שיווק באינסטגרם

פורסם ב-24.8.2015

אינסטגרם היא כבר מזמן לא רק רשת חברתית כיפית לשיתוף תמונות אלא ערוץ שיווק פופולרי ואפקטיבי. עסקים ומותגים רבים משתמשים בשיווק באינסטגרם כדי לקדם מוצרים או שירותים, להגיע אל עוד לקוחות פוטנציאליים ולייצר המרות.

נכון ל-2017 לאינסטגרם יש כ- 700 מיליון משתמשים פעילים בחודש, והם מעלים כ-95 מיליון פוסטים ביום. אינסטגרם היא הרשת החברתית שחוותה את הגידול המשמעותי ביותר במספר המשתמשים בשנים האחרונות. הגידול הזה ניכר בכל קבוצות הגיל, אבל בעיקר בקרב בני נוער וצעירים: יותר מ-50% מבני 18–29 משתמשים באינסטגרם, ומחצית מכלל המשתמשים באינסטגרם משתמשים בה מדי יום.

שיווק באינסטגרם

קרדיט: https://www.smartinsights.com

הנהירה של משתמשים לאינסטגרם מציעה מגוון הזדמנויות שיווקיות למותגים, אבל גם תחרות גדולה. באינסטגרם שיעור המעורבות של משתמשים בחשבונות של מותגים גבוה בהשוואה לרשתות אחרות: פוסטים באינסטגרם מייצרים שיעור מעורבות של 4.2% לעוקב, פי 58 מבפייסבוק ופי 120 מבטוויטר. עם זאת, כדי להצליח בשיווק באיסנטגרם לא מספיק לפרסם תמונות יפות, וההצלחה היא לרוב תוצאה של אסטרטגיית שיווק מחושבת, בנייה של זהות ייחודית ומובחנת למותג, בעלת בסיס ויזואלי ויצירתי, וניהול קהילה יעיל.

כדי לעזור לכם ליצור אסטרטגיית שיווק אפקטיבית ומדידה המותאמת ליעדי השיווק של המותג, יצרנו מדריך קצר לשיווק באינסטגרם.

* למידע על ניהול קמפיינים לפרסום באינסטגרם

 

8 שלבים בשיווק באינסטגרם

  1. 1. הגדרת יעדי השיווק באינסטגרם

בין שטרם העליתם אפילו תמונה אחת ובין שאתם רוצים לשפר את הנוכחות של המותג באינסטגרם, תענו על השאלות האלה:

– מה תוכלו לעשות באינסטגרם שלא תעשו ברשתות חברתיות אחרות?

– מי קהל היעד שלכם, ומי מקהל היעד פעיל באינסטגרם?

– איך פעילות השיווק באינסטגרם תשתלב עם אסטרגיית השיווק ברשתות החברתיות האחרות?

מכיוון שאינסטגרם ממוקדת בתכנים ויזואליים (בעיקר תמונות וסרטוני וידאו), היא מאפשרת למותגים להציג לא רק את המוצרים ואת השירותים אלא גם את אנשי הצוות ואת תרבות המותג. כמו כן, בגלל הנגישות והזמינות של האפליקציה במובייל, לעוקבים קל יותר להגיב ולהיות מעורבים עם המותג באופן טבעי ומיידי יותר בהשוואה לרשתות אחרות.

אסטרטגיית השיווק באינסטגרם משתנה לפי מותג, תחום ומדדי ביצוע מרכזיים, אבל היא לרוב כוללת אחד או יותר מהיעדים הבאים:

– להגביר את המודעות למותג

– להציג את התרבות והאופי של הארגון

– להציג את הצוות ולחפש עובדים חדשים

– להגדיל את המעורבות והנאמנות של הלקוחות

– לשווק אירועים ולהשלים את הנוכחות שלהם ברשת

– לשתף בחדשות של החברה

– להגדיל את קהילת העוקבים

– ליצור קשר עם דמויות משפיעות בתחום

– לקדם מכירות דרך אפליקציה חיצונית

היעדים האלה יעזרו לכם לגבש את אסטרטגיית השיווק באינסטגרם ולהתאים את הפעילות ברשת החברתית.

