הבלוג שלנו

שיווק וקידום ברשתות חברתיות

'Gilad Sasson'
15 בנובמבר 2011
זמן קריאה: 5 דקות

שיווק ברשתות חברתיות הוא כלי חדש יחסית בזירת השיווק באינטרנט. כמשתמע משמו, שיווק ברשתות חברתיות מאפשר הפצת מסרים שיווקיים באתרי מדיה חברתית כמו פייסבוק, טוויטר ולינקדאין, בהם המשתמשים יכולים ליצור קשרים ולהחליף מידע עם משתמשים אחרים. שיווק ברשתות חברתיות נפוץ על ידי אנשים פרטיים, עסקים, גופים ממשלתיים וארגונים ללא מטרות רווח.

לשיווק ברשתות חברתיות (SMM – Social Media Marketing), מספר תפקידים. עצם הפעילות ברשתות חברתיות מסייעת בחיזוק הקשר שבין המותג לקהל לקוחותיו, בחשיפה בפני קהל יעד פוטנציאלי ומפולח וכן בניהול מוניטין (reputation management).
רשתות חברתיות יכולות גם לתרום לקידום האתר במנועי חיפוש (SMO – Social Media Optimization) ולדירוגו בתוצאות חיפוש רצויות. לשם כך, יש לנהל את עמודי הפרופיל ואת הפעילות ברשתות החברתיות באופן יעיל וידידותי למנועי חיפוש.

רשתות חברתיות

 האינטרנט מפנה למגוון עצום של רשתות חברתיות; בינלאומיות, על-גילאיות וחוצות קהלי יעד כמו פייסבוק ויוטיוב, וכאלה הפונות לקהילות צרות וממוקדות כמו אוהבי חתולים או שותי תה.

 בפייסבוק, הרשת החברתית שהוקמה על ידי מארק צוקרברג בשנת 2004 במטרה לחבר בין סטודנטים באוניברסיטת הרווארד, רשומים כיום כ- 800 מיליון משתמשים, מתוכם כ- 3.5 מיליון ישראלים, המהווים כ- 65% מסך כל גולשי האינטרנט בארץ (למידע נוסף אודות משתמש הפייסבוק הישראלי הממוצע ראו סטטיסטיקות פייסבוק בישראל).

רשתות חברתיות פופולאריות נוספות הן:

טוויטר (Twitter)  – רשת חברתית המאפשרת העברת מסרים ממוקדים ומיידים;

לינקדאין (LinkedIn), רשת חברתית המיועדת לחיזוק והרחבת קשרים מקצועיים ועסקיים;

יוטיוב (YouTube), רשת חברתית המאפשרת העלאת והפצת קטעי וידיאו תדמיתיים, ויראליים או אחרים;

גוגל פלוס (Google +), רשת חברתית חדשה המועדפת על מנוע החיפוש גוגל.

רשתות חברתיות אלו מנוצלות לא מעט לקידום אתרים במנועי חיפוש, בין היתר בשל הפופולאריות הרבה שלהן ופנייתן לקהל רחב במיוחד. כמובן שכדי לקדם אתר ברשתות חברתיות אין צורך להירשם לכל האתרים המפורטים לעיל, אלא יש לבחור בקפידה את הרשת המתאימה ביותר לפי אופייה והאפשרויות שהיא מציעה, פרופיל המשתמשים בה וכן בהתאם לאופי האתר או העסק שברצונך לקדם, לרבות קהל המטרה שלו, תחום העיסוק ופעילות המתחרים ברשת.

קידום ברשתות חברתיות

 קידום ברשתות חברתיות (Social Media Optimization או Social SEO) הוא אחד מהשימושים הנפוצים באתרים החברתיים, שמטרתו הגדלת התנועה לאתר על ידי שיפור מיקומיו במנועי חיפוש כמו גוגל, יאהו ובינג. הרשתות החברתיות משמשות פלטפורמה נוחה להפצת תכני האתר באופן קבוע ולקהל יעד מפולח, ועל ידיהם לקדם את המלים והביטויים שחפצים בהופעתם בראש תוצאות החיפוש. בנוסף, רשתות חברתיות מסייעות בבניית קישורים לאתר.

