הבינה המלאכותית כבר משנה את הרגלי החיפוש באינטרנט ואת תוצאות החיפוש, וההשפעה שלה עוד צפויה לגדול. לכן, כל אתר המסתמך על גוגל כמקור לתנועה אורגנית יצטרך להתאים את אסטרטגיית ה-SEO לשינויים האלה. בכתבה הזאת נבחן את ההשפעות העיקריות של הבינה המלאכותית על SEO ואיך הן ישנו את סביבת השיווק הדיגיטלי בשנים הקרובות.
עד כמה ישפיעו סקירות AI על התנועה האורגנית מגוגל?
סקירות AI (AI Overviews, לשעבר Search Generative Experience) הן הדרך של גוגל לשלב פיצ'רים של בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI) בתוצאות החיפוש האורגניות. בארצות הברית ובעשרות מדינות נוספות שאילתות חיפוש רבות כבר נענות בתקציר תוכן שנוצר על ידי AI ומוצג בראש תוצאות החיפוש.
סקירות AI מרכזות מידע מאתרים שונים ומציגות את המקורות לצד המענה התמציתי, כך שהמבקרים לא צריכים להקליק על התוצאות ולבקר באתרים עצמם. בשל כך, מתעורר חשש מוצדק שהסקירות האלה יפגעו בשיעור ההקלקה ויצמצמו את התנועה האורגנית מגוגל.
לפי הערכות המקום הראשון בגוגל מוביל לכ-27% מההקלקות, ושלוש התוצאות הראשונות לכ-54% מסך כל ההקלקות. עם העלייה של סקירות AI ההערכה היא שהשיעורים האלה יקטנו ויובילו לירידה של בין 18% ל-64% בתנועה האורגנית.
מקור: searchengineland.com
כדי להיערך לשינויים האלה ולהפחית את הנזק, מומלץ להתאים את אסטרטגיית התוכן וה-SEO ולהתמקד גם באזכור בסקירות ה-AI.
להמלצות נוספות: איך לקדם את האתר בסקירות AI של גוגל
האם צ'אטג'יפיטי יגנוב תנועה מגוגל?
יותר ויותר משתמשים מחפשים חלופות לגוגל כדי לקבל תשובות מהירות ותמציתיות. עד כדי כך שבאוקטובר 2024 ירד נתח השוק של גוגל אל מתחת ל-90%, לראשונה מאז מרץ 2015.
מקור: https://gs.statcounter.com
החיפוש באתרים מבוססי AI כמו Perplexity, ChatGPT, Claude ואחרים מציע לא מעט יתרונות בהשוואה לחיפוש בגוגל:
- תקשורת ישירה ואינטראקטיבית – משתמשים יכולים לשאול את הבינה המלאכותית שאלות בשפה טבעית, ולקבל (לרוב) תשובות ענייניות וקוהרנטיות.
- תשובות ממקורות שונים – במקום לדפדף בין כמה עמודי אינטרנט, בצ'אטים עם כלי בינה מלאכותית אפשר לקבל תשובה מקיפה המשלבת מספר מקורות מידע.
- יכולות נוספות – הבינה המלאכותית יכולה לא רק לענות, אלא גם למלא משימות כמו כתיבת טקסטים, יצירת תכנים ויזואליים, ניתוח מידע וכתיבת קוד.
המעבר של גוגל לסקירות AI הוא אחת הדרכים שבהן מנוע החיפוש מנסה להתחרות באלטרנטיבות וליצור חוויית חיפוש יותר אינטראקטיבית ומהירה. עם זאת, היכולת לשאול שאלות המשך ולקבל תוצאות מהירות בלי להיחשף לפרסומות מעניקה יתרון למתחרים כמו ChatGPT ו-Perplexity.
איך השימוש ב-AI לכתיבת תוכן משפיע על הקידום האורגני?
השימוש בכלי AI לכתיבת תוכן הוא כבר חלק מהמיינסטרים, לפי סקר של SurveyMonkey, 50% מאנשי השיווק משתמשים ב-AI ליצירת תוכן, לרבות פוסטים לבלוג ולרשתות חברתיות, אימיילים ומצגות.
מקור: surveymonkey.com
נכון לעכשיו, מדיניות החיפוש של גוגל לא פוסלת עקרונית תכנים שנוצרו בידי AI, כל עוד התוכן נועד למשתמשים האנושיים ולא למטרות ספאם מניפולציה על תוצאות החיפוש. אבל מאחורי הקלעים, כפי שחשף פרופיל בלינקדאין של עובד בצוות החיפוש בגוגל, מנוע החיפוש נערך לזהות ולטפל בתוכן AI ואף הקים צוות גלובלי העוסק במשימה.
כבר אפשר לראות נוכחות בולטת יותר בתוצאות החיפוש לאתרים המבוססים על תוכן גולשים כמו Reddit ו-Quora, שבהם המשתמשים יכולים לקבל מידע והמלצות המבוססות על חוויות והתנסויות אמיתיות. למשל, התנועה האורגנית לאתר Reddit גדלה ביותר מ-600% מאז יוני 2023. באופן דומה, התנועה האורגנית לאתר Quora זינקה בכ-350% מאז יוני 2023.
מקור: explodingtopics.com
אילו סיגנלים ישפיעו על המיקומים בגוגל?
אלגוריתם הדירוג של גוגל מתעדכן כל הזמן, אבל שני רכיבים התחזקו במיוחד בשנים האחרונות: E-E-A-T (ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות) ו-Brand Signals. ככל שמנועי החיפוש ומודלים מבוססי AI נעשים חכמים יותר, החשיבות של שני הרכיבים האלה צפויה להתחזק עוד יותר.
E-E-A-T וסימני מותג, בהם חיפושים על שם המותג, אזכורים ברשתות חברתיות ובאתרים אחרים, ביקורות חיוביות, קישורים ממקורות סמכותיים וכן הלאה, עוזרים לגוגל למפות אתרים אמינים מבין כמויות המידע הלא מבוסס שיש באינטרנט. למעשה, במובן מסוים, הסיגנלים האלה עובדים כשכבת ההגנה האחרונה המבטיחה את איכות תוצאות החיפוש.
מי שצפויים להיפגע מהעדכונים האלה יהיו לרוב אתרים שיש להם תנועה אורגנית, אבל חלק קטן ממנה הוא תנועה ממותגת. לעומת זאת, לאתרים עם מוניטין ונוכחות דיגיטלית חזקה גם מחוץ לגוגל יהיה סיכוי גדול יותר להופיע במיקומים האורגניים, בתוצאות עשירות בגוגל (Featured Snippets) ובסקירות AI.
לסיכום, הבינה המלאכותית צפויה להמשיך ולהשפיע על החיפוש באינטרנט ועדך הדרך שבה מנועי החיפוש מבינים תוכן ומדרגים אותו. אסטרטגיות ה-SEO המצליחות יהיו אלה שיאזנו בין שימוש חכם ב-AI ובין מגע אנושי, שיבטיח שהתוכן יישאר אמין ורלוונטי עבור קהל היעד. רוצים להיות בחזית מהפכת ה-AI? פנו אלינו ונעזור לכם להתאים את אסטרטגיית ה-SEO.