תוכן דליל (thin content) הוא תוכן בעל ערך מועט או חסר ערך לחלוטין למשתמש, והוא נחשב לאחד הגורמים המשפיעים לרעה על קידום האתר בגוגל. מכיוון שגוגל רוצה לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר לשאילתת החיפוש של המשתמש, תוכן דליל ובעל איכות ירודה, לרוב לא יופיע במיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש. לכן, אם אתם רוצים שתוכן האתר שלכם יהיה מדורג גבוה, אתם צריכים לשכנע את גוגל שהוא עונה על השאילתות של המשתמש. לכן עליכם לשאוף לכתוב תוכן כמה שיותר אינפורמטיבי שישמח את גוגל, אבל בעיקר את המשתמשים שלכם.
הרבה בעלי אתרים נופלים במלכודת וממהרים לשכפל תכנים או ליצור תכנים חדשים שדומים מאוד לתכנים אחרים באתר, אך לא כולם מודעים לכך שדפים שאינם מקוריים ודפים עם תוכן כפול נחשבים גם הם לתוכן דליל. נוסף על כך, גוגל לא אוהבת דפים שמלאים במילות מפתח והיא למדה להבחין בין תוכן בעל ערך לתוכן באיכות ירודה, במיוחד מאז עדכון פנדה, שיצא בשנת 2011 במטרה למנוע מתוכן ירוד להיות מדורג גבוה בתוצאות החיפוש.
ככל שהאתר שלכם גדול יותר, כך עלול לגדול מספר הדפים שעשויים להכיל תוכן דליל או מיושן, וכדי לטפל בתוכן דליל אתם קודם כל צריכים לדעת כיצד לזהות אותו.
מהו תוכן דליל?
- מאמרים המכילים פחות מ-250 מילים (לא כולל את דף הבית, דפי מוצרים, הודעות שגיאה ודפים אינפורמטיביים אחרים)
- תכנים מיושנים
- תכנים כפולים
- תכנים לא מקוריים
- תכנים מלאים במילות מפתח
כיצד לטפל בתוכן דליל?
יש כמה דרכים להתמודד עם תוכן דליל, ולכל דרך אפשרית יש יתרונות משלה. סביר להניח שאם תשאלו את מהנדסי גוגל כיצד כדאי לטפל בתוכן דליל – האם לעדכן אותו, ליצור הפניה או להסיר אותו לחלוטין, תקבלו מספר תשובות שונות. בסופו של דבר, ההחלטה באיזו דרך לבחור תלויה בכמה גורמים בהם התוכן עצמו, היעדים שלו והמשאבים הזמינים. בנוסף, חשוב לבדוק נתונים כמו כמות התנועה, הקישורים ומיקומים נוכחיים.
עדכון תוכן
גם בין פריטי התוכן הדלילים כנראה יש כאלה שעדיין יכולים לתרום לקידום האתר. אם תבחרו בשיטה של עדכון התוכן והרחבתו, תוכלו לגלות יתרונות רבים על פני יצירת תוכן חדש. ראשית, האתר כבר מכיל קישורים נכנסים ממקורות שונים והוא כבר צבר "הון עצמי", לכן לא תצטרכו לקדם אותו כמו תוכן חדש. באותה הזדמנות מומלץ גם לעדכן את כל הכותרות ותגיות המטא, כדי לקדם את האתר על מילות מפתח ספציפיות. מומלץ גם לשלב תוכן עשיר כמו סרטוני וידאו או אינפוגרפיקה, כדי שיהיה קל יותר לשתף את התוכן ברשתות החברתיות ובקמפיינים בדוא"ל.
לכן, אם אתם יכולים לעדכן ולשכתב תוכן דליל, זאת יכולה להיות אסטרטגיה חכמה; אתם לא רוצים להסיר דפי אינטרנט שעבדתם קשה כדי ליצור, והרחבתם יכולה לחזק את המותג שלכם.
אחרי שלקחתם את כל אלו בחשבון, יש לבחון אילו מצבים עשויים לדרוש הסרה או עדכון של תוכן דליל באתר שלכם. שימו לב – בנושאים כמו התחום הרפואי, הפיננסי או המשפטי, התוכן צריך להיות מעודכן באופן קבוע, כדי לעמוד בהנחיות הנוכחיות של גוגל.
הפניה מחדש (Redirect) או הסרה של התוכן
אם אין באפשרותכם לעדכן תוכן כפול, מיושן או לא רלוונטי, אפשר להפנות את התוכן (redirect 301) או להסיר אותו לגמרי מהאתר. אם לדף יש מיקומים וקישורים נכנסים, לא מומלץ למחוק אותו ולנתב אותו לדף שגיאה (404), אלא לבצע הפניה קבועה (redirect 301) לדף דומה או קרוב כדי לשמור על הערך שלו.
כאשר אתם צריכים להחליט האם להסיר את התוכן או לעדכן אותו, חשוב שתשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
- איזה תפקיד ממלא הדף במסע הרכישה היום?
- האם דף זה עדיין רלוונטי לתעשייה או לעסק שלכם?
- האם אתם עדיין מקבלים תנועה או מעורבות מדף אינטרנט זה?
- האם יש לכם זמן ומשאבים פנויים להרחיב את התוכן או לכתוב תוכן חלופי?ס
איך לנטר תוכן דליל באתר?
ניתוח תוכן הוא משימה קשה. הפניות שגויות מסוג 301 או 302 עלולות לגרום לבעיות חמורות בחוויית המשתמש שלכם ובניווט הפנימי באתר. כדי לתקן ולשפר תוכן דליל ומיושן, חשוב לתזמן ביקורת תוכן שנתית ולבחון כל דף באתר כדי להעריך את הביצועים ואת הרלוונטיות שלו ליעדים הנוכחיים. השתמשו בכלים כמו Screaming frog כדי לנטר את כל דפי האתר ולזהות תוכן דליל או שגיאות אחרות. מעקב קבוע יכול להיות צעד ראשון במציאת הזדמנויות חדשות להגיע ללקוחות שלכם ולספק להם ערך רב יותר.