למרות השמועות העקביות על מותן של מילות המפתח, מחקר מילים הוא עדיין הבסיס של כל פעילות הקידום האורגני (וגם הממומן). מחקר המילים מכתיב למעשה את כל פעולות הקידום באתר, החל מתכנון מבנה האתר ומתן שמות לכתובות ה-URL ועד אופטימיזציה לתוכן. בחירה לא נכונה של מילות המפתח הנכונות ואי התאמה של תוכן האתר למילות החיפוש של הלקוחות הפוטנציאליים עלולה להוביל להפסד של תנועה, הזדמנויות עסקיות וכנראה שגם לא מעט כסף.
יש לא מעט כלים המשמשים (באופן ישיר או עקיף) למחקר מילים ל-SEO. בכתבה הזאת נציג כמה מהכלים המומלצים ביותר למחקר מילים ונדגים את השימוש בהם.
כלים מומלצים למחקר מתחרים
השלמה אוטומטית בגוגל והצעות גוגל
ההשלמות האוטומטיות במנוע החיפוש של גוגל וההצעות למילות חיפוש קרובות (בתחתית דף התוצאות ועכשיו גם מתחת לתוצאה עצמה) הן מקום טוב להתחיל במחקר המילים.
אמנם לא תקבלו מכאן מידע מלא על נפח החיפוש ומידת התחרות, אבל תוכלו לקבל מושג כללי על החיפושים הנפוצים ולמצוא את הביטויים שתוכלו להזין ב-Google Keyword Planner ובכלים אחרים.
היתרון העיקרי של ההשלמה האוטומטית הוא המאגר העצום של שאילתות חיפוש זנב ארוך שאנשים נוהגים לשאול את גוגל. המדד העיקרי המנחה את ההשלמה האוטומטית הוא מידת הפופולריות של החיפוש והיא מבוססת על חיפושים אמיתיים בזמן אמת, ולכן הכלי מציע מקור בלתי נדלה למילות מפתח ורעיונות תוכן.
מומלץ לבדוק את ההשלמות האוטומטיות בצפייה פרטית (אינקוגניטו) ומחוץ לחשבון בגוגל כדי לוודא שהתוצאות אינן מבוססות על היסטוריית החיפוש הפרטית שלכם.
כלים אוטומטיים לבדיקת השלמות אוטומטיות בגוגל
במקום לבדוק ידנית את ההשלמות האוטומטיות, משימה שעלולה להיות מייגעת, אפשר להיעזר בכלים השואבים את ההשלמות האוטומטיות של גוגל.
keyword.io הוא כלי חינמי הדורש הרשמה, ודרכו אפשר להזין ביטוי חיפוש, לבחור מנוע חיפוש ושפת יעד ולהפיק רשימה של ביטויי חיפוש והשלמות אוטומטיות.
עוד כלי מומלץ למחקר מילים הוא AnswerThePublic.com, בתנאי שאתם עורכים מחקר מילות מפתח באנגלית (או בסלובקית, שוודית ועוד כתריסר שפות אבל לא בעברית). זהו כלי חינמי שגם אינו דורש הרשמה, ובו אפשר להזין מילה כלשהי ולקבל פירוט של כל השאלות הנפוצות, הצירופים וההשוואות הכוללות את הביטוי המבוקש.
ככה זה נראה:
Google Keyword Planner
מתכנן מילות המפתח של גוגל הוא אולי המוכר מבין הכלים למחקר מילים. הוא אמנם כלי חיוני למדי למחקר מילים, אבל הוא לא מקור מושלם לקבלת רעיונות מקוריים למילות מפתח. קודם כול, הכלי כבר מזמן לא פתוח לכולם וצריך להחזיק חשבון מפרסמים פעיל כדי לקבל מידע על נפחי החיפוש. ומאז שונה הממשק של מתכנן המילים הוגבל לשלושה מספר הביטויים שאפשר להזין לכלי.
הסבר על הממשק החדש של Google Keyword Planner
חיסרון נוסף הוא שבביטויים מסוימים הכלי לא מחזיר אף הצעות, ובחלק מהביטויים עולות הצעות קרובות מדי לביטוי(ים) שהוזנו, או רחוקות מדי.
עם זאת, אם חופרים עמוק מספיק אפשר למצוא כמה מציאות. וכמובן, אפשר לקבל מידע על נפח החיפוש והפוטנציאל המסחרי של הביטויים (ועל כך נסביר בהמשך).
SEMRush
SEMrush הוא כלי בתשלום המשמש בעיקר למחקר מתחרים, אבל אפשר להשתמש בו גם כדי לקבל רעיונות למילות מפתח ולגלות מהם הביטויים שהמתחרים מקבלים מהם תנועה.
