הבלוג שלנו

המטא-אסקפיזם של צוקרברג – אותה הרשת בשינוי מורשת?

Mor Mantel
8 בנובמבר 2021
זמן קריאה: 5 דקות

ובכן גבירותיי ורבותיי…עכשיו זה רשמי, לאחר 17 שנים שבהן נקראה חברת האם Facebook, אותה ישות ארגונית נקראת כעת Meta. חברת האם עומדת מאחורי הרשתות החברתיות והיישומים פייסבוק, אינטסגרם, וואטסאפ ואוקולוס ובראשה מארק צוקרברג שהכריז ב-28 באוקטובר 2021 על שינוי שם החברה מפייסבוק בע"מ למטא פלטפורמות בע"מ, והוסיף כי השם מעיד על כוונתם למקד את החברה בפיתוח טכנולוגיות מטא-וורס (Metaverse).

 

"כדי לשקף את מי שאנחנו ומה אנחנו מקווים לבנות, אני גאה להכריז שהחל מהיום, החברה שלנו היא כעת Meta. המשימה שלנו נשארת זהה – היא עדיין קשורה לחיבור בין אנשים. האפליקציות שלנו והמותגים שלנו – גם הם לא משתנים", אמר צוקרברג. "מעתה והלאה, אנחנו נהיה ראשונים במטאוורס, לא בפייסבוק".

 

מה היא Metaverse?

מקור המושג "מטא-וורס" הוא בספרי מדע בדיוני כמו "סנוקראש", בו הדמויות "תקועות" מול מסך של מציאות מדומה ומתעלמות מהמציאות הפיזית האמיתית.
וכיום, המונח המדובר ע"י חברות טכנולוגיות מתייחס באופן דומה לגרסה משודרגת של האינטרנט המשלב תופעות טכנולוגיות שונות הקיימות היום, כמו משחקי מחשב, מציאות מדומה, מטבעות קריפטו, רשתות חברתיות ועוד. כל אלו יתמזגו לכדי עולם מקוון חדש ועתידני.

 

צוקרברג רואה במטאוורס את הדור הבא של האינטרנט:

"אנחנו עוברים ממחשבי PC לרשת לטלפונים, מהודעות טקסט לצילומים ולווידאו, אבל זה לא סוף הדרך…הפלטפורמה הבאה והמדיום הבא יהיו אינטרנט אפילו יותר מוטמע שניתן לשקוע לתוכו, שבו אתם נמצאים בתוך החוויה, לא רק צופים עליה".

 

במילים אחרות, מטה וורס היא סביבה וירטואלית משותפת שנכנסים אליה דרך האינטרנט, ליקום וירטואלי בתלת-מימד המשלב היבטים של מדיה חברתית, משחקים מקוונים, מציאות רבודה, מציאות מדומה ומטבעות קריפטוגרפים כדי לאפשר למשתמשים אינטראקציה וירטואלית שלמה.
המציאות הרבודה תכלול אלמנטים חזותיים, קול וקלט חושי שמדמה את העולם האמיתי במטרה לשפר את חווית המשתמש, אך זכרו שמדובר במציאות וירטואלית מדומה.המשתמשים במטא-וורס יוכלו לצפות בתוכן דיגיטלי בתלת מימד ולשלב את עצמם במרחב הוירטואלי כחלק מהעולם המדומה שנוצר.
אז התכוננו, כי הרשת כפי שאנחנו מכירים אותה צפויה לעבור מהפך ולהיוולד מחדש בתור יקום וירטואלי בתלת-ממד שבו אנחנו נשחק, נעבוד, נכיר, נבלה ונבצע רכישות.

 

נחזור כמה צעדים אחורה…מה גרם לפייסבוק לשנות את שמה?

פייסבוק הניחה את הבסיס לשינוי הזה במשך חודשים, בהם גם ספגה ביקורות שליליות הנוגעות לצמיחה הבלתי מוגבלת של החברה, לטקטיקות העסקיות נטולות האתיקה ולהשפעה המזיקה, של אינסטגרם בפרט, על בריאות הנפש של בני נוער.

 

לאחר מכן, ב4 באוקטובר 2021 פייסבוק חוותה תקלה עולמית שהובילה להשבתת הפלטפורמות שבבעלותה למשך 7 שעות קריטיות בהן המניות קרסו, הפסדים של מיליארדי דולרים נרשמו וביקורות נוקבות נשמעו.
במקביל, פרנסס האוגן, מהנדסת עבר של פייסבוק, חשפה שחיתויות ומסמכים פנימיים המעידים על ליקויים אתיים, חינוכיים וחברתיים של החברה וכל אלו עוררו סערה גדולה סביב החברה.

