דמיינו שאתם נוהגים ברכב ונוסעים בכביש מהיר, המוני מכוניות משתלבות בנתיב ואתם נדרשים בזמן אמת לבצע פניות והאטות, אך העיניים שלכם מסתכלות רק במראה האחורית.
הרכב נוסע במהירות אבל אתם מסתכלים רק אחורה, על היסטוריית הכביש ולא על התנועה בזמן אמת.
ועכשיו נחזור למציאות, שבה אתם בעלי אתר עם תנועת גולשים. אבל רק אחת לרבעון, חציון או אפילו שנה אתם מנפיקים דוח נתונים ומנסים להסיק ממנו מסקנות על מה שהיה בעבר, במראה האחורית של האתר שלכם. אז אנחנו כאן כדי לשנות את התפיסה הזאת!
כי בעידן ה"ביג דאטה", שבו ניתן לעקוב ולמדוד אחר כל קליק, מעורבות, גלילה או פעולה של הגולש באתר. הנתונים הללו המצטברים בקצב מסחרר ובכמויות אינסופיות – הם אבני היסוד בקבלת ההחלטות העסקיות והשיווקיות שלכם.
אז מה לעשות?
בשלב הראשוני כדאי שתוודאו שבאתר שלכם מוטמע פיקסל מדידה, כשהפלטפורמה המוכרת ביותר היא גוגל אנליטיקס 4. ובמידה ואתם משווקים בפלטפורמות הפרסום חשוב שגם פיקסל הפלטפורמה יהיה מוטמע לצורך צביעת קהלים, מדידת תנועה וביצועי הקמפיין.
ונכון, אתם לא אנשי אנליזה ולא מומחי פלטפורמות מדידה, ואולי זו בדיוק הסיבה שבגללה אתם נמנעים מהחלק הכל כך חשוב הזה. פלטפורמת גוגל אנליטיקס 4 אומנם מספקת נתונים רחבים על תנועה באתר, צפייה בעמודים ספציפיים, אירועים שמתבצעים ועוד ועוד, אבל זו לא הפלטפורמה הכי ידידותית למשתמש, ומי שלא מכיר את האפשרויות בה, את המונחים, הפרמטרים והמדדים הרלוונטיים יתקשה להפיק ממנה את המקסימום (או אפילו את המינימום…)
מה הפתרון? במילה אחת – דשבורד
ובכמה מילים – דשבורד מותאם לאתר שלך, לאופי, לשירותים ולפעולות המבוצעות בו. כזה שיתמקד במה שחשוב לכם לדעת ובצורה הכי ברורה ויעילה.
הדשבורד, בשונה מדוחות פרטניים, יכול לשקף נתונים ממקורות שונים (אנליטיקס, סרץ' קונסול, גוגל אדס ועוד) והתצוגה מתבצעת בכלי הדמיה שונים כמו גרפים, תרשימים וטבלאות – כך שהמתבונן בו יוכל לקבל תמונת מאקרו ברורה על הנוכחות הדיגיטלית שלו עם אפשרות לבצע drill down לתוך נתונים שחשובים לו לחקור.
דוגמאות למידע שאפשר להציג בדשבורד:
1. נתוני תנועה כלליים – כמות גולשים, גולשים חדשים, זמן מעורבות, אחוז נטישה, כמות המרות ועוד.
2. נתוני צפייה בעמודים – כמות צפיות פר עמוד, מעורבות בעמוד, ביצוע פעולות בעמודים ועוד
3. מונחי חיפוש אורגניים שהובילו גולשים לאתר – ע"י חיבור הדשבורד לפלטפורמת סרץ' קונסול
4. מגמות באתר – מה הימים החזקים ביותר, השעות עם המעורבות הגבוהה ביותר, החודש המוצלח ביותר בשנה וכדומה
5. מסע רכישה באתר – מעבר הגולש בין שלבי הרכישה, היכן הוא נוטש וכמה משלימים את מסע ההמרה.
6. מידע דמוגרפי וטכנולוגי על הגולשים באתר
7. פירוט מקורות התנועה שמובילים גולשים אל האתר שלכם ומה איכות התנועה שמגיעה.
אלו רק כמה דוגמאות למידע חשוב שניתן לשקף בדשבורד, ויש עוד הרבה מאד נתונים חשובים שתוכלו להציג בצורה נוחה וברורה להסקת מסקנות.
למה זה חשוב?
