כמו תחומים אחרים, גם הבחירות – ובעיקר תעמולת הבחירות – השתנו בלי היכר בעקבות ההשתלטות של רשתות חברתיות על חיינו. לקראת הפריימריז והבחירות של 2019 אנחנו מביאים לכם מדריך קצר לקידום קמפיינים פוליטיים במדיה החברתית.
איך לא (!!!) לנהל קמפיין בחירות במדיה החברתית:
– אל תתחילו קמפיין בלי אסטרטגיה ברורה; הטלת רפש במתמודדים האחרים כקו ראשון בקמפיין היא על פי רוב לא אסטרטגיה ברורה.
– אל תקנו לייקים או אוהדים מבעלי זכויות הצבעה בברזיל, מיקרונזיה או אחרים.
– אל תדברו רק על עצמכם ועל הישגיכם השנויים במחלוקת; סבלנותו של העם פקעה והוא ישמח לשמוע מה בכוונתכם לעשות בנושא, עבורו ולא עבורכם.
– אל תגזימו בקמפיין פרגונים לחבריכם למפלגה – חיפוש אחד בגוגל מראה מה באמת אמרתם עליהם לאורך השנים (כנ"ל לגבי קמפיין השמצות).
– אל תשתפו ביותר מדי מידע או במידע אינטימי מדי על משחקי התפקידים – אל תחסמו (או תתייגו כסססססמולנים) את כל מי שמתנגד אליכם, המתלבטים רבים והקולות צפים עד הקלפי.
– אל תתפסו טרמפ על כל מוות, תקרית או האשטאג פופולרי.
– אל תהפכו #כל #מילה #שנייה #להאשטאג.###
– אל תבקשו ממצביעים להפיץ כל פוסט או בכל יום. נהלו את התחמושת שלכם בתבונה.
– אל תפיצו שקרים ועובדות חלופיות על המתחרים או על עצמכם.
– אל תעתיקו תוכן או תשתמשו בתוכן מוגן בזכויות יוצרים.
– אל תבקשו ממשתמשים לדרג את הדף ב-5 כוכבים כדי לשבור את שוברים שתיקה.
מה כן לעשות:
– לפתח ולהטמיע תוכנית מסודרת הכוללת יעדים, טקטיקה ואסטרטגיה. למשל, לבנות דימוי חיובי לנושא או לדמות בראש המפלגה, קמפיינים ממוקדים ומותאמים אישית לפי נתונים דמוגרפיים וכדומה.
– להכין תוכנית חלופית למקרה שמשהו ישתבש, החל מתגובות נאצה ועד דליפה של הודעות פרטיות בשם המשתמש הרשמי.
– לגייס עובדים או יועצים שמבינים בשיווק דיגיטלי בכלל ובשיווק ברשתות חברתיות בפרט, מכירים את הסכנות והיתרונות שבמדיה החברתית ויודעים איך להגיע אל קהל הבוחרים הפוטנציאלי בלי לפגוע בדימוי הציבורי.
– לפעול בכל הרשתות החברתיות שבהן המשתמשים נמצאים: פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וגם לינקדאין, אבל להתאים את המסר לכל פלטפורמה ולקהל המשתמשים שלה.
– לגוון בין פוסטים אישיים (אבל לא אישיים מדי – ע"ע משחקי תפקידים), תכנים שיווקיים, תמונות מבוימות (עם מעט פוטושופ ככל האפשר) וספונטניות לכאורה (אבל בלי לבקר בשוק ולנשק תינוקות), ולשלב הרבה וידאו, חי וערוך.
– ליצור קשר עם משפיעני רשת לקידום המסר (ואם יורש העצר מעורר אנטי ולא מפסיק לפדח, זה זמן טוב לשלוח אותו לטיול).
– לשתף בתוכן מקורי ומעניין ובעל ערך לקהל המשתמשים ולא רק בהאדרה עצמית.
– להשתמש בכל הפיצ'רים והכלים שהרשתות החברתיות מציעות, כולל Facebook Live, קמפיינים Lookalikes ועוד.
לעקוב אחר האזכורים והמוניטין של הפוליטיקאי, המפלגה והמתחרים ברשתות חברתיות ובאינטרנט בכלל.
– כמו בכל קמפיין מדיה חברתית – לעקוב אחר התוצאות ולשפר את הפעילות בהתאם, כל הזמן, עד לספירת אחרון הקולות.