פורסם ב-25.10.2011
מה זה קידום ממומן – PPC?
קידום ממומן הוא ערוץ שיווק באינטרנט שמטרתו להגביר את התנועה הנכנסת לאתר ממנועי החיפוש דרך פרסום ברשתות הפרסום של מנועי החיפוש המובילים (גוגל אדוורדס וכדומה).
בשונה מקידום אורגני בגוגל, קידום ממומן מכוון לתוצאות החיפוש הממומנות של מנועי החיפוש.
קידום ממומן מכונה גם פרסום במנועי חיפוש או PPC, על שם מודל התשלום הנפוץ ביותר בו, Pay Per Click, שמשמעותו היא שהמפרסם משלם רק על המודעות שהוקלקו. בדרך כלל PPC מתנהל בצורת מכרז, שבו ערכה הכספי של מילת המפתח נקבע לפי מידת הפופולריות שלה, והמפרסמים מתחרים זה בזה על דירוג בתוצאות החיפוש.
איך נקבע הדירוג בתוצאות החיפוש הממומנות?
גוגל מציגים את מודעות ה-PPC שלו לפי נוסחה המורכבת משני פרמטרים:
- ציון איכות
- מחיר
לכן: ציון איכות X מחיר = ציון מודעה.
ציון האיכות מורכב מ-3 פרמטרים:
-
- CTR שיעור הקלקה – כלומר מס' קליקים לחלק מס' הופעות. לדוגמה: אם המודעה מוצגת 10 פעמים והקליקו עליה פעם אחת, אז שיעור ההקלקה שלנו יהיה 10%.
- רלוונטיות המודעה – האם המודעה היא רלוונטית לחיפוש שבוצע. לדוגמה, אם אני מחפש שיווק באינטרנט, גוגל יציגו לי מודעות שנחשבות רלוונטיות לנושא.
- דף הנחיתה – בדומה לרלוונטיות המודעה הפרמטר הזה מתקשר לרלוונטיות דף הנחיתה בהתאם לשאילתת החיפוש ולמודעה. הנה מספר שאלות שיעזרו להבין האם דף הנחיתה הוא רלוונטי: האם דף הנחיתה קשור למודעה שהקליקו עליה? האם דף הנחיתה ממלא את ההבטחה שהובטחה בדף הנחיתה? האם אנשים שמבקרים בדף הנחיתה עוזבים באופן מיידי מבלי לבצע המרה?
מדוע אנחנו בכלל צריכים ציון איכות למודעות? מדוע לא להסתפק בהצעות מחיר?
התשובה פשוטה למדי: גוגל רוצים להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות ככל האפשר כדי שהמשתמשים יקבלו את מה שהם חיפשו, וציון האיכות מכריח את המפרסמים ליצור מודעות ודפי נחיתה רלוונטיים. אם המשתמשים לא יקבלו תוצאות רלוונטיות לשאילתות החיפוש שלהם, הם יפסיקו להשתמש במנוע החיפוש והתוצאה תהיה שהמפרסמים יפסיקו לפרסם. כך שלמעשה ציון האיכות הוא אינטרס משותף של גוגל ושל המשתמשים.
מתי להשתמש בקידום ממומן?
קידום ממומן הוא הדרך המהירה ביותר להגיע אל הלקוחות הפוטנציאליים דרך האינטרנט, לכן הוא טוב במיוחד למטרות שיווקיות קצרות טווח או למבצעים תלויי זמן או אירועים מסוימים (חגים, עונות השנה וכדומה).
ברשתות הפרסום של מנועי החיפוש כמו גוגל אדוורדס אפשר למקד את מסעות הפרסום לפי מיקום גאוגרפי ומילות מפתח ספציפיות וגם לבחור באילו ימים ושעות יופיעו המודעות בתוצאות החיפוש. הפרסום במנועי חיפוש מתאים לעסקים קטנים וגדולים, וכל מפרסם יכול להגדיר את התקציב היומי ואת העלות המקסימלית לכל הקלקה (CPC). ניתן לעקוב אחרי הצלחת הקמפיינים, לייעל אותם ולשפר את אחוזי ההמרה ואת החזר ההשקעה.
מודעות גוגל נחלקות לשלושה סוגים עיקריים:
(ולא, זה לא קשור לצבא, אנשים מחלקים דברים ל-3 עוד לפני שהיה פה צבא, אוקיי?)
Search. 1 – מודעות טקסט בחיפוש, הכוללות עד 4 תוצאות המופיעות מעל לתוצאות הרגילות ועוד כמה תוצאות נוספות מתחת לתוצאות הרגילות. כדי להופיע בתוצאות האלה פשוט בוחרים ביטויי מפתח, התאמות וקריטריונים שונים, כותבים טקסטים וכותרות למודעות, נותנים לגוגל כרטיס אשראי ומתחילים לקבל תנועה לאתר או לדף הנחיתה שאנחנו מקדמים.
2. Display – מודעות גוגל בפורמטים שונים (כולל טקסט, תמונות, וידאו וכדומה) שמוצגות לא בתוצאות החיפוש אלא בנכסי גוגל כמו ג'ימייל ואצל שותפי פרסום של גוגל (כמו גלובס, זאפ, CNN ואתרים רבים אחרים), מודעות display מאפשרות לנו, כמנהלי קמפיינים, לבצע סוגים שונים של טרגוטים ולפרסם גם לפי רשימות מיילים או לפי היסטוריה של הגולש, ביקורים באתר ועוד.
