ai traffic research

מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית אחראיים ל-1% מהתנועה, ו-ChatGPT הוא מנוע החיפוש המוביל בהם. מחקר חדש של חברת Conductor בדק עד כמה AI באמת משפיע על תנועת גולשים לאתרים, אילו מותגים זוכים לחשיפה במנועי תשובות כמו ChatGPT, Gemini ו-Perplexity, ואיך המידע הזה משפיע על הקידום האורגני המסורתי. 

במסגרת המחקר נותחו מקורות התנועה של יותר מ-10,000 אתרים בעשרה ענפים מרכזיים (שירותי תקשורת, מוצרי צריכה חיוניים ולא חיוניים, פיננסים, בריאות, תעשייה, טכנולוגיית מידע, חומרי גלם, נדל"ן ושירותים/חברות תשתית), לצד כ-20 מיליון שאילתות חיפוש בגוגל. מטרת המחקר הייתה למדוד את התנועה המפנה מכלי AI, נתח השוק של חיפוש ב-AI ואת דפוסי ההופעה בסקירות ה-AI של גוגל.

ממצאים עיקריים

  • התנועה מכלי AI מסתכמת בכ-1% עבור עשרת הענפים שנבדקו. זה נשמע אולי מעט, אבל הנתון החשוב הוא קצב הצמיחה: כ־1% גידול יחסי (month-over-month) בכל הענפים בממוצע.
  • באופן כללי, ChatGPT הוא מנוע התשובות המוביל, ו-87% מכלל התנועה מ-AI מגיע ממנו. עם זאת, בחלק מהענפים היו הבדלים משמעותיים. לדוגמה, בתחום התשתיות, Gemini מבית גוגל היה אחראי לכ-20% מהתנועה מ-AI, ובתחום הפיננסים 5% מתנועת ה-AI הגיעה מ-Copilot.
  • הענפים שקיבלו הכי הרבה תנועה מ-AI הם IT ומוצרי צריכה חיוניים, והכי פחות הם שירותי תקשורת וחברות תשתית.
  •  כרבע משאילתות החיפוש שנותחו העלו סקירות AI בתוצאות. (5.5 מיליון מתוך 21.9 מיליון שאילתות).
  • שאילתות בנושאי בריאות, פיננסים ותשתיות העלו את הכמות הגדולה ביותר של סקירות AI. הכי פחות סקירות AI הופיעו בחיפושי נדל"ן ומוצרי צריכה.
  • התנועה האורגנית היא עדיין מקור התנועה המוביל בכל הענפים. נתח השוק הגדול ביותר של התנועה האורגנית הוא בתחומי הבריאות, שירותי התקשורת והתעשייה.
  • בנוסף למנועי התשובות, המחקר בחן את סקירות ה-AI של גוגל ואת האתרים המצוטטים בתקצירי התוכן. נמצא שמנועי AI מעניקים משקל גבוה במיוחד לעומק, לאמינות ולמבנה התוכן, יותר מאשר למספר המילים או להימצאות של מילות מפתח. תכנים מסוג עמודי תשובות לשאלות נפוצות (FAQ), מדריכים מקיפים ועמודי מוצר עשירים במידע נוטים להופיע לעיתים קרובות יותר בתשובות של מנועי AI.

מה לעשות עם המידע הזה?

הגידול בתנועת ההפניה מ-AI משנה את המשמעות של נוכחות דיגיטלית וגם את מסע הלקוח – מידע על המותג מתשובות של AI במקום תוצאות חיפוש. לפי דעתם של עורכי המחקר, השינוי הזה לא מסמן את מותו של ה-SEO, אלא את הרחבתו. AI מתפקד כמקור נראות מקביל לזה של גוגל – זירה חדשה שבה אמינות המותג נמדדת באזכורים, ציטוטים ובנוכחות בתשובות שנוצרו בידי AI.

עבור אנשי שיווק דיגיטלי, המשמעות היא שהצלחה לא נמדדת רק בתנועה אורגנית ובמיקומים. כדי להצליח גם בזירה החדשה מומלץ לאמץ את העקרונות האלה:

  • למדוד נוכחות בכלי AI באותה קפדנות שעוקבים אחר מיקומים ותנועה.
  • להשקיע בתוכן איכותי ומובנה, ולהעדיף מידע סמכותי ואמין, ונוח לקריאה לציטוט.
  • ליישר קו בין אסטרטגיות GEO (אופטימיזציה לבינה מלאכותית יוצרת) ו-SEO, ולוודא שהתוכן משיג נוכחות גם בתוצאות חיפוש וגם במנועי תשובות.