2. תכנון ויצירת תוכן לשיווק באינסטגרם

התוכן הוא אבן היסוד של הפעילות באינסטגרם. עסקים שפונים ללקוחות פרטיים לרוב ישתמשו באינסטגרם כדי להבליט את המוצרים שלהם, ואילו עסקים שפונים לעסקים אחרים יתמקדו באופי הארגון ובאנשי הצוות; יש מותגים שמציעים מדריכים פרקטיים למוצרים שלהם, ואחרים הולכים לכיוון ההפוך ויוצרים תמונות מופשטות שהמוצר מככב בהן.

תמונה: instagram.com/nutella

כדי לבנות תכנית תוכן שתתאים גם לקהל היעד וגם למטרות השיווק באינסטגרם, כדאי להתחיל מלבחור נושא כללי (מוצרים, שירותים, תרבות הארגון, אנשי הצוות וכדומה) ואחר כך להיכנס לפרטים ולחשוב, באמצעות סיעור מוחות, על דימויים שיכולים לשרת את יעדי השיווק ולדבר אל קהל היעד.

בהמשך כדאי לחשוב גם על סוג התוכן שיועלה לחשבון האינסטגרם. במקור הרשת שימשה אפליקציה לשיתוף תמונות, אבל כיום משתמשים בה כדי להעלות תכנים ויזואליים מכל סוג, החל מ-GIF ועד סרטוני וידאו. לכן כדאי לאזן בין סוגי התוכן השונים ולשים דגש על תכנים שישיגו את המעורבות הגבוהה ביותר בהתאם למשאבים. למשל, אם וידאו מאפשר לכם להציג את המוצר באמצעות סיפור – השתמשו בו לעתים קרובות, אבל אם ברשותם המשאבים הנדרשים להפקת סרטוני וידאו באיכות שתספק אתכם ­­­­– תוכלו להסתפק בתמונות ולשמור את אופציית הווידאו לנסיבות מיוחדות כמו מבצעים או קמפיינים.

3. יצירת "מדריך סגנון" לשיווק באינסטגרם

בשיווק מותג ברשתות חברתיות חשוב לשמור על אחידות ועקביות, ובפלטפורמה ויזואלית כמו אינסטגרם צריך גם להקפיד על סגנון אסתטי אחיד. בין שאדם אחד אחראי לניהול החשבון באינסטגרם ובין שהתפקיד מתחלק בין כמה עובדים, כדאי ליצור מעין מדריך סגנון שיכלול הנחיות כלליות בנוגע לאופי התמונות וסרטוני הווידאו, השימוש בפילטרים, בטקסטים ובהאשטאגים ולוודא שהתוכן באינסטגרם מבטא את חוויית המותג עבור העוקבים.

במדריך הסגנון קחו בחשבון את ההיבטים האלה:

הקו האסתטי של המותג – כל הייצוגים הוויזואליים של המותג: הלוגו, האתר, הגרפיקה, התמונות ודומיהם. אם למותג יש נטייה להעדיף צבעים או גוונים מסוימים, התוכן באינסטגרם צריך לשקף את ההעדפה הזאת.

תמונה: instagram.com/benandjerrys

 

קומפוזיציה – לא כל אנשי השיווק ברשתות חברתיות הם צלמים מוכשרים מטבעם, וגם אם הם במקרה כן, התמונות הרבועות באינסטגרם משבשות את החלוקה המוכרת בין תמונות נוף אופקיות לתמונות דיוקן אנכיות. לכן כדאי להגדיר מראש יחס קבוע אל כמה אלמנטים בקומפוזיציה כמו הרקע, האיזון בין חלל לבן לאובייקט, צבעים דומיננטיים ומושא הצילום כדי לשדר תחושה של הרמוניה ואחידות.

חשבון האינסטגרם של מיילצ'ימפ הוא דוגמה טובה לאסתטיקה מוגדרת ואחידה. ברוב התמונות, הגיפים וסרטוני הווידאו הם לרוב משתמשים בקומפוזיציה קבועה המורכבת מרקע פשוט, צבע דומיננטי אחד ומושא צילום המוצב במרכז, ושילוב של האייקון המפורסם שלהם.

instagram.com/mailchimp

כיתוב – יש כמה גישות בנוגע לכיתוב באינסטגרם; המגבלה של 2,200 תווים גורמת לכמה מהמשתמשים לוותר לגמרי על הטקסט, ואילו אחרים רואים באינסטגרם פלטפורמת מיקרובלוגינג ומלווים כל תמונה במעין סיפור. כך או כך, לא נמצא קשר בין אורך הכיתוב לבין המעורבות, אז אין מה לחשוש מטקסטים ארוכים מדי.

