החיפוש בכלי בינה מלאכותית מתפתח במהירות. החידוש האחרון הוא GPT Shopping – פיצ'ר ב-ChatGPT המציע מידע על מוצרים ואפשרויות להזמין אותם ישירות מהצ'אט. לפי OpenAI, זהו צעד ראשון לקראת מסחר המופעל על ידי סוכני AI (במקור: agentic commerce). נכון לאוקטובר 2025, הפיצ'ר זמין בארצות הברית בלבד למשתמשי ChatGPT בגרסה החינמית ובגרסאות בתשלום.
מקור תמונה: openai.com
מבחינת אנשי SEO ומסחר אלקטרוני מדובר בערוץ תנועה חדש עם חוקים שונים לגמרי. מספר התוצאות מצומצם יותר בהשוואה לגוגל, ובשלב זה אין מודעות פרסום. על פניו, הנוכחות בתוצאות החיפוש מושפעת מאיכות וכמות המידע על המוצר (למשל, שימוש בנתונים מובנים) ואיתותים חיצוניים כמו ביקורות ואזכורים.
נתונים ממחקר שנערך על ידי Seer Interactive מראים ששיעור ההמרה ב-GPT שופינג גבוה בהשוואה לגוגל. ChatGPT אומנם אחראי רק על 1% מהתנועה לאתרי איקומרס, אבל שיעור ההמרה הוא גבוה הרבה יותר ומוערך בכ-16% לעומת שיעור המרה של 1.8% מתנועה אורגנית. הסיבה לכך היא שמסע המשתמש שונה לחלוטין: במקום לדפדף בין עשרות קישורים כדי לקבל מידע על המוצר המבוקש, מודל השפה מעבד את שאילתת החיפוש, מפרק לגורמים את הקריטריונים ואז מציג רשימה קצרה של מוצרים רלוונטיים.
איך נראה החיפוש בפועל?
כשמשתמש שואל את ChatGPT שאלה כללית בעלת כוונת קנייה, למשל, אוזניות מומלצות להתעמלות, הצ'אט מפרק את ההחלטה למאפיינים ספציפיים כמו סוג האוזניות, מטרות ותקציב. לפי התשובות הוא יצמצם את הרשימה לדגמים ספציפיים ואף לחנויות ספציפיות. בשלב זה, המשתמש כבר קיבל מידע מפורט על המאפיינים, היתרונות והחסרונות של כל דגם והוא כבר קרוב יותר להשלמת הקנייה. במקום לסנן את המאפיינים דרך תפריטים ולעבור בין כמה אתרי ביקורות, אפשר להתאים את החיפוש באופן אישי תוך כדי שיחה טבעית.
לחיצה על כרטיס מוצר תפתח חלונית מידע מורחבת הכוללת הסבר קצר על המוצר והסיבות שהוא נבחר, דירוג ממוצע, מספר ביקורות וקישור לקנייה מכמה אתרים.
בעתיד מתוכננות גם מודעות פרסום בתוצאות ואפשרות קנייה מיידית דרך Shopify (נכון למועד כתיבת שורות אלה אפשר לקנות ישירות מהאתר Etsy).
איך GPT Shopping ישפיע על קידום אתרים?
ערוץ הקניות החדש ב-ChatGPT מציע אומנם פוטנציאל לתנועה ולהמרות, אבל יש לו גם כמה מגבלות:
- התנועה מ-ChatGPT אומנם איכותית וממוקדת יותר מזו של גוגל, אבל עדיין קטנה משמעותית.
- מאז הושק הפיצ'ר באפריל 2025 היו כמה עדכונים בממשק, וסביר להניח שיהיו שינויים נוספים בעתיד.
- ב-ChatGPT כמו ב-ChatGPT תמיד יהיו הזיות, תקלות ותופעות מוזרות. החיפוש לא תמיד עובד ואם עובד המידע שמוצג הוא לפעמים חלקי, לא מדויק ולא מעודכן.
- תוצאות החיפוש משתנות בתדירות גבוהה, ושאילתות זהות יכולות להעלות תוצאות שונות, מה שמקשה על המעקב והניטור.
איך לשפר את הסיכויים להופיע בתוצאות החיפוש ב-GPT Shopping?
עוד מוקדם לדעת, אבל יש כמה כללים שאפשר לסמוך עליהם:
- מידע מפורט ועקבי על המוצרים – כולל נתונים מובנים (Schema) ותיוג וריאנטים.
- אמינות ממקורות חיצוניים – ביקורות ואזכורים עדכניים במגוון אתרים.
- תוכן ענייני המדגיש את התועלת לצרכן – לא רק תיאורים יבשים של מפרטים טכניים, אלא איזה בעיות המוצר פותר ולמי הוא מיועד.
- מעקב מתמיד – ניטור נוכחות והמרות במקום רק מעקב מיקומים מיושן.
לסיכום, GPT Shopping הוא ערוץ שיווק חדש הפועל אחרת מ-SEO. התנועה אומנם מצומצמת ומספר התוצאות מוגבל, אבל לאתרים קטנים יש סיכוי לעקוף שחקנים גדולים אם יקפידו על איכות הנתונים ועל אמינות.