עולם ה-SEO הולך ומשתנה. אחת הסיבות לכך היא ההופעה של AI Overview בתוצאות החיפוש בגוגל. סקירות ה-AI כוללות תקצירי תוכן שנוצרו על ידי בינה מלאכותית ושואבים מידע ממספר מקומות, והן מוצגות לרוב בראש התוצאות החיפוש. מחקר חדש של SEMrush בשיתוף פעולה עם חברת Datos מגלה איך השינוי הזה משפיע על עסקים, מפרסמים ואנשי SEO, ומה אפשר לעשות כדי להישאר רלוונטיים.
הממצאים העיקריים
- צמיחה מהירה: בחודש מרץ 2025 13.14% מכלל החיפושים בגוגל העלו סקירות AI, פי שניים מהיקף הנוכחות של סקירות ה-AI בינואר.
- תוכן אינפורמטיבי מוביל: כ־88% מהחיפושים שמובילים לסקירות AI הם חיפושים שהכוונה שלהם היא אינפורמטיבית, כלומר בעיקר שאלות, הגדרות והשוואות.
- חיפושי ניווט לא נשארים מאחור: מספר שאילתות החיפוש שהובילו לסקירות AI הוכפל מאז ינואר 2025.
- התחומים המושפעים ביותר הם מדע, בריאות וחברה. השפעה פחותה נמצאה בתחומים כמו נדל"ן, קניות ומשחקים.
- ההשפעה על שיעור ההקלקה: בממוצע, מילות מפתח שהובילו לסקירות AI בתוצאות החיפוש הובילו לאפס הקלקות, בעיקר בשאילתות בעלות אופי אינפורמטיבי. עם זאת, המחקר מראה ירידה בשיעורי ההקלקה עם הזמן.
איך סקירות AI משפיעות על שיעור ההקלקה?
כדי לענות על השאלה נותחו יותר מ-200,000 מילות מפתח (עם נפח חיפוש גבוה מ-100) שהובילו לסקירות AI או שלא, וגם כאלה שבינואר לא הובילו לסקירות AI אבל במרץ כבר כן.
ניתוח הנתונים הראה שחיפושים שהעלו סקירות AI הובילו לשיעורים גבוהים יותר של אפס הקלקות, אבל ייתכן שהסיבה לכך היא כוונת החיפוש ולא עצם הוספת הסקירה.
בנוסף, נמצא שהנטייה לאפס הקלקות היא לא במגמת עלייה, ושיעורן היה בירידה בין החודשים ינואר ומרץ 2025.
מניתוח מילות מפתח שהעלו סקירות AI רק בשלב מאוחר יותר, שיעור אפס ההקלקות היה בירידה קלה (מ-38.1% ל-36.2%).
מאפיינים של מילות מפתח המובילות לסקירות AI
ניתוח של 10,000 מילות מפתח שהובילו לסקירות AI בתוצאות החיפוש העלה את הממצאים הבאים:
- סקירות AI נוטות להופיע בשאילתות חיפוש אינפורמטיביות, ארוכות ולא מאוד תחרותיות.
- הסקירות מופיעות פחות במילות מפתח קצרות בעלות נפח חיפוש גבוה ואוריינטציה מסחרית.
- שאילתות החיפוש המובילות לסקירות AI הן בעיקר אינפורמטיביות, אבל גם כוונות חיפוש אחרות נמצאות במגמת עלייה.
- עדיין אין סקירות AI בביטויים ממוקדי המרה והיקרים ביותר לפרסום בגוגל.
יש לציין שגם בשילוב תוצאות עשירות (Featured Snippets בתוצאות החיפוש האסטרטגיה של גוגל הייתה דומה – קודם התוצאות נוספו במענה לשאילתות חיפוש אינפורמטיביות, ובהמשך גם לשאילתות חיפוש דו-משמעיות ובנושאים יותר שנויים במחלוקת.
אילו תחומים מושפעים מסקירות AI?
כדי לענות על השאלה, נבחנו שיעורי הגידול בתוצאות חיפוש הכוללות סקירות AI מספטמבר 2024 ועד מרץ 2025.
- הגידול המשמעותי ביותר בסקירות AI נמצא בשאילתות בתחומי מדע, בריאות, אנשים וחברה, ממשל ומשפטים, תיירות, חינוך ותעסוקה.
- הגידול הנמוך ביותר היה בתחומי נדל"ן, קניות, מוצרים לבית ולגן, משחקים, ספורט, מזון ומשקאות, בידור וחדשות.
מסקנות והמלצות לאנשי SEO
- בתחומים שבהם יש סיכוי גדול לאפס הקלקות בגלל סקירות AI (מדע, בריאות, חברה וכו'), ההמלצה היא לא להסתמך רק על תוכן אינפורמטיבי ולשלב נקודות מבט ייחודיות, חוות דעת של מומחים ופורמטים אינטראקטיביים כמו כלים, סרטונים וכדומה.
- בתחומי ביניים כמו תיירות, תעסוקה וחינוך, ההמלצה היא לחזק את הסמכותיות באמצעות הבלטת המומחיות, שילוב מקורות אמינים וקישורים מאתרי סמכות.
- בתחומים הנחשבים לבטוחים בשלב זה, כמו חדשות, נדל"ן וקניות, ההמלצה היא להשקיע ב-E-E-A-T (ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות) ובמקביל להמשיך לעקוב אחרי שינויים בתוצאות החיפוש.
לסיכום, עדיין לא ידוע איך סקירות AI ישפיעו על שיעורי ההקלקה בטווח הארוך, אבל כבר אפשר להעריך בוודאות שהמיקומים בתוצאות החיפוש מאבדים ממשמעותם. ככל שיש יותר תשובות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית בתוצאות החיפוש, כך הדגש עובר ממיקומים לעצם הנוכחות. איך תשמרו על נראות בסביבת החיפוש המשתנה? צרו איתנו קשר ונשמח לעזור לכם.