הפרופיל שלך ברשתות חברתיות הוא כרטיס הביקור שלך

 עמוד הפרופיל ברשתות החברתיות – Info ב- פייסבוק, About ב- גוגל+, User  ב- יוטיוב וכו' – מאפשר לך להציג את כרטיס הביקור שלך (או של האתר/העסק שלך) בתחומים הרלוונטיים בפני הקבוצה החברתית המתאימה (שיכולה להיות מורכבת ממכרים, שותפים עסקיים, לקוחות, וקהל יעד פוטנציאלי). לכן, יש לבחור בקפידה את הקטגוריות הרלוונטיות ביותר ולכתוב תיאור מדויק ואטרקטיבי ככל שניתן. בנוסף להצגת עצמך לשאר חברי הקבוצה, עמוד הפרופיל,ברוב הרשתות החברתיות, מאפשר גם הוספת קישור  לאתר המקצועי או האישי. לאפשרות זו משמעות במובן של השגת תנועה רלוונטית לאתר כמו גם לקידומו במנועי חיפוש.

יש לציין כי ברשתות חברתיות, באתרי שיתוף גולשים כמו וויקיפדיה ובמערכות תגובות נפוץ השימוש בערך "nofollow" בצמידות לקישורים לאתרים חיצוניים, המורה למנועי החיפוש לא לעקוב אחרי הקישור המצורף. מטרתו של ה-nofollow הינה להגן על אתרים מפני קישורי "ספאם" וכן למנוע מצב בו מנועי החיפוש יקדמו אתרים בשל הפצה מאסיבית של קישורים בתגובות ובאתרים שיתופיים.

כך, למשל, הקישור המצורף לפרופיל בפייסבוק ובטוויטר הןא קישור מסוג "nofollow" אשר מנחה  את מנועי החיפוש שלא לעקוב אחר אותו קישור; לעומת זאת, ביוטיוב ובגוגל + הקישור לאתר מעמוד הפרופיל הוא follow.

 על מנת לנצל את הפרופיל לקידום ברשתות חברתיות יש לעשות אופטימיזציה לתכנים המילוליים  והגרפיים. כלומר, יש להשתמש במילות מפתח בכותרת, בשם המשתמש  (במידת האפשר, שכן לא כל האתרים מאפשרים החלפת שם המשתמש בביטוי גנרי) ובתוכן כולל תיאורים מפורטים של תחומי ההתמחות או הפעילות.
בנוסף, יש לשנות את שם קובץ התמונה כך שיכלול מילות מפתח רלוונטיות וכן להוסיף תגית אלט (alt tag) תיאורית. כמובן שיש להחיל שינויים אלו גם על קבצי מדיה (אלבומי תמונות, סרטי וידאו) שמתווספים לפרופיל באתרים החברתיים השונים.

פעילות שוטפת ברשתות חברתיות

 רשת חברתית, כשמה כן היא, מתבססת על בנייה ותחזוקה של קשרים חברתיים (במובן רחב יותר מזה המוכר לנו מהעולם האמיתי), ועל כן קידום במדיה החברתית מחייב פעילות שוטפת באתרים הנבחרים.
לעדכונים תדירים של דפי הפרופיל ברשתות החברתיות קיימת השפעה חיובית הן על מנועי החיפוש והן על לקוחות ושותפים עסקיים (קיימים ופוטנציאליים), שבאופן טבעי יגלו עניין בדף דינמי, המתעדכן באופן קבוע ויעדיפו אותו על פני דף פרופיל סטטי.

 הפעילות במדיה החברתית מאפשרת לשתף את החברים  בכל עדכון המתרחש באתר או בעסק עצמו, בין אם מדובר בפוסט חדש בבלוג, בעיצוב שונה לאתר הבית או בשינוי שעות קבלת הקהל. בנוסף, המדיה החברתית מאפשרת לפרסם עצמכם כמומחים בתחומכם, זאת על ידי פעילות שוטפת הכוללת בין היתר שיתוף בתכנים מקצועיים (לא רק כאלה הפורסמו על ידיכם) ובתכנים חדשותיים הנושקים לתחום העיסוק המקצועי, השתתפות בדיונים בעלי עניין וכדומה. יצירת תדמית של מומחה בתחום יכולה למשוך לקוחות ושותפים עסקיים חדשים כמו גם לחזק את הקיימים ולאשר להם את בחירתם בשיתוף הפעולה עמכם.

שיווק ברשתות חברתיות הינו דרך נוחה ופשוטה יחסית לחשיפה ממוקדת של מותג וקידומו ברשת האינטרנט. לרשתות חברתיות גם תפקיד חשוב בניהול מוניטין ברשת. בנוסף, לרשתות חברתיות יתרונות רבים בקידום אתר במנועי חיפוש. קידום ברשתות חברתיות מאפשר לאינדיבידואלים ולגופים פרטיים או ציבוריים להופיע בתוצאות החיפוש הרצויות להם עם התיאורים שנוסחו על ידם, כמו גם לשמור על קשר עם לקוחות ושותפים עסקיים, ליצור קשרים חדשים ולשתף אותם באופן רציף בתכנים המעודכנים באתר.