פורסם ב-26.4.2015
קידום בסלולר הוא אחד התחומים החשובים ביותר בקידום אתרים בשנים האחרונות והוא מורכב ממחקר מילים, עיצוב ופיתוח האתר ומעקב סטטיסטי. תפקיד הקידום בסלולר הוא לוודא שהמבקרים באתר באמצעות טלפונים סלולריים (לרוב סמארטפונים) מקבלים חוויית משתמש אופטימלית המותאמת לגלישה מהסלולרי.
מספר המשתמשים בסלולרי גדל מדי שנה, ומעריכים שעד סוף 2016 יהיו שני מיליארד משתמשים בטלפונים חכמים בכל העולם.. כיום, כ-80% מהגולשים באינטרנט משתמשים בסמארטפון, וכ-50% מהם מתחילים את מסע הקניות שלהם בחיפוש בגוגל במובייל. עם זאת, אתרים רבים עדיין אינם מתאימים את עיצוב האתר לגלישה מהסלולר.
קידום אתרים בסלולרי – רקע
נושא הקידום בסלולר התחיל לתפוס תאוצה בערך ב-2012, אז הציגו גוגל לראשונה את הנחיותיהם לאופטימיזציה של אתרים סלולריים, והמליצו לבנות אתר רספונסיבי, כלומר אתר סלולרי הזהה לאתר הדסקטופ ב-URL ובתוכן, ועיצובו מותאם אוטומטית לגודל המכשיר. בהמשך גוגל הודיעו על שינויים בתוצאות החיפוש בסמארטפונים, ואף הוסיפו לתוצאות החיפוש בסלולרי את התווית "מותאם לנייד" שמטרתה לסמן אתרים המספקים לגולשים מהסלולרי חוויית משתמש אופטימלית. לגוגל וובמסטר טולס נוספו דוחות "שימושיות לנייד" שהודיעו למנהלי אתרים על בעיות באתרים הסלולריים, וב-21 באפריל 2015 גוגל הוציאו עדכון אלגוריתם המיועד לתגמל אתרים ידידותיים לנייד ולהעניש אחרים, ועדכון זה העלה את המודעות לקידום אתרים בסלולרי.
המלצות גוגל לקידום סלולרי
הצעד הראשון באופטימיזיציית אתר לגלישה מהסלולרי הוא בחירת התצורה של האתר. יש שלושה סוגים עיקריים של אתרים סלולריים:
1. אתר רספונסיבי – אתר בעל URL זהה בכל המכשירים, המתאים את אופן התצוגה לגודל המכשיר.
2. אתר דינמי – אתר בעל URL זהה בכל המכשירים אבל מייצר גרסת אתר שונה לכל מכשיר.
3. כתובות URL נפרדות – המשתמש מופנה לאתר הרלוונטי (סלולרי או דסקטופ) לפי סוג המכשיר.
צילום מסך: developers.google.com
כאמור, גוגל ממליצים על אתר רספונסיבי מכמה סיבות:
– אתר רספונסיבי נוח לסריקה ולאינדוקס על ידי גוגל
– כתובת URL אחידה מאפשרת למשתמשים לקשר לאתר ולשתף בתוכן האתר בקלות
– אין צורך בהפניות מאתר הסלולרי לאתר הדסקטופ (וכך גם נחסך זמן טעינה)
– אין צורך לתחזק מספר דפים עבור אותו תוכן
טיפים לקידום סלולרי
- גם אם האתר מותאם לקידום אורגני בגוגל, לקידום סלולרי יש כמה דגשים נוספים:
- – מהירות האתר: בגלל התוכנה וענייני חיבור, מהירות האתר הוא נושא רלוונטי במיוחד בקידום בסלולרי. אפשר לבדוק את מהירות האתר בכלי PageSpeed Insights של גוגל ולקבל המלצות לשיפור מהירות האתר בגלישה מהסלולרי ומהמחשב.
- – לא לחסום תמונות או סקריפטים של JavaScript או CSS: בעבר טלפונים סלולריים לא יכלו לעבד את האלמנטים האלה והיה מקובל לחסום אותם, אבל כיום לרוב זה לא רלוונטי, ואם חוסמים אותם, נחסמים קטעי תוכן בפני רובוט הסריקה של גוגל. אלמנטים אלה גם עוזרים לגוגל להבין אם מדובר באתר רספונסיבי או אתר סלולרי נפרד.
– לא להשתמש ב-flash: לא כל הטלפונים החכמים תומכים בפלאש, וגוגל מזהירים את המשתמשים מפני אתרי פלאש בסלולרי. לחילופין אפשר להשתמש ב-HTML5.
– לא מומלץ להשתמש בחלונות פופ-אפ: בגלישה מהסלולרי קשה יותר לסגור חלונות פופ-אפ, ושימוש בהם באתרים סלולריים יכול להגדיל את שיעור הנטישה.
– להתחשב ב"אצבע השמנה": ניווט במסכי מגע יכול לגרום לתאונות הקלקה אם הכפתורים והקישורים קטנים מדי או קרובים מדי זה לזה.
– להתאים את תוכן האתר לחיפוש בסלולרי: אם מקדמים עסק מקומי בסלולר, חשוב להתאים את התוכן לחיפוש בסלולרי: לכלול כתובת, טלפון, דרכי הגעה ושעות פתיחה בתוכן האתר ולהוסיף את מיקום העסק בתגיות המטא.
איך לבדוק התאמת האתר לקידום בסלולר?
יש כמה דרכים לבדוק האם האתר מתאים לסלולרי והאם הוא עומד בהנחיות גוגל לקידום לסלולרי:
– לחפש את האתר בגוגל בסמארטפון ולוודא שהתגית "מותאם לנייד" מופיעה בתוצאות החיפוש
– להשתמש בכלי בדיקת התאמה למכשירים ניידים של גוגל
– לעקוב אחר דוחות השימושיות בנייד בגוגל וובמסטר טולס (אם כי יש לקחת בחשבון שדוחות אלו הם האחרונים להתעדכן).
לסיכום, קידום אתר סלולרי הוא חיוני כאשר שיעור המשתמשים בסמארטפונים לגלישה באינטרנט גדל בהתמדה. התאמת אתר לגלישה מהסלולר משפרת את הנראות של האתר בתוצאות החיפוש בסמארטפון, מגדילה את התנועה לאתר, משפרת את חוויית המשתמש ומביאה למעורבות גבוהה יותר, לגידול בהמרות וליתרון על פני המתחרים.
לקריאה נוספת:
כל מה שצריך לדעת על מובייל פירסט אינדקס של גוגל
מעוניינים בשירותי קידום אתר לסלולר? צרו קשר לפרטים נוספים.