בתחילת החודש קבע בית משפט בארצות הברית שגוגל פועלת כמונופול לא חוקי בתחום החיפוש באינטרנט. איך הפסיקה ההיסטורית תשפיע על הקידום בגוגל, וספציפית על SEO והפרסום בגוגל?
רקע – מהו משפט ההגבלים העסקיים של גוגל?
המשפט הוא יוזמה של משרד המשפטים האמריקני ומטרתו הייתה לבדוק אם גוגל נקטה בשיטות נוגדות-תחרות כדי לשמר את השליטה הכמעט בלעדית שלה בשוק החיפוש באינטרנט.
כדי לסבר את האוזן: נכון ליולי 2024, גוגל שלטה בכ-91% מכלל החיפושים באינטרנט בעולם, ובכ-95% מהחיפושים במובייל.
הטענות העיקריות נגד גוגל:
- חתימה על הסכמים בלעדיים עם חברות כמו אפל ומוזילה כדי להבטיח שמנוע החיפוש יהיה ברירת המחדל במכשירים ובדפדפנים שלהן. לשם כך, גוגל שילמה סכומים של כ-20 מיליארדי דולרים בשנה לחברות הנ"ל.
- דחיקת מתחרים באופן לא הוגן ולא אפשרה למנועי חיפוש קטנים יותר להשתתף במשחק. בעקבות זאת, נפגעה גם חוויית המשתמש ולא ניתנו הזדמנויות שוות לטכנולוגיות ומוצרים חדשים. (למשל, מנוע חיפוש של אפל).
- דומיננטיות בשוק הפרסום הדיגיטלי, שהובילה בתורה למחירי פרסום גבוהים עבור מפרסמים בגוגל.
התגובה של גוגל הייתה שהמוצר שלהם נעלה יותר מזה של המתחרים, ולכן המשתמשים מעדיפים אותו ומרוויחים ממנו.
איך הפסיקה תשפיע על גוגל?
בשבוע שעבר פורסם שמשרד המשפטים האמריקני שוקל לפרק את אלפבית, חברת האם של גוגל, ולהפריד בין מנוע החיפוש ובין מוצרים אחרים כמו הדפדפן כרום ומערכת ההפעלה אנדרואיד.
אפשרויות נוספות הן לחייב את גוגל לחלוק מידע עם המתחרות או להפסיק את ההסכמים עם אפל.
גוגל הודיעה שהיא תערער על הפסיקה.
מה תהיה ההשפעה על הקידום בגוגל?
המשפט צפוי לשנות את כללי המשחק הן בקידום האורגני והן בקידום הממומן בגוגל. ייתכן שגוגל תידרש לשנות את אלגוריתם דירוג האתרים, מה שיצריך התאמה של אסטרטגיות הקידום האורגני. ייתכן שגם הפרסום בגוגל יהיה כפוף לתקנות מחמירות יותר, וכל תהליך הגשת הצעות המחיר, האופטימיזציה וכן הלאה צפוי להשתנות. בנוסף, יש סיכוי שיוטלו מגבלות על איסוף המידע על ידי גוגל.
איך להתאים את אסטרטגיית השיווק הדיגיטלי לשינויים הצפויים?
- לפזר השקעות – במקום להתמקד רק בגוגל, לחקור את אלגוריתם הדירוג ופלטפורמות הפרסום של מנועי חיפוש אחרים כמו בינג ורשתות חברתיות כמו לינקדאין, טיקטוק ועוד.
- לחזק את המותג ואת הקשר עם הלקוחות באמצעים נוספים כמו שיווק באימייל, הפצת ניולטרים, בניית קהילות ברשתות חברתיות ועוד.
- להשקיע באיסוף ובניתוח נתונים – מכיוון שמדיניות הדאטה עלולה להשתנות, חשוב להשקיע בפיתוח יכולות אנליזה עצמאיות.
- לשפר את התוכן ואת חוויית המשתמש – לקוחות ומבקרים מרוצים זו תמיד אסטרטגיית שיווק טובה. בלי קשר לגוגל, כדאי לוודא שהתוכן מיועד לבני אדם ולא לרובוטי סריקה, ושהאתר מהיר, מותאם לכל מכשיר, והניווט בו נוח וברור.