דשבורד, כאשר מבוצע היטב ובהתאמה לצרכים שלכם, יאפשר לצפות בכל המדדים העסקיים החשובים ביותר – במקום אחד ובתצוגה ברורה. כך יהפוך הדשבורד למקור האמת היחיד עבור הארגון שלך ממנו תוכלו להבין את התנהגות הגולשים באתר שלכם, נקודות החוזקה והחולשה של העסק, אפקטיביות מסעות הפרסום, פרופיל הלקוחות שלכם ונתונים רבים שיסייעו לכם לקבל החלטות מושכלות, עסקיות ושיווקיות שיאפשרו לכם לטייב ולייעל את הנוכחות הדיגיטלית שלכם בצורה שוטפת ואפקטיבית.
ונקודה חשובה נוספת היא הדינמיות של הדשבורד – ניתן לערוך אותו בצורה שוטפת, להוסיף או לשנות נתונים ותצוגתם ולשנות טווח תאריכים כדי לקבל נתונים על תקופות שונות ובזמן אמת.
הנה רק כמה דוגמאות להחלטות שניתן לקבל מהדשבורד:
1. בהסתכלות על פירוט מקורות תנועה ואיכות התנועה המגיעה תוכלו לחלק את תקציב המדיה שלכם בין המקורות הרלוונטיים ולשנות חלוקה בהתאם לביצועי כל מקור.
2. פירוט נתוני צפייה בעמודים יאפשר להבין באילו תכנים גולשים צופים, באיזה עמוד ישנה מעורבות גבוהה ולפי זה להחליט על אסטרטגיית תוכן באתר. בנוסף, באתרי איקומרס, צפייה מרובה במוצר ללא התקדמות לרכישה יכולה להעיד על מחיר גבוה וצורך במתן הטבה/הנחה לגולשים כדי לעודד רכישה.
3. אחוזי נטישה גבוהים בחלק מהעמודים יכול להעיד על בעיה טכנית באתר, זמן טעינה ארוך מידי או צורך בשינוי וחידוד התוכן באותם העמודים.
4. נטישת גולשים במהלך מסע המרה (מילוי טופס, קביעת תור, רכישת מוצר ועוד) יוביל לחקירת שלבי הפאנל ואיתור "השלב הבעייתי" וביצוע שינויים בהתאם.
5. פירוט דמוגרפי וטכנולוגי של הגולשים יסייע בהגדרת קהל היעד בפלטפורמות הפרסום
6. הסתכלות רחבה על מגמות תנועה באתר (לאורך החודש ולאורך השנה) יאפשר הבנת 'עונתיות' האתר והתאמת מאמצים שיווקיים לזמנים הנכונים בשנה.
7. פירוט ביצועי קמפיינים ממומנים יאפשר לבעל העסק להבין כיצד מחולק תקציב השיווק שלו, מה עובד ולא עובד, ובאילו מאמצים שיווקיים כדאי להשקיע.
הדוגמאות האלו הן רק טיפה בים, יש עוד הרבה מסקנות והחלטות ראויות שתוכלו לקבל בהסתכלות על התמונה המלאה. כשאתם 'בשליטה' על הנתונים שלכם, תוכלו לייצר שיח מקצועי ואפקטיבי לקבלת החלטות עם המחלקות הרלוונטיות (פיתוח, עסקי, שיווק ועוד)
מאיפה להתחיל?
הדרך להצלחה עוברת במדידה – לכן בשלב הראשוני תוודאו שאתם מבצעים מדידה בנכס הדיגיטלי שלכם ובכל קמפיין דיגיטלי שאתם מנהלים, ובמידה ואתם משתמשים בגוגל אנליטיקס 4 כדאי שתאשרו את איסוף הנתונים של אנליטיקס כולל שימוש בgoogle signals שמאפשר צבירת נתונים דמוגרפיים על הגולשים.
ועכשיו רשמו לעצמכם מהן מקורות המידע שתרצו להציג בדשבורד ומה המידע שחשוב לכם לראות כדי להסיק מסקנות בצורה ראויה. חשבו מהם היעדים העסקיים שלכם, מה הדרך להשגתם ומה כדאי לשקף בדשבורד ובאיזה אופן על מנת לקבל תובנות ברורות שיאפשרו הסקת מסקנות עסקיות.
פלטפורמות לבניית דשבורד
יש בשוק לא מעט פלטפורמות לבניית דשבורדים דינמיים בהתאמה אישית, כשהמוכרת ביניהם היא Looker Studio (לשעבר דאטה סטודיו) השייכת לחברת גוגל ומאפשרת בניית דשבורד מאפס או על בסיס תבניות קיימות בסוגים שונים.
