כבר נכתב רבות על הקנייה של לינקדאין בידי מיקרוסופט בסכום של 26 מיליארד דולר, ולרוב הצביעו על התרחבות פלטפורמת עסקי הענן של מיקרוסופט. אבל העסקה יכולה להשפיע גם על שוק הפרסום באינטרנט, בעיקר על הפרסום המכוון לעסקים (B2B).

איך עסקת מיקרוסופט–לינקדאין תשפיע על שוק הפרסום באינטרנט

כידוע, לינקדאין היא רשת חברתית המתמקדת ביצירת קשרים עסקיים ומקצועיים בין אנשי מקצוע וחברות. אמנם ללינקדאין יש קהל משתמשים מצומצם בהשוואה לרשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם (רק 433 מיליון נכון לרבעון הראשון של 2016), אבל הוא נחשב לקהל משתמשים רווחי במיוחד. חברות מוכנות לשלם סכומי כסף גדולים כדי להגיע אל מאגר אנשי המקצוע הרשומים באתר, וכשני שליש מרווחי לינקדאין מגיעים מפרסום מודעות דרושים ושירותי השמה לארגונים.

לינקדאין - נתונים 2016

צילום מסך: statista.com/statistics/274050/quarterly-numbers-of-linkedin-members

ברבעון הראשון של 2016 דיווחה לינקדאין על רווח של 154.1 מיליון דולר מפרסום, עלייה של 29% מהשנים הקודמות, בעיקר בגלל הפרסום הממומן. גם מיקרוסופט דיווחה על גידול ברווחים מפרסום במנוע החיפוש בינג, וייחסה את הגידול בעיקר להטמעה של Windows 10.

ובשנות ה-90 וה-2000 מיקרוסופט שלטה בשוק התוכנות למחשבים פרטיים, (בעיקר בזכות מערכת ההפעלה חלונות ותוכנות אופיס), אבל בעשור האחרון ההצלחה של מיקרוסופט נבלמה בגלל שתי סיבות עיקריות:

1. המעבר לאפליקציות הרשת, מהלך שהובל בידי גוגל והוביל לגידול בשימוש בכלי רשת חינמיים כמו ג'ימייל וגוגל דוקס במקום באאוטלוק ווורד של מיקרוסופט.

2. מהפכת המובייל, בהובלת אפל וגוגל, ובה גדל השימוש בסמארטפונים ובטאבלטים על חשבון השימוש במחשבים פרטיים.

בשנים האחרונות מיקרוסופט ניסתה לשכפל את האסטרטגיה של המתחרים באמצעות חיקויים כמו מנוע החיפוש בינג ומערכת ההפעלה Windows למכשירים ניידים, אבל ללא הצלחה.

תחת ניהולו של סאטיה נאדלה, המנכ"ל החדש יחסית של מיקרוסופט, החברה השלימה עם הכיוון שאליו הולך שוק הטכנולוגיה והבינה שהצרכן העכשווי יעדיף לחפש בגוגל באייפון ולא בבינג ב-Windows Phone. בשל כך, מיקרוסופט שינתה כיוון והתמקדה בשיווק שירותים וירטואליים ללקוחות עסקיים בהם פלטפורמת מחשוב הענן Azure.

אם כן, הרכישה של לינקדאין משלימה את שינוי הכיוון של מיקרסופט. מכיוון שיש חפיפה בין קהל המשתמשים של שתי החברות, העסקה תעזור למיקרוסופט להרחיב את קהל הלקוחות ולהעמיק את הקשר עם הלקוחות הקיימים. בנוסף, העסקה תמצב את מיקרוסופט כחברה מובילה בתחום המידע בעולם העסקי, הן ברמה האינדיבידואלית והן ברמת הארגון.

כך, מיקרוסופט יכולה להציע למפרסמים שני דברים עיקריים:

  1. 1. אפשרויות מיקוד מדויקות, בייחוד עבור מפרסמים לעסקים.
  2. 2. תפוצה נרחבת ל-433 מיליון המשתמשים של לינקדאין.

ישנן עוד דרכים שבהן עסקת מיקרוסופט–לינקדאין תשתלם לשני הצדדים:

אינטגרציה של הניוזפיד של לינקדאין עם ממשק המשתמש של אופיס 365, כך המשתמשים יוכלו לעקוב אחרי עדכונים ברשת המקצועית תוך כדי עבודה על מצגות או על קובצי אקסל.

עסקת מיקרוסופט-לינקדאין

תמונה: https://marketingland.com/microsoft-linkedin-advertisers-180575

אינטגרציה בין לינקדאין לקורטנה (Cortana), העוזרת הדיגיטלית של מיקרוסופט והמתחרה של Google Now ושל סירי מבית אפל. בעתיד קורטנה תמותג כעוזרת האישית לאנשי עסקים ותוכל, למשל, לאתר אנשי קשר משותפים באמצעות איתור מספר טלפון של איש קשר בלינקדאין.

העסקה בוודאי תשפיע גם על Dynamics, מערכת ניהול קשרי הלקוחות של מיקרוסופט, ובאמצעות המידע מלינקדאין לספק למשתמשים יותר מידע על הלקוחות ולעזור להם למצוא לקוחות חדשים.

 

לסיכום, הרכישה של לינקדאין תכניס את מיקרוסופט לעולם המדיה החברתית באופן שישלים את מאגר המשתמשים הנוכחי (והבלתי מנוצל ברובו). בנוסף, העסקה תעזור למיקרוסופט, ובעיקר לפרסום במנוע החיפוש בינג, להיכנס לעולם המובייל, שטח חלש יחסית עבור מיקרוסופט הנשלט בידי המתחרה גוגל.