פורסם ב-17.8.2015
איך לקדם אפליקציות באפסטור ובגוגל פליי
תארו לכם שהאפליקציה שלכם הייתה צריכה להתחרות רק מול 500 אפליקציות אחרות. זה היה המצב ב-2009, אבל ב-2017 הגיע מספר האפליקציות ב-AppStore של אפל ל-2.8 מיליון, ובחנות האפליקציות של גוגל, Google Play, ל-3.5 מיליון. אף על פי כן, מספר האפליקציות שהמשתמשים צורכים לא השתנה משמעותית בשנים האחרונות, והמשתמשים מבלים יותר ויותר זמן עם כמה אפליקציות מועדפות.
לפיכך, האתגרים של משווקי אפליקציות הולכים וגדלים, והם צריכים להתמודד לא רק עם השאלה איך להתבלט בחנות האפליקציות אלא גם איך להשיג קהל משתמשים נאמן ולשמר אותו. אמנם מדי פעם נשמעים סיפורים על אפליקציות שזכו להצלחה בין-לילה, אבל ב-99% מהמקרים הצלחת האפליקציה תלויה באסטרטגיית השיווק.
שלבים בקידום אפליקציות באפסטור:
קידום אפליקציה – לפני ההשקה
אסטרטגיית שיווק נכונה לאפליקציה מתחילה עוד קודם להשקה. בדומה לשיווק כל מוצר אחר, חשוב לברר מראש מי קהל היעד, איך אפשר להגיע אליו, ומי המתחרים.
-
1. מחקר מילים לפני קידום אפליקציה
כדי לשווק אפליקציה בהצלחה יש למצוא את מילות המפתח הרלוונטיות שיעזרו למשתמשים הפוטנציאליים למצוא אותן באפסטור ולהבין מה הן מציעות. לשם כך אפשר להיעזר בכלים כמו https://keywordtool.io/app-store, המספק מידע על אפליקציות, נושאים וביטויים שאנשים מחפשים בחנויות אפליקציות.
2. חשיבות בחירת שם מוצלח לאפליקציה
לשם הנבחר לאפליקציה יכולה להיות השפעה גדולה על הצלחתה. השם צריך להיות קליט וייחודי, וגם לכלול את מילות המפתח שהמשתמשים הפוטנציאליים עשויים לחפש בחנות האפליקציות. לפני שבוחרים את שם האפליקציה כדאי לוודא שהוא לא מפר סימני מסחר כלשהם – אחרת האפליקציה עלולה להידחות מהאפסטור.
3. מדוע כל כך חשוב לבצע מחקר מתחרים לפני שמתחילים בקידום האפליקציה?
יש סיכוי גדול שתמצאו באפסטור אפליקציות דומות לאפליקציה שלכם. ניתוח האפליקציות המתחרות יכול להוביל לתובנות לגבי קהל היעד ושיווק נכון של האפליקציה. בתור התחלה, כדאי להתמקד באפליקציות שממוקמות גבוה על אותן מילות מפתח ולבדוק: באיזה קטגוריות הן רשומות ובאילו מילות מפתח הן ממוקדות? אילו פיצ'רים הן מציעות ובאיזה מחיר? נתונים אלה יכולים לעזור להבליט את האפליקציה בהשוואה למתחרים.
בנוסף, כדאי לעיין בביקורות החיוביות והשליליות שכתבו משתמשים על האפליקציות המתחרות כדי להבין מה הם אוהבים באפליקציה ומה מפריע להם בה.
4. לבחור קטגוריה מתאימה לקידום האפליקציה
מכיוון שחלק גדול מהורדות של אפליקציות מגיע מה-Top Charts שבחנויות האפליקציות, חשוב לבחור קטגוריה מתאימה שתשפר את הסיכויים שהאפליקציה תופיע ברשימה של אותה קטגוריה.
כמובן, ככל שהקטגוריות פופולריות יותר הן גם תחרותיות יותר, ולהפך. למשל, אפליקציות בקטגוריה Social מקבלות הרבה מאוד הורדות, אבל הן מתחרות בענקים כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, וקשה להגיע בהן אל ראש הדירוגים. לעומת זאת, קל יותר להתברג במיקומים הגבוהים בקטגוריות כמו Lifestyle ולהתחרות במגזינים לעיצוב השיער, אבל גם במיקומים הגבוהים מספר ההורדות יהיה מועט יחסית. לכן, בסופו של דבר כדאי לחשב את היתרונות והחסרונות של כל קטגוריה ולבחור את הקטגוריה המתאימה והמשתלמת ביותר.
-
5. כיצד עיצוב אייקון וצילומי מסך משפיעים על קידום האפליקציה?
לייצוג הוויזואלי של האפליקציה באפסטור יש חשיבות רבה בשיווק שלה. האייקון מייצג את הסגנון והמטרה של האפליקציה, והוא בעצם יוצר את הרושם הראשוני של האפליקציה. לכן האייקון צריך להיות בולט ומושך כדי לגרום למשתמשים גם להוריד את האפליקציה מהחנות וגם להמשיך ולהשתמש בה אחרי ההורדה.
צילומי המסך של האפליקציה הם כלי חשוב בהמרת המשתמשים ממבקרים באפליקציה בחנות למשתמשים. צילומי המסך צריכים להיות ייחודיים ואינפורמטיביים, למקד את תשומת הלב של המבקרים, להסביר מה האפליקציה עושה בדיוק וכמה קל להשתמש בה.
קידום האפליקציה אחרי ההשקה
בדומה לקידום אתרי אינטרנט, קידום אפליקציות מתחלק לשני סוגים עיקריים: קידום אורגני וממומן.
