פורסם ב-16.6.2015
קידום חנות באינטרנט (חנות וירטואלית או אתרי מסחר) בגוגל הוא מורכב יותר מקידום בלוג או אתר חברה הכולל מעט דפים. אמנם בקידום אתר מסחרי יש עקרונות הזהים לקידום אורגני של כל אתר שהוא (למשל, תגיות מטא ייחודיות, ניווט נוח ומהירות טעינת האתר), אבל ריבוי דפי המוצרים ואפשרויות החיפוש הפנימי המאפיינים אתרי קניות מקוונים יכולים לגרום ללא מעט בעיות בקידום האתר בגוגל. במאמר הזה נביא את העקרונות החשובים ביותר בקידום חנויות אונליין ונציע דרכי התמודדות עם כמה מהבעיות הנפוצות בקידום חנויות באינטרנט.
18 שלבים בקידום חנויות אינטרנט בגוגל
1. תגיות מטא
מיותר לציין עד כמה חשוב לייצר תגיות כותרת ותיאור ייחודיות לכל דף אתר בכל אתר. אבל באתרי מסחר או בחנויות אינטרנט ייתכן שתצטרכו לייצר כותרות ותיאורים ייחודיים לאלפי ואף למיליוני דפי מוצר, ולא יהיה מעשי לשכתב כל אחד מהם. לכן, הפתרון צריך לבוא מצד הפיתוח בדרך של כותרות ותיאורים אוטומטיים המבוססים על תבנית. המטרה העיקרית היא להימנע ממצב של כותרות ותיאורים זהים להרבה דפים. בנוסף, יש לוודא שהכותרות והתיאורים מכילים את מילות המפתח כדי שיימצאו בקלות בחיפוש בגוגל, וגם שהנוסח יעודד את הקונים הפוטנציאליים להקליק על תוצאת החיפוש ולבקר באתר.
דוגמאות לתגיות מטא לדפי מוצר:
תבנית לכותרת של דף המוצר תורכב משם המוצר וקריאה לפעולה או הצעה ייחודית כמו משלוח בחינם או הנחה מוגבלת בזמן כדי לשפר את שיעור ההמרה.
בתיאור יש יותר מקום ואפשר לכלול מידע מפורט על המוצר, כולל קטגוריות, תת-קטגוריות, קריאה לפעולה והצעות ייחודיות.
2. כותרת H1
כמו בכל אתר לכותרת הפנימית של הדף יש חשיבות מסוימת (גם אם שנויה במחלוקת) בקידום האתר בגוגל, ולא כדאי להתעלם ממנה גם כשמקדמים אתרי מסחר. לכן מומלץ להגדיר מראש את התבנית של דפי המוצר כך ששם המוצר יסומן אוטומטית ככותרת H1. זה ימנע מראש ריבוי של כותרות H1 בדפים וגם יחסוך עבודה באופטימזציה של האתר.
3. תיאורי המוצר
בעקבות עדכון פנדה חשוב במיוחד להקפיד שהתיאורים המופיעים בדפי המוצרים יהיו ייחודיים ומקוריים, ולא כדאי להעתיק ולהדביק את התיאור שנלקח מאתר היצרן ומופיע בעשרות ואף במאות חנויות מקוונות אחרות, (ולרוב הוא גם אינו מכוון למכירות). לכן חשוב להשקיע ולייצר תוכן ייחודי לכל דף מוצר ולכלול בו את ההצעות הייחודיות של החנות, כולל מחיר משתלם, משלוח בחינם וכדומה. אם אין באפשרותכם לכתוב תוכן ייחודי ומקורי לכל דף מוצר, ואם המוצרים ממילא עומדים לצאת ממלאי החנות, כדאי לשקול ולהוסיף להם את התגית noindex ולחסום אותם ממנועי החיפוש.
4. כתובות URL
כתובת URL ידידותית למנועי חיפוש, כלומר כתובת תיאורית ועשירה במילות חיפוש (לדוגמה: website.com/women-sandals לעומת website.com/id12345) היא רכיב בסיסי בקידום אתרים בגוגל, אבל דווקא אתרי קניות נוטים להתעלם ממנה. לכתובת URL ייחודית וקריאה יש כמה יתרונות מבחינת שימושיות ו-SEO: כשתיאור המוצר מופיע בכתובת האתר המבקר (ומנוע החיפוש) יודע מה לצפות מתוכן הדף. בנוסף, שילוב מילות מפתח בכתובת האתר יכול לעזור בקידום האתר, בייחוד אם הקישור מופיע באתר חיצוני ומילת המפתח נעשית חלק מקישור העוגן.