כדי לקבל רעיונות למילות מפתח הזינו בשורת החיפוש מילת מפתח כלשהי ותוכלו לקבל פירוט של מילות מפתח המכילות את הביטוי המדויק, מילות מפתח קשורות ופירוט של נפח החיפוש, מחיר משוער לקליק ורשימה של תוצאות החיפוש. באותה הזדמנות גם תקבלו רשימה של מאה תוצאות החיפוש האורגניות על אותו ביטוי וגם דוגמאות למודעות פרסום בגוגל.
כדי לבדוק את מילות המפתח של המתחרים הזינו את שם הדומיין של המתחרה (או הקליקו מרשימת המתחרים האורגניים המופיעה מתחת למילות המפתח המוצעות), ותקבלו דו"ח מפורט של מילות המפתח, המיקום בתוצאות החיפוש, נפח החיפוש, מדד קושי הביטוי (מדד ייחודי ל-SEMrush המודד, כמשתמש משמו, עד כמה קשה לקדם את הביטוי בתוצאות האורגניות), מחיר משוער לקליק, שיעור התנועה מהביטוי ועוד נתונים.
ויקיפדיה
אחרי שבדקתם את אתרי המתחרים כדאי גם להציץ בוויקיפדיה ולקבל ממנה רעיונות למילות מפתח ולתכנים באתר. האנציקלופדיה החופשית מכסה כמעט את כל הנושאים בעולם, לרוב בהרחבה, וברוב המקרים אפשר לסמוך על עבודת המחקר, המיפוי והארגון שנעשתה באתר.
לדוגמה, אפשר להיעזר בערכים בוויקיפדיה כדי למצוא מילות מפתח לדפי קטגוריות, תת-קטגוריות ומוצרים. לשם כך יש להזין בשורת החיפוש את הביטוי שמתאר את המוצר, השירות או המידע שאתם מציעים. לאחר מכן תוכלו לסרוק את תוכן האתר כדי לקבל מושג על מילים נרדפות ומוצרים או שירותים קשורים.
בנוסף, כדאי להעיף מבט אל רשימת הקטגוריות ואל תוכן העניינים כדי לקבל רעיונות לביטויי זנב ארוך נוספים ואף רעיונות לתכנים.
בשלב הזה כבר אמורה להיות לכם רשימה ארוכה למדי של מילות מפתח ותצטרכו לסנן אותה לפי המשתנים הבאים:
נפח חיפוש: המדד הזה מציין את ממוצע החיפושים החודשי של ביטוי המפתח המדויק. כלומר, אפשר להיעזר במדד הזה כדי להעריך כמה תנועה תגיע משאילתת החיפוש הספציפית.
מדד נפח החיפוש הוא אחד החשובים בבחירת מילות המפתח – לא כדאי להשקיע בביטוי שאף אחד לא מחפש – אבל כדאי להתייחס אליו בזהירות מכמה סיבות:
- נפח החיפוש הוא מדד יחסי; אם בתחומים מסוימים לא יספרו ביטויים עם פחות מ-10,000 חיפושים בחודש, בתחומים אחרים גם 100 חיפושים בחודש ייחשבו לנפח חיפוש סביר.
- נפח החיפוש אינו מדד יציב והוא צפוי להשתנות לפי עונות השנה, אירועים וטרנדים.
- במקרים מסוימים לביטויים עם נפח חיפוש אפסי יכול להיות פוטנציאל גבוה (למשל, כשמדובר במוצרים או תחומים חדשים, נישות מאוד ספציפיות וכדומה).
רמת התחרות: שלא במפתיע, לרוב תהיה התאמה בין נפח החיפוש לרמת התחרות, אבל אפשר לאתר לא מעט מילים שבהן יהיה נפח חיפוש גבוה ורמת תחרות נמוכה או בינונית.
רלוונטיות: כמובן שאין טעם לבחור מילות מפתח אם הן לא מתארות במדויק את המוצר, השירות או המידע שהאתר מציע או אם ולא מתוכנן להיות תוכן מתאים.
תוצאות החיפוש: תמיד כדאי גם לבדוק מה המיקומים הנוכחיים של האתר על אותם ביטויים, אם יש כאלה, וגם מי המתחרים על אותם ביטויים. זוהי עוד דרך להעריך את מידת התחרות ואת מידת ההשקעה הצפויה בקידום האתר על מילות המפתח הנבחרות.
לסיכום, יש לזכור שבחירת מילות מפתח היא תהליך דינמי. יכול להיות שהמקבץ הראשוני של מילות המפתח לא יהיה מושלם, אבל הוא ייתן איזשהו בסיס שממנו אפשר להתקדם ולשפר את המיקומים והתנועה. כמובן, חשוב לעקוב אחר המיקומים ונתוני התנועה ולהתאים את מחקר המילים לפי הצורך.