כנס 2016 Gomobile נערך אתמול, ה-27 בינואר 2016, במרכז הכנסים אווניו בקרית שדה התעופה. בכנס השתתפו כאלף אנשים מבכירי תעשיית המובייל והשיווק הדיגיטלי בישראל, והוא עסק בחידושים בשיווק ובפרסום במובייל, באינטרנט של הדברים (Internet of Things, או הכינוי החביב Thingternet שהוצע בכנס).
תובנות ונתונים על השימוש במובייל:
90% מבעלי הסמארטפונים בישראל נעזרים במובייל כשהם נמצאים בחנות כדי לקבל החלטה על הקנייה (מתייעצים עם חברים, קוראים ביקורות משווים מוצרים ומחירים בין חנויות וכדומה).
בזכות הסמארטפון 59% החליטו לגבי קניית מוצר ללא כל הכנה מוקדמת. המסקנה היא שהמובייל קיצר משמעותית את זמן קבלת ההחלטות וצמצם את הצורך בתכנון מראש, לא רק בקניות גדולות של מוצרי אלקטרוניקה וכדומה, אלא גם של מוצרים קטנים.
שוק האפליקציות רווי ותחרותי מתמיד. לפי נתונים של גוגל, כ-60% מהאפליקציות שבחנויות האפליקציות מעולם לא ראו אף הורדה אחת. ברבע מהאפליקציות שמורידים בכלל לא משתמשים ו-90% מהאפליקציות נמחקות לאחר שימוש.
בנוסף, 4 מתוך האפליקציות הכי פופולריות בעולם הן בבעלות פייסבוק: פייסבוק, מסנג'ר, וואטסאפ ואינסטגרם.
איך מרוויחים כסף מאפליקציה? כמחצית מהאפליקציות מתפרנסות מפרסומות; כמעט שליש מהאפליקציות הן בתשלום (Pay per Download), כרבע מהאפליקציות מציעות קניות בתוך האפליקציה (In App Purchase), והשאר מתבססות על מודל של הרשמה או ecommerce.
נתונים על קניות במובייל בישראל:
2015 נחשבת לשנת שיא בקניות באינטרנט בכלל ובמובייל בפרט: ב-2015 בכל 2 שניות מישהו מישראל קנה מוצר ב-eBay, ובכל 6 שניות המוצר נקנה דרך המובייל. כלומר, אחת מתוך שלוש קניות ב-eBay נעשות דרך המובייל, עלייה של כ-60% בהשוואה ל-2014.
המגמה אינה אופיינית רק לישראל: סך העסקאות במסחר אונליין בשנת 2015 הגיע ל-1.85 טריליון דולר, מהם כ-750 מיליארד דולר מהמובייל בלבד.
בלאק פרידיי, סייבר מאנדיי וחג הרווקים הסיני כבר גוירו ואומצו בישראל: בבלאק פרידיי נקנו יותר מ-110,000 מוצרים אונליין, ו-32% מהקניות נעשו במובייל, 55% יותר מבשנה שעברה. בנוסף, בסוף השבוע האחרון של חודש נובמבר הגיעו לארץ 160 טון של פריטים שנקנו באתרי מסחר.
מתוך: slideshare.net/EladGoldenberg
עם העלייה בקניות דרך האינטרנט עלתה גם ההשקעה בפרסום של חנויות אינטרנט. לפי נתונים של חברת יפעת, ב-2015 קטגוריית צרכנות האינטרנט עלתה ב-17% ומפרסמים השקיעו בה של כ-275.7 מיליון שקלים. הנתונים האלה מתייחסים רק לאתרי קניות, ולא כוללים אתרים שמשלבים בין חנות אינטרנט לחנות פיזית.
מחקרים מצאו שרבות מהקניות באינטרנט שנעשו דרך המחשב התחילו במחקר מקדים שנעשה בסמארטפון ובטאבלט.
ישראלים קונים הכול ב-eBay, החל מבגדים ותכשיטים ועד סמארטפונים, שעוני יד ושעונים חכמים ומכוניות פאר. כלומר, הקניות באינטרנט זולגות גם לתחומי שנחשבו מתאימים יותר לקנייה לא וירטואלית כמו מוצרי יוקרה ומוצרים שצריך למדוד כמו בגדים, תכשיטים ונעליים, והקונים מוותרים על חוויית המדידה בחנות לטובת קנייה נוחה ומשתלמת יותר.