בדפי מוצר באתרי קניות לא מומלץ לכלול קטגוריות ותת-קטגוריות בכתובת ה-URL, בייחוד אם יש יותר מדרך אחת להגיע אל הדף. כך יכולים להיווצר דפים כפולים, ומומלץ לפתור את הבעיה באמצעות שימוש בתגיות קנוניקל (rel=”canonical”). ההמלצה המקובלת היא לכלול את שם המוצר בכתובת ה-URL ולהוסיף קוד למקרה שיש כמה מוצרים באותו שם (לדוגמה: black-dress-12345).
5. ניווט Breadcrumbs
לסרגל ניווט ברדקרמבס, המסמן את הדרך שעבר המבקר מדף הקטגוריות הראשי והמשני ועד לדף הנוכחי, יש חשיבות רבה גם מבחינת קידום האתר וגם מבחינת חוויית המשתמש. הסרגלים עוזרים למבקרים לנווט באתר וגם עוזרים לגוגל להבין את הישוריות הפנימית ואת המבנה ההירככי של האתר.
בחנויות אינטרנט הניווט יכול להיות מסובך כי יכולות להיות כמה דרכים להגיע אל אותו דף מוצר, ופירורי הלחם בסרגל יכולים להשתנות לפי דפי הקטגוריות שבהם עבר המבקר בדרכו לדף המוצר. אף על פי כן, סרגל ברדקרמבס היא הדרך היעילה והמומלצת ביותר לניווט באתר.
6. תמונות
תמונות ברורות ובאיכות גבוהה הן רכיב הכרחי בכל אתר קניות. הלקוחות מתעניינים במה שהם יכולים לראות ולרוב יוותרו על הקנייה אם אין תמונות ברורות של המוצר או שהתמונות אינן מושכות. גם כאן מומלץ לערוך ניסויים ולבדוק לאילו תמונות יש השפעה חיובית על שיעור ההמרה.
מבחינת SEO, גם חשוב לוודא שיהיה קל למצוא את התמונות בחיפוש בגוגל:
– להשתמש בשם קובץ תיאורי ולא כללי (למשל blue-dress.jpg ולא id-12345.jpg).
– להוסיף תגית אלט תיאורית לכל דפי המוצרים.
– ליצור מפת אתר לתמונות ולהגיש אותה לגוגל וובמסטר טולס.
7. מהירות אתר
כידוע, למהירות האתר יש חשיבות רבה גם לחוויית המשתמש וגם לקידום האתר בגוגל. כמובן שמהירות האתר משפיע גם על שיעור ויחס ההמרה בחנות אינטרנט: אי אפשר לצפות ממשתמש שיחכה בסבלנות לטעינה איטית של דפי מוצר, ויש לא מעט מחקרים המצביעים על קשר בין מהירות אתר לבין שיעורי ההמרה.
8. נתונים מובנים וסימוני Schema.org
יש כמה סוגי סימונים שאפשר להשתמש בהם בדפי מוצרים לקידום חנויות באינטרנט, כולל מידע על ביקורות ודירוג (הפירוט המלא נמצא באתר schema.org/Product).
כמה טיפים לשימוש בסימוני Schema לחנויות וירטואליות:
– יש להשתמש רק בסימונים הרלוונטיים למאפייני המוצר
– כדאי להשקיע בפיתוח איזושהי תבנית של דפי מוצרים שתתאים גם למוצרים חדשים.
– כדאי לעקוב באנליטיקס ולבדוק את השפעתם של הסימונים.
9. תגיות Pagination (התגיות: rel=previous ו-rel=next)
אחת הבעיות בקידום חנויות וירטואליות היא בעיית הדפדוף. בחנות אינטרנטית יכולים להיות דפי קטגוריות המכילים אלפי מוצרים ונפרשים על הרבה דפים, ואתם רק רוצים לוודא שכל המוצרים נסרקים ומאונדקסים בקביעות, ובאותו הזמן לא ממש אכפת לכם מהדירוג של הדפים הפנימיים או מפיזור הקישורים אליהם. לכן, שימוש בתגיות pagination, rel=”next”, rel=”prev ו-“view all” עוזר לגוגל להבין את ריבוי הדפים ולפזר את הכוח של הקישורים ביניהם.
בקישורים הבאים גוגל מסבירים איך להשתמש בתגיות Pagination:
Pagination with rel=“next” and rel=“prev”
10. אפשרויות חיפוש
אידיאלית, המשתמשים לא יצטרכו את תיבת החיפוש באתר כי הם יוכלו להתמצא באתר באמצעות הניווט, אבל יש לקחת בחשבון שיהיו פעמים שהמשתמשים יעדיפו את תיבת החיפוש. לכן תיבת חיפוש היא חיונית באתרי מסחר ואפשר להשתמש במידע שנמסר בה כדי לשפר את האתר ואת חוויית המשתמש.
