הבלוג שלנו

איך ישפיע אלגוריתם Hummingbird על איתותים חברתיים

'Gilad Sasson'
21 בנובמבר 2013
זמן קריאה: 3 דקות

ברשת ממשיכים להעלות השערות לגבי השפעתו הצפויה של אלגוריתם Hummingbird (קוליברי) על תחום השיווק באינטרנט. ב-Search Engine Land מעריכים שהאלגוריתם החדש של גוגל ישנה את הדרך שבה איתותים חברתיים (social signals) ישפיעו על דירוג אתרים בתוצאות החיפוש.

תמונה: everafterimages.com

הנחת הבסיס היא שלפני אלגוריתם Hummingbird היו לגוגל מגבלות טכניות בשימוש באיתותים חברתיים כגורם המשפיע על הדירוג. Hummingbird מספק לגוגל תשתית שבין היתר מאפשרת עיבוד טוב יותר של איתותים המגיעים מאתרי מדיה חברתית.

בעבר SEO הונע על ידי קישורים, והיית צריך להיות בעל אתר כדי להביע את תמיכתך בפריט תוכן כלשהו באינטרנט. אבל לא היה שיוויון בין הקישורים: קישור נכנס מאתר בעל סמכות, המוכר כמומחה בתחום, נחשב יותר מקישור מאתר של הדיוט. כך פעל האלגוריתם המונע על ידי קישורים, והוא יפעל באופן דומה כשגוגל ישתמשו יותר באיתותים חברתיים.

ההבדל בין קישורים לאיתותים חברתיים

קישורים הם למעשה הצורה הראשונית של תמיכה חברתית, ודרכם הצביעו בעלי אתרים בעד התוכן הטוב ביותר. באלגוריתם המקורי של גוגל דירוג האתר (Page rank) שימש מדד לסמכותיות של אתרים בנישה וככל שלאתר היה דירוג גבוה הוא נחשב סמכותי יותר. עם הזמן המדד הזה השתנה והרלוונטיות קיבלה תפקיד משמעותי יותר. בעידן המדיה החברתית אפשר לזהות את המומחים לפי הפידבק שמקבל התוכן הרלוונטי: ציטוטים, שיתופים, לייקים, +1 וכדומה.

יש כמה סיבות הגיוניות לכך שקישורים הם מדד אמין יותר לסמכותיות מאשר איתותים חברתיים. הטמעת קישור באתר היא עדיין פעולה שדורשת יותר מאמץ ומחויבות מאשר לחיצה על כפתור לייק, שיתוף או +1. שיתוף של קישור ברשתות חברתיות יכול להיעלם בתוך שניות, ולעומתו קישור הוא פריט סטטי, ואתרים מכובדים לא יסכנו את המוניטין שלהם ויקשרו לאתר ספאם מפוקפק.

תמונה: WikiCommons

אמנם גם במדיה החברתית מותגים לא ימהרו להמליץ על תוכן ממש גרוע, אבל הבעיה היא באזורים האפורים. סביר להניח שמעטים משקיעים זמן ומאמצים בהערכת פריט תוכן לפני שמשתפים אותו במדיה החברתית, במיוחד כשהרושם הראשוני הוא טוב, הזמן קצר והפיתוי להיות המשתפים הראשונים הוא גדול, או כל סיטואציה אחרת שיכולה להשפיע על הזהירות והמקצועיות של מנהלי הפרופיל ברשת החברתית. בהוספת קישור לאתר הסיכון בפגיעה במוניטין המותג הוא גבוה יותר וייתכנו פחות טעויות בשיקול דעת.

איתותים חברתיים בעידן קוליברי

בגלל ההבדלים בין הבעת האמון באמצעות רשתות חברתיות (שיתוף, לייק, תגובות וכו') לעומת ההשקעה הכרוכה בהוספת קישור לאתר, סביר שמנועי החיפוש יקראו ויפרשו את האיתותים החברתיים אחרת מהדרך שהם קוראים קישורים.

האיתותים החברתיים יעברו סינון ולא יתוספו לקישורים. כמו כן, משקלם של האיתותים החברתיים יושפע מהסמכותיות המיוחסת לאדם או למותג שהצביעו בעד פריט התוכן. בנוסף, איתותים שונים עשויים להשפיע על דירוג האתרים בדרכים שונות, ובמצבים מסוימים ייתכן שלא תהיה להם כל השפעה.

לסיכום, גם קישורים וגם איתותים חברתיים מצביעים על הסמכותיות ומידת ההשפעה שיש לפריט תוכן, אבל יש הבדל בצורת הפעולה שלהם ובמידת המחויבות שהם דורשים. מסיבה זאת, צפוי שגוגל יתייחסו להם אחרת. כך או כך שיווק באינטרנט כיום מתמקד בבניית מוניטין ברשת באמצעות פעילות בכמה רשתות חברתיות במקביל וצבירת איתותים חברתיים מכל מיני סוגים.