וכך קרה, ששבועיים לאחר חשיפת השחיתויות ע"י פרנסס, פייסבוק הכריזה על שינוי השם.
מקרי? כנראה שלא, גם אם זו לא הייתה הסיבה לשינוי, אין ספק שזה היה הטיימינג המושלם לעשות זאת.

 

ומה לגבי הרשת החברתית ופלטפורמת הפרסום?

לפי דבריו של מארק צוקרברג, שמות היישומים והמותגים שלהם לא ישתנו, והחברה החדשה תתמקד ביצירת טכנולוגיה משופרת ליישומים אלו.

חשוב לזכור שבזמן שמארק צוקרברג בונה לעצמו עתיד במטא-וורס, הוא צריך את פייסבוק ואינסטגרם שיספקו את ההון שיאפשר לו לגדול, להתפתח ולהתנסות. אז נראה שהרשת החברתית המוכרת לנו תישאר על המפה ואולי אף תשודרג.

 

″פייסבוק תהיה עדיין פייסבוק כמו אינסטגרם תהיה אינסטגרם, וואטסאפ תהיה ווטסאפ, מסנג‘ר יהיה מסנג’ר”, דבריה של אליסון, ראש אפליקציית פייסבוק.

 

אילו שינויים בכל זאת מתוכננים ברשת החברתית?

במטרה להמשיך ולהגדיל את משתמשי הרשת, לייצר תכנים איכותיים ולספק אינטרס מובהק למשתמשים הפעילים ברשת פותחו פיצ'רים מיוחדים המתמקדים בקבוצות ומאפשרים למנהלי קבוצות לייצר כסף בתוך הפלטפורמה.
הרצון להתמקד בקבוצות פייסבוק נובע מכך שהקבוצות הן מרכיב מרכזי באסטרטגיה של החברה בשנים האחרונות. לפי נתוני פייסבוק, ישנן עשרות מיליוני קבוצות פעילות בפייסבוק ויותר מ1.8 מיליארד אנשים שמשתמשים בקבוצות מידי חודש.

 

אלו הפיצ'רים החדשים שפורסמו עד כה:
1. פיצ'ר של גיוסי כספים בקהילה  – הכפופים לעמלה סמלית עבור עיבוד התשלומים
2. פיצ'ר של הפעלת חנויות מסחר אלקטרוני בתוך הקבוצות – ללא עמלות על העסקאות עד יוני 2022
3. אפשרות לגביית מנויים מאנשי הקבוצה שמעוניינים להיכנס לתתי קבוצות ייחודיות

 

התכונות החדשות של הקבוצות אינן מיועדות באופן ישיר להגדלת הכנסות החברה, אך מספקות תמריץ למשתמשים להישאר, לבנות את הקהילה שלהם, לספק ולצרוך תוכן איכותי.

 

זה כל הסיפור?

לפי איך שזה נראה עד כה, המראה והתחושה הנוכחיים של המדיה החברתית נותרים בעינם, למעט פיצ'רים בודדים שהתווספו. עם זאת, בכוונת Meta לפתח מוצרים ושירותים חדשים שיאפשרו אינטראקציות חברתיות דיגיטליות במציאות רבודה ואלו ישתלבו גם בפייסבוק ואינסטגרם.
לדוגמה, בתחילת השנה פייסבוק השיקה תכונה חדשה במסנג'ר שתומכת בהודעות VR ומאפשרת למשתמשים באוזניות Oculus Quest לשלוח הודעות במסנג'ר בזמן שהם נמצאים במציאות מדומה.

 

לסיכום, שינוי שמה של חברת פייסבוק למטא-וורס מעיד על ההתמקדות עסקית של החברה בפיתוח טכנולוגיות בעולם ה- Metaverse (ואולי גם ניסיון קטנטן ומוצלח לשים בצד את הביקורות הקשות על החברה) וכרגע, למעט פיצ'רים חדשים בעולם קבוצות הפייסבוק, ההשפעה הגדולה של שינוי השם על הפלטפורמות המוכרות לנו לא מורגשת כל כך, אבל אין ספק שמתוכננת לנו חדשנות יצירתית וטכנולוגית בעולם המקוון שאנו מכירים כיום וברשת החברתית האהובה עלינו בפרט.

 

עדיין לא מפרסמים בפייסבוק? מוזמנים להיעזר במדריך שלנו

צריכים עזרה? דברו אתנו