השימוש בדאטה סטודיו הוא ללא עלות, אבל רק עד גבול מסוים. במידה ותרצו להשתמש בתוספים מיוחדים, שירותי פרמיום או חיבור למקור דאטה שאינו אחד מהאפשרויות – תצטרכו לשלם עבור connector שיאפשר זאת.
פרויקט אנליזה ובניית דשבורד בנקודה
אנחנו עובדים עם לא מעט לקוחות שאינם מודעים לאפשרויות המדידה, הצגת הנתונים והסקת המסקנות האפשרית שיוכלו ליישם אם יפעלו נכון בעולם הדיגיטלי. במקרים כאלה, אנו מבינים שפרויקט אנליזה ובניית דשבורד מותאם יהיו הדבר הטוב ביותר שאפשר להציע כדי להמשיך פעילות דיגיטלית בצורה חכמה ויעילה.
בפרוייקט כזה אנחנו פועלים בשלבים ברורים כדי להצליח לספק את התוצר המוגמר המתאים והטוב ביותר עבור הלקוח:
1. הגדרת קהל היעד – עבור מי הדשבורד מיועד? מי יסתכל בו ומה הם צריכים להבין ממנו? ברגע שנדע זאת נוכל לספק להם את התובנות התשובות עם הדמיות נוחות ובחירת נתונים נכונה.
2. בחירת הנתונים להצגה – זוכרים שאנחנו בעידן 'הביג דאטה' ? לרוב העסקים יש שפע נתונים ממקורות שונים לכן חשוב לבחור רק את מה שרלוונטי בהתאם לקהל היעד שבחרנו והמידע שחשוב שיקבל.
3. השלמת פערי מידע ומדידה – במידה וישנם נתונים חשובים שאינם נמדדים כרגע, חסרים או חלקיים אנו מייצרים אירועי מדידה ייעודיים המותאמים להיררכיית האתר, להתנהגות הגולשים, ולצרכים העסקיים של הלקוח, במטרה לספק תמונת נתונים רלוונטית ושימושית ככל הניתן.
4. וידוא נתונים סופי – לאחר הטמעת אירועי מדידה נוספים והשלמת פערי מידע אנו עוברים בשנית על כל המידע הקיים כדי לוודא שהנתונים החשובים לנו נמדדים בצורה תקינה ונכונה ולמנוע מצב של שגיאת נתונים בהמשך הדרך.
5. בחירת הדמיות – זו העבודה המקצועית שלנו, להחליט מהי הדרך הגרפית הנוחה ביותר להציג את הנתונים הנבחרים בהתאם ללקוח, לנתונים עצמם ולצרכים שהתבקשו למלא. לדוגמא, אם חשוב ללקוח לצפות בהתנהגות הגולשים ברמת שנתית כדי להבין את החודשים החזקים ביותר לעסק – נבחר בהצגת גרף ברים או גרף קווי. אם הבנה גיאוגרפית של קהל היעד הוא אקוטי לעסק אז הצגת משתמשים על מפה ביחד עם טבלת ערים תהיה הבחירה הנכונה.
6. עיצוב תבנית בהתאמה אישית – אנו מעצבים את הדשבורד כך שיתאים לעסק שלך, החל מהטמעת הלוגו, בחירת צבעי המותג ועד לבחירה או עיצוב תבנית מאפס כך שתתאים לנתונים שנרצה להציג וקהל היעד המיועד לצפות בדוח.
7. חזרה ושיפור – בסיום בניית הדשבורד אנו נפגשים עם הלקוח, עוברים ביחד על הדוח במטרה לבדוק את האינטואיטיביות שלו, הדינמיות והיעילות עבור לקוח הקצה. האם הדשבורד נוח והגיוני עבורם? האם הוא עונה על השאלות שנשאלו בתחילת הדרך? ובעזרת המשוב אנו חוזרים ומשפרים את הדוח כדי להוביל אותו לאפקטיביות המקסימלית עבורך.
8. תמיכה טכנית ותיקונים לאורך הדרך – אנו מודעים לדינמיות בעולם הדיגיטלי ולכן ערוכים תמיד להוסיף עוד נתונים, לשנות הדמיות ולספק תמיכה טכנית בדשבורד בהתאם לבקשת הלקוחות.
והכי חשוב – אנחנו שומרים על זה פשוט, ברור ומקצועי, אין לנו עניין לבלבל אתכם עם עומס נתונים, אנליזות מורכבות וגרפים מרשימים. אלא לבחור את הנכון עבורכם כדי שתוכלו באופן עצמאי להשתמש בדשבורד ברמה יומית, שבועית או חודשית ולקבל ממנו מסקנות ברורות ותובנות עסקיות.
יש לכם שאלות נוספות? דברו איתנו.