כמה טיפים לשימוש בתיבת החיפוש:
– לוודא שהחיפוש באתר אכן מביא תוצאות רלוונטיות. כדאי גם לבדוק את התוצאות של חיפושים ביחיד וברבים.
– כדאי לעקוב אחרי ביטויי החיפוש באמצעות מערכת ניהול התוכן או גוגל אנליטיקס.
– שימו לב למספר המבקרים שמשתמשים בחיפוש באתר ואז יוצאים ממנו – המטרה היא להקטין את המספר הזה.
– מומלץ להוסיף תמונות רלוונטיות לצד תוצאות החיפוש.
– אפשר גם להוסיף הצעות מיוחדות או מבצעים הקשורים לאותם חיפושים.
11. כפתורי שיתוף חברתיים
היעילות של הוספת כפתורי שיתוף של אתרי מדיה חברתית לדפי מוצרים באתרי מסחר שנויה במחלוקת. באופן כללי דפי מוצר צריכים לעודד קנייה ולא שיתוף המוצר בפייסבוק או בטוויטר, ויש שרואים בכפתורים גורמים המסיחים את דעתם של הקונים הפוטנציאליים מהיעד הזה. קייס סטאדי של חברת Visual Website Optimizer אף מצא שהסרת הכפתורים מדפי המוצר העלתה את שיעור ההמרה בכ-11%. בכל מקרה, מומלץ להשתמש ב-A/B Testing ולבדוק את האפקטיביות שלהם.
עם זאת, אפשר להשתמש בכפתורי השיתוף החברתיים באתרים מסחריים בשלבים שונים של תהליך הקנייה:
– אחרי שלב הקנייה, בדף התודה או אישור הקנייה.
– במייל שנשלח אחרי הקנייה, אפשר להוסיף קישור לדף העסק באתרים החברתיים עם קריאה לפעולה (למשל: עשו לנו לייק בפייסבוק).
– אחרי פרסום הביקורת, אפשר להוסיף לביקורת כפתורי שיתוף.
– יש חשיבות גדולה לאפשרות שיתוף מהיר דרך וואטסאפ או מייל – כיום משתמשים רבים מתייעצים טרם הקנייה ואפשרות מהירה להתייעצות יכולה להביא לרכישה מהירה.
12. תגיות Open Graph
עוד תוספת רצויה לחנויות אונליין היא תגיות Open Graph המאפשרות להגדיר במדויק איך יוצג תוכן האתר בשיתופים בפייסבוק. מכיוון שפייסבוק היא פלטפורמה ענקית ובעלת פוטנציאל שיווקי רב, חשוב לוודא שתוכן האתר מותאם לשיתוף בה. באופן כללי התגיות יושבות ב-header של הדף וקל להגדיר אותן למשל באמצעות תוסף SEO לוורדפרס, אבל אם מדובר באתר מסחר מרובה דפים ייתכן שתצטרכו להיעזר במתכנת שיגדיר את התגיות בכל דפי המוצרים.
13. קריאה לפעולה
קריאה ברורה לפעולה היא רכיב הכרחי בכל חנות אינטרנט. היעד הסופי הוא הרי למכור מוצר כלשהו, לכן צריך שהקריאה תהיה ברורה ככל האפשר. חשוב לערוך ניסויים בדפי המוצרים ולהציע קריאה לפעולה בנוסחים ובעיצובים שונים כדי לראות איזו מהם משפרת את שיעור ההמרה. וגם אם לא עושים ניסיונות כאלה, כדאי לפחות למדוד את שיעור ההמרה בדפי המוצרים ולאסוף מהם כמה שיותר מידע באמצעות כלים כמו Crazy Egg או מעקב אחר אירועים של גוגל אנליטיקס.
14. כפתורים המעידים על אמינות האתר
באתר מסחרי המבקרים אמורים להשאיר את פרטי כרטיס האשראי שלהם, והם ירצו לדעת שמדובר בעסק רציני ושפרטיהם האישיים מאובטחים. לכן חשוב להוסיף כפתורים המעידים על בטיחות האתר ועל אמינותו גם לדפי המוצרים וגם לתהליך הרכישה באתר. אפשר גם להוסיף קישורים לאתרים חיצוניים המעידים על מהימנות האתר (וכמובן לוודא שהקישורים מעודכנים ולא שבורים).
