האם GEO (Generative Engine Optimization כלומר קידום למנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית) היא שיטת קידום נפרדת המצריכה משאבים, כלים ואסטרטגיות ייחודיות או שמדובר בהרחבה טבעית של העקרונות המשמשים את ה-SEO הקלאסי? בכתבה הבאה ננסה להציג את ההבדלים בין SEO ל-GEO ולהציע דרכים להתאים את אסטרטגיית הקידום לסביבת החיפוש החדשה.

מילון מונחים

SEO (Search Engine Optimization)

בתרגום מילולי: אופטימיזציה למנועי חיפוש, מכונה גם קידום אורגני או קידום אתרים, מתאר את כל השיטות לשיפור הנוכחות של האתר בתוצאות החיפוש האורגניות של מנועי חיפוש "קלאסיים", לרוב גוגל.

(Generative Engine Optimization) GEO

אופטימיזציה למנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית יוצרת, כלומר שיפור הנוכחות בתשובות שנוצרו על ידי מודלי שפה גדולים (LLMs) בכלים כמו ChatGPT, Gemini, Claude וכדומה.

AEO (Answer Engine Optimization)

LLMO (Large Language Model Optimization)

מונחים נוספים המתארים אותו רעיון: אופטימיזציה למודלים של שפה ולמנועי תשובות, בהתאמה.

(AI Overview Optimization) AIO

אופטימיזציה לסקירות AI של גוגל (התשובות שנוצרו על ידי AI  ומוצגות לרוב בראש דף תוצאות החיפוש).

מה משותף ל-SEO, GEO ו-AIO?

כל השיטות, אם אכן אפשר להתייחס אליהן כאל שיטות נפרדות, מתמקדות בשיפור הנוכחות של האתר באמצעות יצירת תוכן רלוונטי לתחום העיסוק של המותג, באתר ומחוץ לו. זה המצב כרגע, אבל לא בטוח שהוא יישאר כזה לעוד הרבה זמן. מודלי שפה גדולים מתפתחים כל הזמן, וייתכן שעם הזמן יגדל הפער בין השיטות הרלוונטיות לקידום במנועי חיפוש לבין השיטות לקידום במנועי AI.

ייתכן גם שהתהליך יהיה הפוך, וככל שכלי בינה מלאכותית יוצרת ייטמעו במנועי חיפוש (כמו AI Mode בחיפוש בגוגל) כך כלי AI יישענו יותר ויותר על חיפוש מסורתי ליצירת תשובות לשאילתות החיפוש.

מה ההבדלים בין SEO ל-GEO?

החשיבות של אזכורים ללא קישורים  

זה אולי ההבדל הגדול ביותר: ב-GEO, בניגוד ל-SEO, לאזכורים של המותג באתרים חיצוניים יש השפעה על הנוכחות, גם אם האזכור לא כולל קישור לאתר.

למנועי חיפוש יש כמה דרכים להעריך את הסמכותיות של האתר בנושא מסוים, קישורים נכנסים היא אחת הדרכים החשובות שבהן. מודלי שפה עובדים בדרך אחרת – הם מודדים את הסמכות של המותג לפי השכיחות של מילים מסוימות בעמוד, חזרות על ביטויים ונושאים וההקשר שבהן המילים מוזכרות.

במילים אחרות, אזכורים ללא קישורים לא יגיעו רחוק במנועי חיפוש "קלאסיים", אבל יכולים לקדם את האתר במנועי חיפוש מבוססי AI.

ירידה בחשיבות של קישורים ותכנים לא רלוונטיים

שיטות קידום ישנות, כמו בניית קישורים מאתרים לא רלוונטיים או פרסום תוכן בנושאים רחוקים מתחום העיסוק של המותג, מאבדות מחשיבותן בעולם הקידום ל-AI. אומנם אין הסכמה על התועלת של השיטות האלה לקידום בגוגל, אבל יש הסכמה על כך שבמנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית הן לא יביאו שום תועלת. בלי הקשר רלוונטי סביב הקישורים או התכנים האלה, הם לא יתרמו להבנה של המותג על ידי מודל השפה ולשיפור הנוכחות שלו.

השפעה שונה של סוגי תוכן על הנוכחות

ישנם סוגי תוכן שבקושי משפיעים על הקידום האורגני, אבל יכולים להשפיע במידה רבה על מודלי שפה.

מחקרים הראו שמודלי שפה נוטים להעדיף עמודי ליבה של אתרים כמו עמוד הבית, אודות, תמחור וכדומה, ופחות אוהבים רשימות וקטגוריות מוצרים. כמו כן, נמצא שמודלי שפה, בניגוד למנועי חיפוש, רואים בקבצים ומסמכים חיצוניים שווי ערך לעמודי האתר ומצטטים מהם במידה שווה.

geo vs seo

מקור תמונה: ahrefs.com

מודלי שפה גדולים לא מעבדים  JavaScript

רוב רובוטי הסריקה של מנועי חיפוש מבוססי הבינה המלאכותית לא מעבדים JavaScript ולא רואים תוכן שמוצג בצד הלקוח באמצעות JavaScript.

ייתכן שזה מצב זמני, וכמו שהבעיה כבר נפתרה על ידי רובוטי הסריקה של גוגל ייתכן שגם רובוטי הסריקה של כלי AI ימצאו פתרון. עם זאת, בינתיים מודלי שפה עשויים להתעלם מאתרים שרוב התוכן בהם מבוסס על JS.

 

לסיכום, למרות ההבדלים שפורטו כאן, רוב שיטות ה-GEO – ניהול אינדקס וסריקה, כתיבת תוכן מובנה ובניית נוכחות מחוץ לאתר – נופלות תחת הקטגוריה של SEO מסורתי. יש אומנם כמה הבדלים ייחודיים, אבל למותגים שהטמיעו אסטרטגיית SEO מצליחה ובנו נוכחות במנועי חיפוש, יש סיכוי גדול יותר להימצא גם במנועי חיפוש מבוססי AI. כמובן, המסקנות האלה נכונות לעכשיו, וייתכן שבעתיד GEO יתפתח ויחייב שימוש בטכניקות קידום חדשות.