
יותר אנשים נעזרים בכלי AI כדי לחפש מידע באינטרנט, אבל רוב אנשי השיווק עדיין לא יודעים מה גורם לאתרים להופיע בתשובות של ChatGPT ודומיו. ההשערה המקובלת היא שהמדדים העיקריים הם תוכן מובנה, מקורי ועדכני ומדדי אמינות. מחקר חדש ניסה לאמת את ההשערה הזאת ולחלץ גורמים ספציפיים.
במחקר נבדקו 15 אתרים בתחומים שונים (מסחר אלקטרוני, אבטחת מידע, בריאות, חינוך, ניתוח מידע ועסקים מקומיים). האתרים האלה קיבלו במצטבר כמעט 2 מיליון ביקורים אורגניים בחודש וכ-7,500 הפניות מ-ChatGPT. המחקר התמקד בפוסטים בבלוג, מכיוון שזה תוכן שלרוב מגיעים אליו בחיפושים כלליים ולא ממותגים.
הממצאים העיקריים – טקטיקות on-page שנקשרו לציטוטים בכלי AI
בידוד תנועת ההפניה מכלי AI אפשר לעורכי המחקר לחלץ את טקטיקות ה-On-page SEO שנקשרו לשיעור גבוה של אזכורים:
קפסולת תשובות – המכנה המשותף הבולט ביותר בקרב הפוסטים שצוטטו על ידי ChatGPT וכלי AI אחרים. את הקפסולה אפשר להגדיר כתשובה תמציתית עצמאית הממוקמת מיד אחרי כותרת המנוסחת כשאלה. לפי המחקר, כ-72% מהפוסטים שכללו קפסולת תשובות נכללו בתשובות של מנועי AI.
מיעוט קישורים – הממצא המפתיע ביותר הראה שיותר מ-90% מהפוסטים המצוטטים לא כללו קישורים יוצאים, לא פנימיים ולא חיצוניים. הקישורים כנראה מפריעים למודלי השפה לקלוט את התשובה, והם מצביעים על כך שהמידע החשוב נמצא בעצם במקום אחר.
מידע מקורי – הגורם השני בחשיבותו אחרי קפסולת תשובות הוא מידע שמקורו בעמוד עצמו, למשל, תוצאות סקרים ומחקרים מקוריים, מדדים ו-benchmarks.
המלצות מעשיות – איך להתאים את התוכן גם לגוגל וגם ל-ChatGPT?
החיפוש במנועי AI אומנם שינה את המשמעות של נוכחות במרחב הדיגיטלי, אבל העקרונות הבסיסיים של אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) לא נעלמו. מבנה התוכן, הרלוונטיות והעדכניות הם עדיין גורמים מובילים, אבל מענה לשאלות ואמינות מחליפים טקטיקות ישנות כמו דחיסות מילות מפתח או קישורים.
טיפים לאופטימיזציה של התוכן למודלי שפה:
- לסקור את הפוסטים המובילים ולבדוק אם יש בהם קפסולות תשובות. אם אין – להוסיף. מומלץ לנסח את השאלות בהתאם למחקר מילים ולהתמקד בשאילתות חיפוש ארוכות ופחות תחרותיות.
שאלות מומלצות לדוגמה:
- מה זה SEO?
- מה ההבדל בין Gemini ל-ChatGPT?
- איך לבדוק את המהירות של האתר?
- מהם התסמינים של סוכרת סוג 2?
שאלות פחות מומלצות:
- איזה מחשב כדאי לי לקנות? (התשובה סובייקטיבית ותלויה בצרכים ובתקציב של השואל).
- האם לקנות ביטקוין עכשיו? (התשובה תלויה בהקשר ובתזמון ואי אפשר לענות עליה בהכללה).
- האם SEO מת? (שאלה מורכבת שאי אפשר לענות עליה באופן תמציתי וחד-משמעי).
- לשלב תובנות ייחודיות בכל מקום רלוונטי. לשלב נתונים סטטיסטיים מקוריים, טיפ מקצועי או מידע בלעדי אחר בקפסולות התשובות. לדוגמה: לפי ניתוח 150 קמפיינים בפייסבוק שניהלנו ב-2024 נמצא ש… ניתוח פניות למרפאות שלנו בשנה האחרונה הראה עלייה של 25% בטיפול בחרדה…
- להסיר קישורים מקפסולות התשובות. לפי ממצאי המחקר מומלץ לשלב קישורים פנימיים או חיצוניים מתחת לקפסולות התשובות או בפסקאות המשך, ואת הקפסולות עצמן להשאיר נקיות מקישורים.
לסיכום, נראה שלמרות השינויים בסביבת החיפוש באינטרנט, אותן תכונות שעזרו לאתרים להופיע במיקומים גבוהים בגוגל יעזרו להם להופיע גם בתשובות של בינה מלאכותית יוצרת. נכון לעכשיו, נראה שקפסולות תשובות בשילוב עם נתונים ותובנות ייחודיות יכולים לשפר את נוכחות האתר בסביבת החיפוש החדשה.
לקריאת המחקר המלא: https://searchengineland.com/how-to-get-cited-by-chatgpt-the-content-traits-llms-quote-most-464868