15. תמיכה טלפונית
אם אפשר להוסיף מספר טלפון לתמיכה, כדאי לעשות את זה, לא רק כדי לשפר את איכות השירות אלא גם כדי לספק למבקרים עוד הוכחה לאמינות האתר ולכך שאפשר לבטוח בו עם פרטי כרטיס האשראי.
אם אתם מעסיקים צוות תמיכה טלפוני, אפשר גם לבקש מהם לעשות סבב טלפונים ללקוחות פוטנציאליים שנטשו את עגלת הקניות ולברר איתם מה השתבש. זאת תהיה הזדמנות גם לעודד אותם להשלים את המכירה וגם לקבל פידבק על תהליך הקנייה באתר ועל המכשולים בדרך להמרה.
16.ביקורות והמלצות של לקוחות
כ-70% מהקונים מחפשים ביקורות על המוצרים או על חנויות האינטרנט לפני שהם משלימים את הקנייה. המשמעות היא שחנויות שלא מפרסמות ביקורות והמלצות של לקוחות מפספסות קונים פוטנציאליים. הביקורות יכולות לספק גם פידבק חשוב שיכול לעזור ולשפר את העסק, ויש להן ערך רב בקידום האתר בגוגל. הביקורות משמשות גם מקור לתוכן ייחודי (ובחינם!), הן מחיות ומעדכנות את דפי המוצר ומעודדות את גוגל לסרוק את האתר לעתים קרובות. יותר מכך, דפי ביקורות לרוב מדורגים גבוה יותר מדפי המוצרים, ואם מסמנים אותם באמצעות מיקרו-נתונים, הם יכולים לשפר את שיעור ההקלקה.
כמה טיפים לאיסוף ביקורות ולשימוש בהן:
– לבנות או לקנות מערכת אוטומטית השולחת אימיילים ללקוחות כמה שבועות אחרי הקנייה ומבקשת מהם ביקורת. אפשר גם להציע תמריצים כמו הנחה כלשהי על הקנייה הבאה בתמורה לביקורת.
– לאסוף ביקורות מהרשת: מאתרים חברתיים כמו פייסבוק ויוטיוב, פורומים, אינדקסים מקומיים כמו דפי זהב ודומיהם וכדומה.
– להשתמש בשירות ההתראות של גוגל (Google Alerts) של Talkwaker או של Socialmention ולנטר אזכורים של המותג או של מוצרים מסוימים באתרים חיצוניים.
– לא להתרגש מביקורות שליליות. הלקוחות חכמים דיים להבחין בביקורות חיוביות מדי, ופרסום ביקורות שליליות יכול לתרום לאמינות ואף להעלות את שיעור ההמרה ב-67%.
17. סרטוני וידאו של המוצרים
יש להודות שהשלב הזה אינו כה פשוט לביצוע אבל הוא מאוד משתלם ומציע כמה יתרונות לחנויות וירטואליות. למשל, הוספת סרטוני וידאו מעשירה את התוכן בדף המוצר ומעודדת יצירת קישורים טבעיים אליו. סרטונים באיכות גבוהה שמדגימים את השימוש במוצר (בעיקר בעבור מוצרים טכנולוגיים מתקדמים) גם יכולים לשפר את שיעור ההמרה.
בנוסף, בזכות הווידאו תוצאות החיפוש של המוצר בגוגל בולטות בהשוואה למתחרים. אבל כדי שזה יקרה יש להטמיע ולסמן את סרטוני הווידאו בצורה נכונה. בקישור הבא גוגל מסבירים איך להטמיע נתונים מובנים לסרטוני וידאו: Schema.org for Videos.
18. תוכן מסוג שאלות ותשובות/שאלות נפוצות
תוכן מסוג שאלות ותשובות או שאלות נפוצות (FAQ) הממוקדות במוצרים הוא אחת הדרכים להוסיף תוכן מקורי וייחודי לחנויות אינטרנט. תוכן כזה יכול להעשיר את התוכן של דפי המוצרים ולשפר את המיקומים למילות מפתח ארוכות זנב ולשאילתות חיפוש המבוססות על שאלה. בנוסף, אם התשובות אכן מספקות מענה לשאלות שמעניינות את הקונים הפוטנציאליים, הן גם יכולות לשפר את שיעור ההמרה.
לסיכום, קידום חנות אינטרנט או אתר מסחרי הוא סיפור מעט מורכב יותר מקידום אתר רגיל, והוא משלב בין פרקטיקות של SEO לענייני שימושיות ושיפור יחסי המרה. אם תאמצו את ההנחיות שהובאו לעיל ותמשיכו לעקוב אחרי התוצאות ולשפר את האתר בהתאם, תראו עלייה בתנועה האיכותית מגוגל ושיפור ביחסי ההמרה ובמכירות.