חברתיים, ואלו עוזרים להגביר את החשיפה שלו בפני תורמים פוטנציאליים, מתנדבים וחברים.
מה ההבדל בין קידום אתרי עמותות לקידום אתרים אחרים?
יש יתרונות וחסרונות לקידום עמותות ללא מטרת רווח. היתרונות העיקריים הם המחויבות למטרה של העובדים או המתנדבים והתוכן האיכותי שנוצר באופן טבעי. החיסרון העיקרי הוא משאבים מצומצמים בהשוואה לאתרים מסחריים. עם זאת, יש כמה דרכים לפצות על התקציב המוגבל כמו Google Grants, תכנית המענקים של גוגל לעמותות.
גוגל גרנטס לעמותות
גוגל מגדירים את גוגל גרנטס, תכנית המענקים לעמותות, "הגרסה של אדוורדס לארגונים ללא מטרת רווח", והיא מאפשרת לארגונים כאלה לקבל מענק של 10,000$ בחודש כדי לפרסם את מטרותיהם ואת יוזמותיהם בגוגל אדוורדס.
כל עמותה רשומה יכולה להגיש בקשה לתכנית המענקים של גוגל, ואם היא עומדת בדרישות של גוגל היא תקבל מענק יומי בשווי של 330 דולר (כלומר תקציב חודשי של כ-10,000 דולר או הסכום המקביל במטבע המקומי) לפרסום בגוגל.
מי זכאי להשתתף בתכנית המענקים של גוגל לעמותות?
כדי להשתתף בתכנית ולקבל את המענק לפרסום בגוגל, על העמותה לעמוד בכמה דרישות.
על העמותה להיות רשומה כארגון צדקה לפי דרישות החוק בישראל, לחתום על האישורים הנדרשים בנוגע לאיסור אפליה, קבלת תרומות ושימוש בהן, וכן להפעיל אתר אינטרנט ולהוסיף לו תוכן איכותי וייחודי בקביעות.
ארגונים וגופים ממשלתיים, ארגונים רפואיים, בתי חולים ומוסדות לימוד אינם זכאים להשתתף בתכנית המענקים של גוגל.
ניהול הקמפיינים לקידום ממומן של עמותות זהה לזה של מפרסמים רגילים, אבל גוגל קבעו כמה הנחיות ומגבלות:
- הקמפיינים מבוססים על מילות מפתח בלבד (כלומר, אין להשתמש בתמונות או בסרטוני וידאו) והם מוגבלים לתוצאות החיפוש של גוגל.
- המחיר המקסימלי לקליק (CPC) הוא 2 דולר.
בנוסף, כדי לשמור על הזכאות ל-Google Grants נקבעו עוד כמה כללים ומגבלות:
- מודעות הפרסום יכולות לקשר רק לדומיין של העמותה
- יש להתחבר אל החשבון בגוגל אדוורדס לפחות פעם בחודש ולערוך בו שינוי כלשהו לפחות פעם ב-90 יום, אחרת החשבון יושהה או יבוטל.
- המודעות ומילות המפתח צריכות להיות קשורות למטרות העמותה.
- אין להשתמש במודעות לשימוש מסחרי, וכל ההכנסות ממכירה של מוצרים או שירותים צריכות לשמש לתמיכה בעמותה.
- אין לקשר לדפי אתר המקשרים לאתרים חיצוניים.
- אין לפרסם מוצרים פיננסיים, לבקש תרומות לנכסים או להשתמש במילות מפתח הקשורות לנושאים אלו.
- הארגונים משתתפים בתכנית אינם רשאים לפרסם באתריהם מודעות של גוגל אדסנס או קישורים לאתרי שותפים.
למידע נוסף על תכנית המענקים של גוגל לעמותות.
עוד דרכים לקידום אתרי עמותות באינטרנט
שיווק בווידאו לעמותות
לווידאו יש יתרון רב בקידום עמותות , כיוון שהוא מאפשר לארגונים להציג את הבעיות שהם נלחמים בהן, להגביר את המודעות לעמותה או לקמפיינים ספציפיים שלה ובאותה הזדמנות לעורר תגובות רגשיות. למשתמשים לרוב קל יותר להיות מעורבים כשהמסר מועבר באמצעות סרטון וידאו מאשר בטקסט פשוט, וככל שהסרטון קצר יותר כך גדל הסיכוי שמשתמשים יצפו בו וישתפו אותו ברשת.
עמותות יכולות ליצור סרטוני וידאו בכל מיני סוגים כולל קדימונים, סרטוני אנימציה, צילומים של דיונים, ראיונות וכדומה.
דוגמאות לסרטוני וידאו לקידום עמותות:
חשוב להגדיר את היעדים של הווידאו לפני שמפיצים אותו (ואולי גם לפני שיוצרים אותו). האם המטרה העיקרית היא להגביר מודעות או לגייס תרומות? מטרות הסרטון ישפיעו על דרכי השיווק שלו ואפילו על הפלטפורמה שלו (לא תמיד יוטיוב היא האפשרות הטובה ביותר). כמובן שכדי להגדיל את החשיפה של הסרטונים יש להפיץ אותם בדרכים המקובלות כמו קידום ברשתות חברתיות, פנייה אל בלוגים ואתרים וכדומה.
