הבלוג שלנו

איך אלגוריתם Hummingbird ישפיע על קידום אתרים בגוגל?

'Gilad Sasson'
22 באוקטובר 2013
זמן קריאה: 3 דקות

גוגל הודיעו לפני כחודש על החלפת אלגוריתם החיפוש הישן באלגוריתם Hummingbird (קוליברי), שתפקידו לעזור למנוע החיפוש לענות על שאילתות חיפוש מורכבות ושאילתות מבוססות קול. בינתיים טרם נראו השלכות של המעבר על תוצאות החיפוש, אף על פי כן צפוי שאלגוריתם Hummingbird ישפיע בעתיד על שיטות קידום אורגני בגוגל.

חיפוש בשפה טבעית במקום במילות מפתח

חיפוש דיבורי, Conversional search, הפיצ'ר הקולי שהוסיפו גוגל לדפדפן כרום, והיכולת של גוגל לספק תוצאות חיפוש מדויקות יותר לשאילתות שנשאלות בשפה טבעית (ובדיבור) בוודאי ישפיעו על התנהגות המשתמשים. צפוי שיותר גולשים ישתמשו בשאילתות ארוכות ובפונקציית החיפוש הקולי לעתים קרובות יותר, ובעקבותיהם צפוי שירד נפח החיפוש של מילות מפתח קצרות זנב. מקדמי אתרים יצטרכו לספק תוכן רלוונטי העונה על אותן שאילתות במקום להתאים את התוכן למילות מפתח פופולריות.

תמונה: tinyforglet/Flickr

במקביל להחלפת האלגוריתם הגבירו גוגל את ההצפנה על שאילתות החיפוש והודיעו שבקרוב לא יופיעו כל מילות חיפוש בדו"חות התנועה האורגנית באנליטיקס. בסוף השנה שעברה גוגל גם חסמו כלי קידום חיצוניים כמו SEMrush ו-Raven Tools ומנעו מהם לאסוף נתוני דירוג של תוצאות החיפוש האורגני. כלומר, גוגל עושים ככל שביכולתם כדי למנוע מאנשי שיווק באינטרנט להישען על מילות המפתח מהתנועה האורגנית ודוחפים אותנו לפרסם, לפרסם, לפרסם.

תוצאות חיפוש משופרות – פחות כניסות מגוגל?

השיפור בתוצאות החיפוש בגוגל (גרף הידע ודומיו) יביא לתחרות בין האתרים לבין תוצאות החיפוש. כשהמשתמשים מקבלים תשובות לשאלות בתוצאות החיפוש, הם ייטו פחות להקליק על האתרים בתוצאות, אלא אם כן הם מספקים ערך מוסף כלשהו.

כך למשל, מי שמחפש בגוגל את הסרטים של 2013, יקבל תצוגה מרשימה ויזואלית של סרטים, שגם ניתנת למיון לפי ז'אנרים, ויש סיכוי גדול יותר שהוא יעדיף ללחוץ על אחד מהדימויים מאשר להיכנס ל-IMDB כדי לדפדף ברשימות שמופיעות שם.

תוצאות החיפוש המתקדמות של גוגל עונות גם לשאלות שאין עליהן תשובה אחת, כמו למשל מהם הספרים הטובים ביותר בכל הזמנים. בשאילתות מסוג זה התוצאות מבוססות על תכיפות האזכורים ברשת. כשהגולשים יתרגלו להקליק על התוצאות האלו במקום לחפור באתרים חיצוניים ולגבש דעה משל עצמם, אותן תוצאות יאוזכרו ברשת לעתים תכופות יותר, והפופולריות שלהם תגדל.

למרות שיפור היכולת השכלית של גרף הידע של גוגל, משתמשים ימשיכו לחפש מידע עצמאי ברשת. משתמשים שירצו להיחשף לעוד דעות ולמידע נוסף, למשל על הספרים הטובים ביותר בכל הזמנים, יצטרכו להקליק על האתרים שמופיעים בתוצאות החיפוש כדי לקרוא ביקורות מנומקות ולהגיע לרשימות ספרים שאינן כוללות את "חמישים גוונים של אפור".

חיפוש חברתי

האלגוריתם Hummingbird הוא צעד נוסף ב"תהליך הסוציאליזציה" של מנוע החיפוש, והוא ינסה לענות על שאלות שמשתמשים כבר שאלו את חבריהם ברשתות החברתיות, בדומה לגרף החיפוש של פייסבוק ולסירי של מכשירי אפל.

גם החשיבות של ההקשר החברתי – מעגלי הקשרים של המותגים או האתרים, קהל הלקוחות והדמויות המשפיעות – צפויה לגדול ולהשפיע על המיקומים בתוצאות החיפוש, בעיקר עם ההכנסה הצפויה של דירוג הכותב (author rank) למערך הגורמים המשפיעים על הדירוג. המשמעות היא שאסטרטגיית קידום אתרים תידרש לשלב קידום במדיה החברתית כדי להצליח.

 

לסיכום, אף על פי שהשפעתו של אלגוריתם Hummingbird (קוליברי) עדיין לא ניכרת בתוצאות החיפוש בעברית, האלגוריתם החדש של גוגל צפוי להשפיע על עבודתנו ועל עולם השיווק באינטרנט. קמפיינים של קידום אורגני יתמקדו בתוכן שעבר אופטימיזציה לשאילתות חיפוש סמנטי ארוכות זנב, וכן יקפידו על נגישות בכל סוגי המכשירים. כשמנוע החיפוש של גוגל מתמקד במענה לתשובות ששואלים משתמשים, מותגים צריכים להתאים את אסטרטגיית הקידום במנועי חיפוש ולמצוא דרך אפקטיבית לענות על השאלות באמצעות יצירת תוכן סמכותי ושימושי.