בשונה מקידום אתרים אורגני, המתמקד לרוב בקידום בגוגל, בקידום אפליקציות יש שני מוקדים עיקריים – קידום בחנויות האפליקציות של אפל ושל גוגל, ויש ביניהן כמה הבדלים, בעיקר בחיפוש הפנימי, וחשוב להתמקד בקידום אפליקציות באפסטור ובגוגל פליי בנפרד.
קידום אפליקציות אורגני
שוב, כמו בקידום אתרים אורגני, גם קידום אפליקציות מורכב מאופטימיזציה בתוך האפליקציה (המקבילה ל-On-site SEO) ומחוץ לאפליקציה (כלומר בניית קישורים, פעילות ברשתות חברתיות וכדומה).
קידום אפליקציה פנימי
כותרת – כותרת האפליקציה היא החלק החשוב ביותר בקידום האפליקציה באפסטור, וכמו תגית המטא <title> באתרי אינטרנט, תפקידה להסביר לחנויות האפליקציות במה היא עוסקת, וגם כאן היא צריכה להיות תיאורית, לכלול מילות מפתח (אבל בלי להגזים ולהידרדר לספאם) ואת שם המותג.
לדוגמה:
תיאור – גם התיאור צריך להסביר בקצרה במה האפליקציה עוסקת, לכלול מילות מפתח וקריאה לפעולה שתגרום למבקרים להקליק על האפליקציה ולהוריד אותה. מקובל לחלק את התיאור לשניים: החלק העליון, המורכב ממשפט או שניים המתארים את האפליקציה, וחלק תחתון, מפורט יותר, הכולל גם רשימת פיצ'רים ונתונים המעידים על ההצלחה של האפליקציה.
לדוגמה:
מילות מפתח – בקידום אפליקציות לאייפון ולאייפד יש שדה מילות מפתח המוגבל ל-100 תווים ועוזר להימצא בחיפוש הפנימי ב-iTunes. בגלל מגבלת התווים מומלץ לבחור את המילים בקפידה לפי הרלוונטיות שלהן, נפח החיפוש והתחרותיות, ולא לחזור על מילות מפתח שמופיעות בכותרת.
קידום אפליקציות חיצוני
דירוג וביקורות
הדירוג (רייטינג) והביקורות שמקבלת האפליקציה ממשתמשים משפיע ישירות על המיקומים שלה באפסטור, ויש להניח שהוא אחד הגורמים המשפיעים על תוצאות החיפוש. בנוסף, דירוג גבוה וריבוי ביקורות חיוביות עוזר בשיפור שיעור ההמרה באפסטור. לכן, על המשווקים לוודא שהדירוג הכללי של האפליקציה יהיה גבוה ושהביקורות יהיו חיוביות ברובן.
יש כמה דרכים לגרום למשתמשים באפליקציה לדרג ולבקר אותה. הפשוטה ביותר היא להוסיף פיצ'ר פנימי באפליקציה המבקש מהמשתמשים להוסיף דירוג וביקורת, או אחרי שהשתמשו בה מספר קבוע של פעמים או אחרי שהשתמשו בה למשך זמן כלשהו. יש דרכים יצירתיות יותר להשיג דירוגים וביקורות, כמו לבקש דירוג ברגע שהקופה הווירטואלית של המשתמש מתרוקנת, ולתגמל את המדרגים במילוי הקופה.
האפליקציה Celebrity Guess צילום מסך מ- blog.kissmetrics.com
בניית קישורים
בדומה לקידום אתרי אינטרנט, גם בקידום אפליקציות נעזרים בבניית קישורים כדי להגדיל את החשיפה ואת התנועה של האפליקציות, והפעילות חשובה במיוחד כשמקדמים אפליקציות אנדרואיד בגוגל פליי. חלק גדול מההורדות של אפליקציות חדשות מגיע משיווק האפליקציות באתרי ביקורות, אתרי טכנולוגיה, חדשות ואתרים בנישה של האפליקציה.
קידום אפליקציות ברשתות חברתיות
בנוסף לשיטות המקובלות לשיווק מותגים ברשתות חברתיות, כשמשווקים אפליקציות מומלץ להוסיף כפתורי שיתוף פנימיים שיאפשרו למשתמשים לשתף את האפליקציה ואת התוכן שלה ברשתות חברתיות, וגם דרך מייל, הודעות ואפליקציות מסרים מיידיים כמו וואטסאפ.
קידום אפליקציות ממומן (פרסום אפליקציות)
קידום ממומן של אפליקציות מתמקד לרוב בקידום בגוגל ובפייסבוק.
גוגל מציעים את מוצר הפרסום Mobile Ads המאפשר לפרסם בתוצאות החיפוש בגוגל במכשירים ניידים, באתרי תוכן, באפליקציות ובסרטוני וידאו ולמקד את הקמפיינים במשתמשים במובייל.
* למידע נוסף על פרסום במובייל
קידום אפליקציות בפייסבוק
פייסבוק היא אחת הפלטפורמות היעילות לקידום אפליקציות במובייל. במנהל המודעות של פייסבוק אפשר ליצור קמפיינים שמטרתם קידום הורדות האפליקציה או קידום המעורבות באפליקציה, וכן אפשר להשתמש בכל כלי המיקוד המתקדמים של פייסבוק כדי למקד את הקמפיין לפי נתונים דמוגרפיים, תחומי עניין, סוג המכשיר וכו'.
תמונה: facebook.com/business/success/game-insight
לסיכום, כדי להצליח בשיווק אפליקציה צריך גם להשקיע בפיתוח אפליקציה טובה, וגם לשווק אותה בעקביות בכל ערוצי השיווק האפשריים, ועם הרבה עבודה, ולא מעט מזל, האפליקציה תוכל להגשים את היעדים שלה.