הבלוג שלנו

איך לטפל במשבר ניהול מוניטין באמצעות SEO

'Gilad Sasson'
29 בדצמבר 2015
זמן קריאה: 5 דקות

SEO (Search Engine Optimization או קידום אתרים אורגני) מורכב מסדרה של פעולות שמטרתן לקדם את האתר או את הדף בתוצאות החיפוש של גוגל. גם בניהול מוניטין באינטרנט משתמשים בטכניקות קידום אתרים כדי לשפר את המיקומים של שם מותג או של דמות כלשהי. אבל בניהול מוניטין, בייחוד על רקע משבר מוניטין וריבוי של תוצאות שליליות בגוגל, המטרה היא לקדם מספר רב של דפי אתר ושל אתרים על שם המותג או האדם, בניגוד לקידום אתרי קניות למשל, אז המטרה היא לקדם דפי נחיתה ספציפיים על מונחים כלליים כמו שמות מוצרים וקטגוריות.

גם אם אתם מחפשים את השם שלכם בגוגל ומוצאים אחת או שתיים תוצאות שליליות (ביקורת רעה, הערה גזענית, דיווח פלילי וכדומה), לרוב הן ילוו בתוצאות חיוביות או ניטרליות. בניהול מוניטין באינטרנט המטרה היא לשפר את המיקומים של התוצאות החיוביות כדי שהן יחליפו את השליליות.

ניקוי מוניטין שלילי באינטרנט

טקטיקות SEO לשיפור המוניטין באינטרנט:

האם השם שלכם כבר מופיע באינטרנט בהקשרים חיוביים או ניטרליים?

אם התשובה היא כן, השלב הבא הוא לוודא שהשם שלכם מופיע במיקומים מועדפים בקוד האתר (בהנחה שיש לכם גישה לדפים ואפשרות לערוך אותם). לדוגמה:

–  הכותרת החיצונית של הדף (תגית Title) – הכותרת החיצונית היא אחד מהגורמים המשפיעים על מיקומי האתר, ואם השם המלא יופיע בכותרת, כך יגדל הסיכוי שהוא יעלה בתוצאות החיפוש בגוגל ויקדים את התוצאות השליליות.

–  כתובת ה-URL של האתר או הדף – אם אפשר, לוודא שהשם המלא יופיע גם בכתובת האתר, רצוי ברצף, כלומר בלי להפריד בין השם הפרטי לשם המשפחה באמצעות מקף, נקודה או מקף תחתון.

תגיות אלט וטייטל – להוסיף את השם גם תגיות אלט וטייטל בתמונות המופיעות בדף (ולהוסיף תמונות אם אין).

מוניטין שלילי וחיובי באינטרנט - דוגמה

בין שיש לכם נוכחות חיוביות כלשהי באינטרנט ובין שכל התוצאות המובילות אל השם שלכם הן שליליות, תצטרכו לחזק את הנוכחות החיוביות או לייצר כזו בכמה דרכים:

1. לקנות דומיין הנושא את השם ולבנות אתר:

לחברות לרוב כבר יש אתר הנושא את שם המותג או וריאציות שלו, אבל גם לאנשים פרטיים המתמודדים עם משבר ניהול מוניטין לא יזיק לקנות דומיין הנושא את שמם. אם מדובר בשם נפוץ ייתכן שהדומיין כבר תפוס, ואז יש לקוות שלבעל הדומיין יש מוניטין חיובי, ולהסתפק בשם דומיין שאינו בהתאמה מדויקת, כמו למשל להוסיף את שם התואר, שם המקצוע או כל תוספת רלוונטית אחרת.

כמובן שרישום דומיין אינו מספיק וצריך גם להעלות תוכן לאתר. סוג וכמות התוכן ישתנו בין מקרה למקרה, אבל מומלץ להתחיל מאתר מצומצם. כמובן שגם באתר הזה רצוי לוודא שהשם יופיע בתגיות המטא של האתר (כותרת חיצונית ותיאור), בתוכן האתר, בכותרות פנימיות (H1, H2 וכן הלאה) ובתגיות האלט של התמונות, כדי להגדיל את הסיכויים שהאתר יתקדם בתוצאות החיפוש על אותו השם.

