שיווק בגוגל

שיווק בגוגל מתאר את כל הפעולות שנעשות כדי לשפר את הנראות של האתר במנוע החיפוש ולהגדיל את התנועה הנכנסת לאתר, הן בתוצאות החיפוש האורגניות והן בממומנות.

שיווק בגוגל מורכב משני חלקים עיקריים:

קידום אורגני (SEO) – חלק המתמקד בשיווק בתוצאות החיפוש האורגניות בגוגל, מבלי לשלם ישירות למנוע החיפוש. בקידום אורגני המשווקים נוקטים פעולות שונות כדי לקדם את מיקומי האתר במילות מפתח מסוימות, וכך להגדיל את התנועה הנכנסת לאתר, באמצעות התאמת הקוד ומבנה האתר, שיפור התוכן והתאמתו לשאילתות החיפוש של הגולשים, יצירת קישורים מאתרים חיצוניים כולל אתרים חברתיים, בלוגים, פורומים ואתרי סמכות בתחום ועוד.

קראו עוד על קידום אורגני בגוגל>>

קידום ממומן (PPC) – שיווק בתוצאות החיפוש הממומנות בגוגל באמצעות קניית שטחי פרסום במנוע החיפוש. הקידום הממומן בגוגל מתנהל בדומה למכרז, והמפרסמים מתחרים על הדירוג בתוצאות החיפוש של מילות המפתח הרלוונטיות באמצעות שילוב בין הצעת מחיר ליצירת מודעות ודפי נחיתה מתאימים.

קראו עוד על קידום ממומן>>

ההיסטוריה של השיווק בגוגל

מנועי החיפוש הראשונים, אלה שקדמו לגוגל כמו Yahoo! Search, Alta Vista ודומיהם, כללו אך ורק תוצאות אורגניות. התוצאות הממומנות הראשונות הופיעו במנוע החיפוש Open Text, ואף על פי שהן סומנו והובלטו, הן עוררו התנגדות רבה והוסרו ממנוע החיפוש במהירות.

ההיסטוריה של השיווק בגוגל

מודעת הפרסום הממומנת הראשונה בגוגל הופיעה בדצמבר 1999, כשלוש שנים לאחר שמנוע החיפוש עלה לאוויר, ומיד לאחר מכן השיקו גוגל את מערכת הפרסום גוגל אדוורדס. וככל שנוצרו יותר אפשרויות לשיווק אתרים בתוצאות הממומנות בגוגל, כך התפתח הנושא של שיווק בתוצאות האורגניות ונולד המונח SEO – Search Engine Optimization. במקור המונח התמקד בהיבטים הטכניים של השיווק בגוגל, ובעיקר בהתאמת האתר לרובוטי הסריקה של מנועי החיפוש, אבל עם השנים התחום התפתח, וכיום אסטרטגיית שיווק בגוגל לרוב מורכבת גם משיווק תוכן, קידום ברשתות חברתיות, שיפור שימושיות ועוד.

איך להתאים אסטרטגיית שיווק בגוגל?

באופן כללי, קידום אורגני הוא חלק חיוני באסטרטגיית השיווק בגוגל; אתר שאינו מותאם למנוע החיפוש מבחינת תוכן, שימושיות, היבטים טכניים ואחרים, פשוט לא יימצא בגוגל, בוודאי לא במילות חיפוש תחרותיות. עם זאת, במקרים מסוימים כדאי גם לשלב קידום ממומן באסטרטגיית השיווק בגוגל. התאמת האסטרטגיה וחלוקת התקציב בין שני ערוצי השיווק תלויה בכמה גורמים:

1. גודל תקציב השיווק בגוגל

אסטרטגיית השיווק בגוגל תלויה קודם כל בגודל התקציב. קידום אורגני אמנם אינו כרוך בתשלום ישיר למנוע החיפוש, אבל הוא עלול להיות כרוך בהוצאות על פיתוח, על כתיבת תוכן ועוד, ומי שאינו יכול להשקיע בקידום ממומן מומלץ שיסתפק בקידום אורגני בלבד. לעומת זאת, מי שיכול להשקיע אפילו סכום מינימלי של 5–10$ ביום עבור קמפיין ממומן בגוגל, יכול ליהנות מחשיפה מיידית ותוצאות מהירות, שמהן גם אפשר ללמוד ולהשליך על אסטרטגיית הקידום האורגני.

2. רמת התחרותיות

כדי להתאים את אסטרטגיית השיווק בגוגל כדאי לבחון את רמת התחרותיות של ביטויי המפתח באמצעות כלי מתכנן מילות המפתח (Keyword Planner) של גוגל. נפח החיפוש, רמת התחרותיות וגובה ה-CPC הממוצע מלמדים על סיכויי ההצלחה גם בקידום אורגני וגם בממומן.

אם מילות החיפוש הן תחרותיות במיוחד, וה-CPC הממוצע שלהן יכול להגיע לעשרות ואף למאות שקלים, יהיה קשה יותר להגיע להחזר השקעה מקמפיין PPC, בייחוד אם התקציב מצומצם, וקידום אורגני יכול להיות אפשרות יעילה ומשתלמת יותר.

לעומת זאת, אם המיקומים הראשונים בתוצאות החיפוש האורגניות נשלטים בידי אתרי סמכות עתירי תקציבים, ייתכן שכדאי להתמקד דווקא בקידום ממומן כדי להגיע לתוצאות מיידיות.

 

האם צריך חברה לשיווק בגוגל?

גם כאן ההחלטה אם להשתמש בשירותי חברה לשיווק בגוגל או ללמוד את התחום לבד תלויה בכמה גורמים בהם גודל התקציב, מידת הזמן הפנוי, יכולת הלמידה והגישה לתחום, וכן ברמת המורכבות של האתר ובמידת התחרותיות של מילות המפתח.

אף על פי שאפשר ללמוד את תחום השיווק בגוגל באופן עצמאי, לאנשי שיווק מתחילים, שזה לא תחום עיסוקם העיקרי, יהיה קשה להתחרות עם הידע והניסיון של אנשי מקצוע העוסקים בשיווק בגוגל בקביעות, מתעדכנים בכל השינויים בתחום, ובקיאים בכל שלבי יצירת הקמפיין – הממומן והאורגני – כולל מעקב, אופטימיזציה ושיפור בהתאם לתוצאות.

לסיכום, השיווק בגוגל נעשה חשוב יותר ככל שגדלה התחרות על המיקומים הראשונים בגוגל. שיווק בגוגל עוזר לעסקים בכל היקף ומכל תחום לשפר את הנוכחות במנועי החיפוש, וכך להגדיל את התנועה ואת ההמרות.

רוצים לשמוע עוד?