הבלוג שלנו

גרף החיפוש של פייסבוק ופרטיות המשתמשים

'Gilad Sasson'
31 בינואר 2013
זמן קריאה: דקה אחת

גרף החיפוש של פייסבוק הוצג לפני שבועיים וטרם הושק רשמית, וכבר מדברים על הפלישה הגדולה ביותר לפרטיות בתולדות הרשת החברתית, וממליצים למשתמשים לשנות את הגדרות הפרטיות או למחוק פרטים שעלולים להביך או לסכן אותם.

הבלוג Actual Facebook Graph Searches עלה כשבוע לאחר שהושק גרף החיפוש של פייסבוק והוא מראה כמה קל לחשוף את משתמשי פייסבוק. הבלוג מציג תוצאות חיפוש של כל מיני קומבינציות בעייתיות – מאימהות יהודיות שעשו לייק לקותלי חזיר ועד איראנים שאוהבים את מינם – אמנם בתמונות פרופיל ושמות מטושטשים, ומבהיר שגרף החיפוש של פייסבוק יכול לשמש לא רק לתועלתם של מפרסמים, אלא גם של אקסים זועמים ומשטרים מדכאים.

תמונה: Actual Facebook Graph Searches

התמריץ הכספי הוא ברור, כותב ארי מלבר ב-The Nation, תמיד יהיה יחס ישיר בין רצונה של רשת חברתית להרוויח כסף לאובדן הפרטיות של משתמשיה. מצד אחד יש את וויקיפדיה וקרייגליסט, שבאופן יחסי משיגות מעט רווחים ומאפשרות למשתמשיה לשמור על פרטיותם, ומצד שני יש את גוגל ואת פייסבוק. רוב רווחיה של גוגל מגיעים מפרסום במנועי חיפוש; הוספת פונקציית חיפוש תאפשר לפייסבוק להציג למשתמשים יותר פרסומות וגם למכור את פרטיהם האישיים של המשתמשים ליותר מפרסמים.

תומכי פייסבוק יכולים לטעון שהמידע המביך שמוצג בגרף החיפוש כבר ממילא נחשף מרצונם של המשתמשים, והם אלו שצריכים לעמוד לביקורת, לא פייסבוק. אנשים רבים יסכימו לחשוף מידע אישי בנפרד, כותב נימבל, ויירתעו מלמסור את אותו מידע בבת אחת. פיסות אינפורמציה לא מזיקות יכולות להזיק ברגע שמחברים אותן לתמונה, ופייסבוק תמיד תשאוף להרכיב את פיסות המידע ולחשוף את התמונה.