2. לבנות פרופילים ברשתות חברתיות

חשוב לייצר פרופילים חזקים, פעילים ופומביים באתרים החברתיים הפופולריים ביותר כמו פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס, יוטיוב ולינקדאין ואחרים.
לרוב האנשים והעסקים כבר יש פרופילים חברתיים כלשהם, וחשוב לוודא שהפרופילים נושאים את שם האדם או החברה, וגם שכתובת ה-URL היא מותאמת אישית.
למטרות ניקוי תוצאות החיפוש כדאי להצטרף גם לרשתות חברתיות פחות פופולריות כמו מייספייס לדוגמה, שאף על פי שמעט משתמשים בה היום, היא עדיין מדורגת גבוה יחסית. דפי הפרופיל האלה ישמשו מקור לבניית קישורים לנכסים החיוביים האחרים ברשת.

3. להשיג קישורים ואזכורים ברשת

גם ב-2015 קישורים חיצוניים הם עדיין חלק חשוב באלגוריתם הדירוג של גוגל, לכן חשוב לבנות קישורים לאתרים ולדפים שתרצו לקדם בתוצאות החיפוש.

מקורות לקישורים לדוגמה:

רשתות חברתיות: מקובל לבנות קישורים הדדיים בין בלוגים ואתרים לפרופילים באתרים חברתיים, למשל באמצעות הוספת כפתורי שיתוף ברשתות חברתיות לבלוג, עדכון בתכנים שעלו בבלוג או האתר ברשתות חברתיות וכדומה.

אינדקסים ופורטלים: עסקים ובעלי מקצוע יכולים לרשום את האתרים (בחינם או בתשלום) באינדקסים כלליים, מקומיים או מקצועיים.

4. קידום באמצעות וידאו

סרטוני וידאו תופסים שטח נרחב ובולט בתוצאות החיפוש של גוגל, לכן כדאי לנצל את ההזדמנות וליצור סרטון וידאו, למשל ביוגרפיה קצרה או קורות חיים מצולמים לאדם פרטי או מעין פרסומת או סיפור חברה לעסק.
הפקת סרטוני וידאו היא תהליך פשוט עם הזמינות הגבוהה של מצלמות ותוכנות עריכה במכשירים ניידים, אבל מי שמסתבך או לא מעוניין לצלם וידאו יכול להרכיב מעין מצגת וידאו ולשלב בה רצף של תמונות וטקסטים.
גם כאן כדי שהווידאו יופיע בתוצאות החיפוש על מילת המפתח הרצויה, חשוב שהיא תופיע בכותרת הסרטון ובתיאור שלו. כמו כן, כדאי להפיץ את הסרטון בכמה שיותר פלטפורמות – לא רק ביוטיוב, אלא גם באתרי וידאו כמו Vimeo ודומיהם.

מעקב אחר התוצאות

בדומה לקמפיינים לקידום אורגני, גם בניהול מוניטין באינטרנט אין לצפות לתוצאות מידיות, ויכולים לעבור שבועות ואף חודשים עד שהמאמצים ישתלמו. ברוב המקרים גם נדרשת פעילות שוטפת ועקבית בכל נכסי האינטרנט כדי להשיג די כוח וסמכות לעקוף את התוכן השלילי.

כדי לעקוב אחר התוצאות מומלץ לקחת צילומי מסך של תוצאות החיפוש בגוגל עוד לפני תחילת העבודה ולהשוות אותם עם התוצאות העדכניות פעם בכמה זמן. כמו כן, מכיוון שתוצאות החיפוש בגוגל הולכות ונעשות אישיות, מבוססות על מיקום והיסטוריית החיפוש של המשתמש, כדאי לקבל תמונה אובייקטיבית של תוצאות החיפוש, למשל באמצעות צפייה פרטית בדפדפן.

כמו כן, מומלץ להימנע מלהקליק לעתים קרובות מדי על תוצאות החיפוש השליליות, מכיוון שלשיעור ההקלקה יש השפעה על המיקומים בגוגל. במילים אחרות, בכל פעם שאתם מחפשים את עצמכם בגוגל ולוחצים על התוצאה השלילית, אתם מעבירים מסר לגוגל לגבי הרלוונטיות של התוצאה ביחס לשאילתת החיפוש, ובעצם עוזרים לה לשמר את המיקום בגוגל. בנוסף, לא כדאי לחפש את השם בצירוף ביטויי חיפוש שליליים (למשל שם + הונאה וכדומה) כדי שהביטוי לא יקבל השלמה אוטומטית ולא יתחיל להופיע בחיפושים הקשורים של גוגל.

לסיכום, ניקוי תוצאות החיפוש בגוגל מאזכורים שליליים אינה משימה קלה או מהנה, אבל באמצעות הפעולות האלה תוכלו לקדם תוצאות חיוביות בעמוד הראשון ולדחוק את התוצאות השליליות למיקומים נמוכים יותר.

צריכים עזרה בניהול מוניטין באינטרנט? צרו אתנו קשר!