מתוך: slideshare.net/EladGoldenberg
טרנדים בשיווק במובייל
Proximity Marketing – תחום בשיווק במובייל המתמקד בשיווק ממוקד למשתמשים הנמצאים בקרבת העסק. שימושי בעיקר בתחום המסעדות, התיירות והמסחר.
Mobile as a service strategy – מונח שטבעה מיקרוסופט והוא מדבר על אסטרטגיית תכנון אפליקציות ששמה את השירות ואת חוויית המשתמש במרכז, ולא את המכשיר הנייד.
האסטרטגיה מתחלקת לשלושה שלבים:
1. התאמת האפליקציה לכל מכשיר נייד ולכל פלטפורמה (כולל ווב ו-IoT), כולל לעדכונים עתידיים (לדוגמה, האפליקציה אופיס התאימה ל-Ipad Pro עוד לפני שהמכשיר יצא לשוק).
2. פרסונליזציה – התאמה אישית של חוויית המשתמש, בין היתר באמצעות מערכות אינטליגנציה מלאכותית כמו Siri של אפל או Cortana של מיקרוסופט (כלי הניתוח Cortanta Analytics כבר זמין בישראל למפתחי אפליקציות).
3. ניהול וביטחון – ניהול ענייני הפרטיות והאבטחה של האפליקציה.
ניהול קשרי לקוחות דרך אפליקציות למסרים מידיים
אפליקציות למסרים מידיים (כמו וואטסאפ, מסנג'ר, סנאפצ'ט ועוד המון אפליקציות השימושיות בעיקר במזרח אסיה) הן פופולריות ביותר לא רק מבחינת כמות ההורדות אלא גם זמני השימוש בהם. לפי עמרי ארגמן מחברת mobiln, המהפכה הבאה בקניות במובייל תגיע מהאפליקציות האלה, ועסקים יעברו לנהל את קשרי הלקוחות ישירות מהן.
וואטסאפ הודיעו השבוע על שינוי המודל העסקי, ובמקום לגבות כסף על הורדות או להשתמש בפרסומות החברה תעבור למודל שמבוסס על חיבור בין עסקים לבין לקוחות. גם מארק צוקרברג הכריז בעבר שהיעד של מסנג'ר הוא להפוך לכלי התקשורת המרכזי של העולם, האפשרות להעביר כסף בין משתמשים במסנג'ר כבר פתוחה בארצות הברית. בעולם עסקים רבים מתקשרים עם לקוחות ישירות מהמסנג'ר, בהן חברת Uber, מלונות היאט, חברות אופנה, תיירות ואחרות.
אפליקציות מסרים מידיים במזרח אסיה מגיעות לרווח של 7 דולר בממוצע מכל משתמש, והפוטנציאל הרווחי של האפליקציות הפופולריות הוא גדול הרבה יותר.
פרסומות במובייל: פחות מעברונים ומודעות באנרים סטנדרטיות ויותר מודעות וידאו דינמיות ומודעות אינטראקטיביות שמשתמשות באלמנטים משחקיים כדי לשפר את המעורבות.
לסיכום כמה טיפים וכלים לשיווק במובייל:
- בשיווק אפליקציות מומלץ לשלב כמה מודלים תשלום ולהתאים אותן לקהל היעד. לדוגמה, אם המשתמשים אינם נוטים לשלם על אפליקציות או על קניות בתוך אפליקציות, להפנות אליהם פרסומות, וגם את הפרסומות להתאים להתנהגות שלהם.
את המידע על התנהגות המשתמשים גם באפליקציות אחרות אפשר להשיג דרך הכלי In-app purchase (IAP) house ads של גוגל.
- לא רק את הפרסומות ואת מודל התשלום יש להתאים לקהל היעד אלא גם את סוג האתר, ועל אף ההעדפה של גוגל לאתרים רספונסיביים, במקרים מסוימים אתרים ייעודיים למובייל דווקא עובדים טוב יותר.
- מספר האפליקציות בחנויות האפליקציות גדל בהתמדה, אבל מספר האפליקציות שמשתמשים מורידים הולך וקטן. לכן, כדאי לחשוב היטב לפני שמפתחים אפליקציה, ואם מפתחים – להשקיע בתכנון ובשיווק שלה.
- בסופו של דבר, לכל אפליקציה ולכל מוצר חכם יש קהל יעד כלשהו, והוא אולי גם יסכים לשלם עליו, האתגר העיקרי הוא להגיע אל אותו קהל יעד.