3. YouTube – אתר הווידאו הגדול בעולם שייך לגוגל ומאפשר לנו לפרסם מודעות מסוגים שונים כולל מודעות טקסט, מודעות תמונה ובעיקר מודעות וידאו לפני, בין או תוך כדי צפייה בסרטונים, גם כאן, האפשרויות רבות וניתן לבצע חלוקות וטרגוטים רבים לקהלי היעד.
מה ההבדל בין קידום ממומן לקידום אורגני?
קידום אתרים אורגני הוא חיוני לאתרים, ובלי פעילות SEO שוטפת – תחזוקה טכנית של האתר שתאפשר לרובוטים של מנועי החיפוש לסרוק אותו בקלות, עדכון תוכן שמותאם לשאילתות החיפוש של גולשים, ובניית קישורים ונוכחות באתרים אחרים – האתר פשוט לא יימצא בתוצאות החיפוש. עם זאת, לקידום ממומן יש כמה יתרונות, ואפשר ללמוד מהקמפיינים הממומנים איך לשפר את אסטרטגיית הקידום האורגני.
בניגוד לקידום אתרים אורגני שמטבעו הוא השקעה ארוכת-טווח, קידום ממומן מאפשר לראות תוצאות מיידיות גם במיקומים וגם בהמרות. אם להגיע למקום הראשון בתוצאות החיפוש האורגניות עלול לקחת זמן, אפשר להגיע לראש תוצאות החיפוש הממומנות המופיעות מעל לתוצאות האורגניות דרך פרסום במנועי החיפוש מיד אחרי שהקמפיין עולה לאוויר.
PPC וגם SEO מושתתים על מילות מפתח: המפרסמים במנועי חיפוש בוחרים את מילות המפתח שיציעו עליהן הצעות מחיר. בדומה ל-SEO, תוכן המודעות והרלוונטיות שלהן למילות המפתח הם גורמים המשפיעים על המיקומים בתוצאות החיפוש, וגוגל אף נותנים ציון איכות (quality score) שמודד ומדרג את מידת רלוונטיות של המודעה, מילת המפתח או דף הנחיתה.
האם קידום ממומן יכול לעזור ל-SEO?
אחד המיתוסים השגויים בקידום אתרים הוא שקידום ממומן במנועי החיפוש יכול לשפר את המיקומים בתוצאות החיפוש. עם זאת, קידום ממומן יכול לעזור לקידום אתרים בדרכים אחרות.
מניהול קמפיינים של PPC ושל SEO במקביל אפשר לקבל נקודת מבט רחבה יותר לגבי אילו מילות מפתח מביאות תנועה ומובילות להמרות. בקידום ממומן אפשר לנסות כל-מיני אסטרטגיות תוכן בהשקעה כספית מינימלית ולמדוד את תוצאותיהן בתוך זמן קצר, ואם הן עובדות – לאמץ אותן גם בקמפיין הקידום האורגני.
אם כן, לסיכום שאלת ההבדל בין SEO ל-PPC, ייאמר לזכות הפרסום במנועי חיפוש שבאמצעותו אפשר להגיע לראש תוצאות החיפוש של מילות מפתח רלוונטיות בתוך זמן קצר, ובזכות המיקום להגדיל את התנועה וההמרות לאתר. הקמפיינים הממומנים גם מאפשרים ללמוד על פלחי שוק חדשים ועל מילות מפתח ממירות. עוד יש לציין שקידום ממומן הוא חיוני כל זמן שהמתחרים מפרסמים במנועי החיפוש ומגיעים במקומכם אל לקוחות חדשים.
קידום ממומן ברשתות חברתיות
קידום ממומן ו-PPC נמצאים היום בשימוש גם בפרסום ברשתות חברתיות מובילות בהן פייסבוק, לינקדאין, טוויטר ועוד. הפרסום ברשתות חברתיות מאפשר להגביר את החשיפה של האתר או העסק ולהגיע אל קהל יעד ממוקד. בדומה לפרסום במנועי חיפוש, סכומי הפרסום ההתחלתיים הם נמוכים ומתאימים לעסקים בכל גודל, אבל קל לבזבז את תקציב הפרסום באינטרנט על קמפיינים לא ממוקדמים ושלא עברו אופטימיזציה.
חברת נקודה היא שותפה מוסמכת מטעם גוגל אדוורדס וחברה בתכנית השותפים של גוגל, Google Partners, ועובדיה עברו מבחני הסמכה אחרי שהוכיחו בקיאות בכלי הפרסום של גוגל. בנוסף, לעובדינו ניסיון וידע רב בניהול קמפיינים ממומנים ברשתות חברתיות ובשיפור שיעורי ההמרה של הלקוחות. בזכות הניסיון ארוך השנים של חברת נקודה בעבודה מול גוגל אדוורדס וההבנה שלנו ביעדי שיווק, נוכל לעזור לכם להגיע להחזר השקעה (ROI) מקסימלי מקמפיינים PPC במנועי חיפוש וברשתות חברתיות.
מעוניינים לשמוע פרטים נוספים? צרו קשר.