מנועי החיפוש מבוססי בינה מלאכותית כמו Preplexity, ChatGPT, Claude ואחרים מעבדים מידע בדרך שונה ממנועי חיפוש מסורתיים כמו גוגל. כדי לקדם את האתר גם במערכות בינה מלאכותית צריך להתאים את האתר גם מההיבט הטכני. בעמוד הזה נציג את העקרונות המרכזיים של אופטימיזציה טכנית למנועי חיפוש מבוססי AI.

SEO טכני AI

ההבדלים העיקריים בין מנועי חיפוש "מסורתיים" למנועי AI

מהירות ופשטות: רוב מערכות ה-AI  מחכות רק 1–5 שניות לטעינת עמוד. אתרים איטיים ייחתכו או פשוט ייחסמו.

תוכן נקי ומובנה: בניגוד לגוגל, רוב מערכות ה-AI לא מצליחות להתמודד עם JavaScript ויעדיפו HTML פשוט ומאורגן.

מטא-דאטה וסמנטיקה: כותרות ברורות, תיאורים ותאריכים יעזרו למערכות AI להבין את מהות התוכן במהירות.

אופטימיזציית אתר ל-AI – עקרונות מרכזיים

התאמת קובץ robots.txt

יש להבחין בין זחלנים האוספים מידע לחיפוש ובין כאלה האוספים נתונים לאימון מודלים. ככלל, מומלץ לאפשר לקובץ robots.txt גישה פתוחה ככל האפשר לחיפוש AI (למשל: ChatGPT-User, PerplexityBot) אבל לחסום בוטים המשמשים לאיסוף מידע למטרות אימון (למשל:GPTBot ).

קובץ לדוגמה:

# ——————————
#  הרשאה למנועי חיפוש רגילים
# ——————————
User-agent: Googlebot
Allow: /
User-agent: Bingbot
Allow: /
User-agent: DuckDuckBot
Allow: /
User-agent: Yandex
Allow: /

# ——————————
#  הרשאה למנועי חיפוש מבוססי AI
# ——————————
User-agent: PerplexityBot
Allow: /
User-agent: ChatGPT-User
Allow: /
User-agent: YouBot
Allow: /
User-agent: andi-scraper
Allow: /
User-agent: QuoraBot
Allow: /

# ——————————
#  חסימת בוטים לאימון מודלי בינה מלאכותית
# ——————————
User-agent: GPTBot
Disallow: /
User-agent: ClaudeBot
Disallow: /
User-agent: anthropic-ai
Disallow: /
User-agent: CCBot
Disallow: /
User-agent: Amazonbot
Disallow: /
User-agent: MetaBot
Disallow: /
User-agent: facebookexternalhit
Disallow: /
User-agent: Google-Extended
Disallow: /
User-agent: Grokbot
Disallow: /
User-agent: TeslaBot
Disallow: /

כמו כן, מומלץ להימנע מחומות אש ומערכות הגנה אגרסיביות מדי, שכן הן עלולות לחסום גם בוטים לגיטימיים.

 

שיפור המהירות

המלצות נוספות לשיפור מהירות האתר

 מטא-דאטה וסימונים סמנטיים 

מבנה התוכן

המלצות נוספות

 

צ'קליסט ל-SEO טכני ל-AI

 

לסיכום, ההתאמה לחיפוש מבוסס AI היא תהליך מתמשך. נכון לעכשיו, 34% מהבקשות של זחלני AI מחזירות עמודי שגיאה, ורק חלק מהמערכות מצליחות לעבד JavaScript. אבל ככל שהטכנולוגיה משתפרת, גם ההשקעה באופטימיזציה ל-AI תשתלם.