מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, חזרו במפתיע לעניינים ואישרו הוספה של כלי דמוי ChatGPT למנוע החיפוש שלהם. ההכרזה הזאת הגיעה זמן קצר אחרי שמיקרוסופט הודיעו שישלבו את ChatGPT במנוע החיפוש בינג. לפי דיווחים גוגל מתכננים להשיק יותר מ-20 מוצרים מבוססי AI במהלך 2023.
לפי דיווחים עדכניים יותר המתחרה ל-ChatGPT ייקרא Bard, והוא יושק לקהל הרחב בתוך מספר שבועות, **עדכון – בהדגמה שנערכה השבוע כשל הכלי של גוגל במענה לשאלות פשוטות וכתוצאה מכך הפסידה המנייה למעלה מ 100 מיליארד דולר מערכה.
במקביל, גוגל שינו את עמדתם לגבי תוכן שנוצר בידי כלי בינה מלאכותית כמו ChatGPT, ג'ספר ודומיהם.
במספר הזדמנויות ציינו נציגי גוגל שלא יפסלו או יענישו תוכן כזה כל עוד הוא עומד בדרישות האיכות שלהם, כלומר, לא דליל או ספאמי מדי, ולא מיועד אך ורק למנועי חיפוש.
תקציר הפרקים הקודמים:
ChatGPT הוא מנוי הבינה המלאכותית של חברת OpenAI, האחראית בין השאר גם על DallE-2, מחולל דימויים מבוסס AI המאיים להחליף אומנים, מאיירים ומעצבים ביצירת אימג'ים.
ChatGPT, המבוסס על מודל השפה המתקדם GPT-3, אומן על כמויות גדולות של טקסטים, הוא מסוגל להפיק מענה כמו אנושי לכל פנייה וגחמה של המשתמשים וכבר עבר בהצלחה את בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין באמריקה, מבחני רפואה מתקדמים ושאלוני פיתוח קוד של מתכנתים בכירים.
ChatGPT נפתח לקהל הרחב בסוף נובמבר 2022, ובתוך חמישה ימים הגיע ליותר ממיליון משתמשים.
שבועייםם חלפו ובגוגל הכריזו על "קוד אדום" שמשמעו איום משמעותי על עסקי החיפוש של החברה. בתחילת ינואר 2023 הודיעו מיקרוסופט (שבדומה לגוגל השקיעו בחברת OpenAI) שכבר במרץ 2023 הם יוציאו גרסה חדשה של מנוע החיפוש בינג עם פיצ'רים של ChatGPT.
בתחילת פברואר הודיעו גוגל על השקת Bard, צ'אטבוט המבוסס על מערכת הבינה המלאכותית Lamda (הידועה לקהל הרחב בעיקר בזכות המהנדס שפוטר לאחר שזיהה בה נשמה). בשלב הראשון הצ'אטבוט נבדק על ידי קבוצת בודקים, והוא יושק לכלל המשתמשים בשבועות הקרובים. היתרון העיקרי שלה על פני ChatGPT הוא הגישה לתוכן עדכני יותר.
תאורטית השימושים של ChatGPT הם אינסופיים: מכתיבת מאמרים אקדמיים ושיעורי בית ועד יצירות ספרותיות בכל מיני סגנונות, וגם לסייע בעבודה השוטפת של שיווק באינטרנט: לערוך מחקרי מילים, לנסח מודעות ותגיות מטא, לכתוב כתבות ארוכות וגם קוד.
אבל מה שמפחיד את גוגל הוא היכולת של ChatGPT לספק מענה מהיר ולרוב גם די מדויק, תמציתי ואמין( לשאלות שעד לאחרונה היו מופנות בעיקר למנוע החיפוש.
האם ChatGPT יחליף את גוגל?
אם שואלים את ChatGPT הוא יגיד שהוא מודל שפה שלא יכול לחזות את העתיד, אבל אפשר להיעזר בו כדי לחפש מידע ספציפי או לקבל מענה לשאילתות.
אם שואלים אותו שאלה שיש לה תשובה חד-משמעית או מבקשים ממנו הסבר על מושג מסוים, אפשר לקבל מענה די פשוט ומפורט. בנוסף, אפשר לשפר את המענה, לשלוח שאלות המשך בלי לחזור על הקשר, לבקש לפרט או לפשט את ההסבר וכן הלאה.
אם שואלים את גוגל, מקבלים קישורים לכל מיני דפי אתר, חלקם אמינים וחלקם בבירור עברו איזושהי מניפולציית SEO כדי להגיע למיקומים גבוהים בגוגל, דוגמאות לעוד שאלות בניסוחים דומים, סרטוני וידאו, דיונים ברשת וכן הלאה. בשורה התחתונה, כדי לקבל תשובה ברורה ומספקת מגוגל צריך לעבוד: לבחור בין הקישורים המוצגים, להיכנס לאתרים שונים ולהעריך את האמינות והרלוונטיות שלהם, לקרוא הררים של מידע, להשוות בין נתונים, לצפות בסרטונים וכן הלאה.
במילים אחרות, אחרי שמבלים כמה זמן בשיחות עם ChatGPT, מנוע החיפוש של גוגל נראה פתאום מיושן ומסורבל.
אבל זה לא אומר של-ChatGPT אין חסרונות:
- אין לו חיבור לאינטרנט, כך שהוא לא יכול לבדוק ולאמת מידע בזמן אמת.
- המידע שבו מעודכן רק עד 2021, כך שהוא לא מעודכן באירועים שקרו מאז.
- האתר לא ערוך לכמויות השאילתות שנשלחות אליו והשרתים קורסים לעיתים קרובות.
- התשובות ש-ChatGPT מספק הן לעיתים שגויות ומומצאות. כן, אפשר להאשים את כמויות השטויות שמתרוצצות באינטרנט ושמהן ChatGPT למד את כל מה שהוא יודע, אבל גם לא קשה לתפוס את ChatGPT טועה או מפברק מידע, רק צריך לבקש.
- ChatGPT הוא לא מנוע חיפוש אלא מודל שפה, וככזה הוא לא יכול להגיד משהו מקורי או מפתיע, להביע דעה, להמליץ או לבקר, וגם לא להפנות לאתרים שיכולים לעשות את זה.
בשורה התחתונה, גם אם ChatGPT לא יחליף את גוגל בזמן הקרוב, הוא יכול לעשות לגוגל את מה שה-Featured Snippets בֹתוצאות החיפוש של גוגל עשו לטראפיק לאתרים – לגנוב מהם תנועה ולקרב אותם למצב של Zero Clicks.