גם ליוטיוב יש תכנית לארגונים ללא מטרת רווח, אבל היא אינה זמינה לעמותות בישראל. התכנית מאפשרת לעמותות להוסיף פיצ'רים ייחודיים לסרטוני הווידאו כגון כפתור תרומה, קריאה לפעולה וקישור בשכבה העליונה של הסרטון, שידורים חיים מאירועי התרמה, הפגנות, דיונים ועוד אירועים הקשורים למטרות הארגון ועוד.
למידע נוסף על YouTube Nonprofit Program.
קידום עמותות בפייסבוק
גם הרשת החברתית פייסבוק מציעה לעמותות כמה דרכים לחזק את הנוכחות שלהן בפלטפורמה, להעלות מודעות למטרות שבשמן הן פועלות ולגייס ולתפעל תומכים ומתנדבים.
תמונה: nonprofits.fb.com
כלים לקידום עמותות בפייסבוק
דף – דף פייסבוק נותן לעמותה קול ונוכחות ברשת החברתית והוא מאפשר לתקשר עם קהילת התומכים של העמותה וכן להגיע אל מתעניינים חדשים. אם לעמותה שלוחות בכמה מקומות, מומלץ אפילו לפתוח כמה דפים וליצור תוכן מותאם לכל אזור.
באמצעות דף הפייסבוק העמותות יכולות ללמד את הקהילה על מטרותיה, לעדכן בעניינים הקשורים לארגון ולדרבן את העוקבים לתמוך במטרות, להשתתף באירועים, להתנדב ולתרום כספים. כמו כן, הדף מאפשר ליצור קשר עם משתמשים המתעניינים במטרות ולהגיע אל חדשים.
קבוצה – קבוצות בפייסבוק מאפשרות לעמותות ליצור קהילות של משתמשים בעלי מטרה ותחומי עניין משותפים והם יכולים לתקשר זה עם זה. בקבוצה אפשר לשתף בעדכונים ייחודיים, להעלות תמונות או ליצור אירועים, והקבוצה יכולה להיות פומבית, סגורה או סודית.
עמותות יכולות להשתמש בקבוצות בפייסבוק בכמה דרכים: לעדכן את המתנדבים לגבי פעילויות קרובות; לספק לתורמים מידע והטבות ייחודיות; ליזום דיונים עם המוטבים של העמותה; ליצור פורומים עבור שאלות ופידבקים; ליצור קשר עם ארגונים דומים במגזר ועוד.
אירועים – אירועים בפייסבוק עוזרים לעמותות להזמין תומכים להשתתף בפעילויות מסוימות. בפייסבוק אפשר לארגן אירוע פרטי או פומבי בקלות ובמהירות ולהזמין מספר רב או מצומצם של משתתפים בהתאם לצורך.
אירועים מאפשרים ליידע את התומכים לגבי הזדמנויות להתנדב, אירועי צדקה ופעילויות בכל סדר גודל, וכן לשתף בתמונות וסרטוני וידאו שצולמו באירוע. אפשר לשתף את האירוע בטיימליין של דף הפייסבוק כדי ליצור באז וליידע את העוקבים שהם יכולים להירשם לאירועים ולקבל עדכונים על אירועים חדשים בסביבת מגוריהם.
מודעות פרסום – הפרסום בפייסבוק מאפשר לעמותות להגיע אל קהל יעד ספציפי ומדויק בתקציב מינימלי. באמצעות כלי הפרסום של פייסבוק אפשר להגיע אל משתמשים בעלי מאפיינים ותחומי עניין דומים לאלו של התומכים הנוכחיים, להרחיב את התפוצה של העדכונים, לשלוח קריאות לפעולה למשתמשים בעלי מאפיינים מסוימים (כגון נתונים דמוגרפיים, תחומי עניין והתנהגות), וכן לזרז פעולות מסוימות כמו ביקור באתר, הרשמה לניוזלטר, צפייה בווידאו וכדומה.
כלים לגיוס תרומות דרך פייסבוק
פייסבוק השיקו כלים חדשים המאפשרים לעמותות לגייס תרומות באמצעות פייסבוק. אחד הכלים הוא כפתור Donate Now שאפשר להוסיף לדף או למודעות כדי לעודד את המשתמשים לתרום כספים דרך אתר שהעמותה תבחר.
למידע נוסף Facebook's Fundraising Tools.
לסיכום, שיווק באינטרנט אינו משמש רק למטרות מסחריות ואת כל ערוצי השיווק אפשר לגייס גם לקידום עמותות וארגונים ללא מטרת רווח וכדי להגדיל את החשיפה של יוזמות ומטרות לתועלת הציבור.