החיפוש בפייסבוק

פייסבוק מתכננת להתחרות בגוגל ובטוויטר ולהשתלט גם על נושא חיפוש החדשות בזמן אמת, ועל חיפוש בכלל. החל מהשבוע, החיפוש בפייסבוק יעלה תוצאות מתוך 2 טריליון הפוסטים הפומביים הרשומים באינדקס של פייסבוק. כלומר, תוצאות החיפוש יישאבו לא רק מפוסטים של חברים ושל דפים שסימנתם להם לייק, אלא מתוך כל הפוסטים הפומביים שהועלו ברשת החברתית. (בשלב זה כלי החיפוש חל רק באנגלית של ארצות הברית).

סדר תוצאות החיפוש יותאם אישית, והוא יהיה בנוי בסדר הזה: קודם כל פוסטים בולטים של מקורות חדשותיים סמכותיים, אחר כך פוסטים מאנשי קשר, רשימות של קישורים וציטוטים בנושא החיפוש, ולבסוף פוסטים של אנשים זרים. החיפוש בפייסבוק דומה לחיפוש בטוויטר, כלומר הוא מרכז את כל העדכונים והפטפוטים סביב נושאים חדשותיים מרכזיים ואירועים חיים, אבל בדגש יותר אישי ואנושי.

תמונה: https://newsroom.fb.com

תמונה: https://newsroom.fb.com

 

השינוי יכול להפוך את פייסבוק למקור מידע מרכזי לנושאים חדשותיים, והוא אף יכול לגרום למשתמשים לשתף יותר פוסטים בפומבי כדי שיהיה קל יותר למצוא אותם. אבל לא רק: פייסבוק בוודאי למדו מגוגל ששאילתות חיפוש מצביעות על כוונה ומטרה, ואפשר להשתמש בהן כדי למכור מודעות פרסום מבוססות מילות מפתח בתוצאות החיפוש הממומנות.

התפתחות החיפוש בפייסבוק

החיפוש בפייסבוק התחיל כאמצעי לאתר חברים פוטנציאליים או לבקר בפרופילים שלהם. בהמשך פייסבוק חשפו את ה-Graph Search, שאפשר למצוא עסקים, תמונות וסרטים. בשנה שעברה צוות המהנדסים של פייסבוק התגבר על האתגר העצום שבאינדוקס הפוסטים שמעלים המשתמשים באתר ובחיפוש פוסטים לפי מילות מפתח. אבל תוצאות החיפוש הורכבו רק מפוסטים שיכלו להופיע בניוזפיד, כלומר של אנשי קשר ונעקבים.

 

 

לאורך הדרך בפייסבוק ערכו כמה ניסויים במודעות חיפוש. למשל, משתמשים שחיפשו בפייסבוק משחקים ספציפיים ראו גם משחקים מתחרים בתוצאות. אבל הניסויים הופסקו כי פייסבוק התמקדה בלייצר חוויית חיפוש שהמשתמשים ירצו לחזור אליה.
העדכון החדש בפייסבוק בונה בעצם מנוע חיפוש פנימי שלם. אם בעבר החיפוש בפייסבוק נעשה בעיקר למטרות נוסטלגיה, להיזכר בפוסטים ובתמונות שהעלו החברים, מעכשיו הוא הולך לשמש כלי חיפוש לחדשות ולאירועים בזמן אמת, ובכך להתחרות בחיפוש בגוגל ובטוויטר.

איך עובד החיפוש בפייסבוק?

בשלב זה, כדי לעזור למשתמשים להתרגל לכלי, התפריט הנפתח יציע השלמות אוטומטיות פופולריות המבוססות על מילות המפתח שהוקלדו, ומתחתן יוצגו אנשים או תוצאות קשורות למילות החיפוש. אחרי שנבחרה שאילתת החיפוש ייפתח דף תוצאות מותאם אישית לפי כ-200 גורמים בהם מספר הלייקים ומידת המעורבות, שאילתת החיפוש ומידע על זהות המחפש.
שלא כמו תוצאות החיפוש בגוגל, פייסבוק מחלקים את דף התוצאות לכמה קטעים ככל שממשיכים לגלול, בדומה לחיפוש של Trending Topics בפייסבוק.

facebook search

תמונה: https://techcrunch.com

 

אם כן, בראש תוצאות החיפוש יופיעו פוסטים ממקורות חדשותיים שנחשבים אמינים כמו CNN ודומיהם. אם יתאפשר, פייסבוק גם יציגו סקירה מקדימה על הנושא החדשותי. בדומה לגוגל, פייסבוק יעסיקו צוות מיוחד שיעקוב אחרי דיווחי ספאם, מעורבות ומדדים אחרים כדי לדרג את מידת המהימנות של כל מקור או עיתון.

מכיוון שמשתמשי פייסבוק מייחסים חשיבות לפוסטים של חברים, אלו יופיעו לאחר מכן.

אחר כך תופיע רשימה של הקישורים הפופולריים ביותר לפי נושא, מדורגת לפי מספר המשתמשים המעורבים בכל קישור.

רק לבסוף יופיעו פוסטים פומביים של משתמשים שאינם ברשימת החברים, מדורגים לפי רלוונטיות.

 

כאמור, פייסבוק עדיין לא הציגה כלי לקידום ממומן בתוצאות החיפוש, אבל אפשר להניח שאחת המטרות של אפשרויות החיפוש החדשות היא להתחרות בגוגל על פרסום בתוצאות החיפוש. בנוסף, אם החיפוש בפייסבוק אכן ישמש תחליף לחיפוש בגוגל, סביר שגם תחום הקידום בפייסבוק יעבור שינוי ויותאם גם לקידום במנוע החיפוש הפנימי.

 

מחפשים חברה מקצועית לקידום בפייסבוק ובגוגל? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור לכם!