תמונה: instagram.com/nike

האשטאגים – הסימן # מאפשר למשתמשים באינסטגרם לגלות תוכן וחשבונות, לכן שימוש מבוקר בתגית עוזר להפיץ את התוכן, להגיע אל עוקבים חדשים ולהגדיל את המעורבות בפוסטים. במחקר אחד נמצא שבחשבונות אינסטגרם בעלי פחות מאלף עוקבים, 11 האשטאגים בפוסט קיבלו את מספר הלייקים והתגובות הגבוה ביותר, ובחשבונות בעלי יותר מאלף עוקבים, מספר ההאשטאגים האידיאלי היה 5.

מפות – גם שימוש ב-geo-tagging באמצעות הכלי Add to Photo Map מאפשר להגדיל את המעורבות ולהפיץ את התוכן לעוקבים חדשים – נמצא המעורבות בפוסטים הכוללים מיקום גבוהה ב-79% יותר מפוסטים בלי מיקום. הכלי שימושי במיוחד עבור עסקים שיש להם סניפים בכמה מיקומים, בקידום אירועים וכנסים ובשיווק בתעשיית התיירות.

תיוג משתמשים – בדומה לפייסבוק, אם מתייגים משתמשי אינסטגרם, הפוסט יופיע בפרופיל שלהם, וניתן להשתמש באפשרות הזאת כדי לתייג אנשים פרטיים או מותגים המופיעים בתמונה, וכך להגיע גם אל העוקבים שלהם.

שיתוף באתרים חברתיים – אינסטגרם מאפשרת לחבר את הפרופיל לרשתות חברתיות נוספות כמו פייסבוק, טוויטר, פורסקוור ואחרות, ואוטומטית לפרסם את הפוסטים גם ברשתות האלה. אם עדכונים אוטומטיים הם חלק מאסטרטגיית השיווק באינסטגרם, יש לוודא שלמי שמנהל את החשבון באינסטגרם תהיה הרשאת ניהול גם לחשבונות העסק בחשבונות אחרים.

 

4. אופטימיזציה של פרופיל העסק באינסטגרם

בפרופיל המשתמש באינסטגרם (bio) יש מגבלה של 150 תווים, לכן יש להתמקד במידע החשוב ביותר על העסק או המותג. יש עסקים שמוסיפים האשטאגים ממותגים לפרופיל כדי להוביל את העוקבים אל תוכן נוסף הקשור במותג.

הפרופיל הוא גם המקום היחידי שבו אפשר להוסיף קישור חי (אלא אם כן אתם מפרסמים באינסטגרם), ואם אחד מיעדי השיווק באינסטגרם הוא להגדיל את התנועה לאתר או לבלוג, כדאי לא רק להוסיף קישור לפרופיל אלא גם להפנות משתמשים אל האתר באמצעות הכיתוב "קישור בפרופיל" או דרך תג גאוגרפי מותאם.

instagram.com/ikeausa

 

5. מעקב אחר חשבונות משתמשים

מעקב אחר חשבונות משפיעים בתעשייה הוא חלק חשוב באסטרטגיית השיווק באינסטגרם, והוא יכול לעזור לכם להיחשף אל תוכן מעניין ועדכני ואף לקבל השראה לפוסטים ולקמפיינים עתידיים. למשל, אם העסק שלכם הוא חנות בגדים, תרצו לעקוב אחרי בלוגרים מובילים מתחום האופנה וכדומה. גם כאן כדאי להגדיר כמה כללים בסיסיים לגבי חשבונות שהמותג יעקוב או לא יעקוב אחריהם, ולקחת בחשבון כמה דברים כמו חשבונות פרטיים, חשבונות של עובדי החברה, הרלוונטיות של החשבון למותג וההתאמה שלו לערכים של המותג.

 

6. מעקב וניטור תגובות בחשבון האינסטגרם

אם דף המותג באינסטגרם מקבל הרבה תגובות אולי לא תוכלו להתייחס לכל תגובה בנפרד, אבל חשוב לעקוב אחר תגובות מסוגים מסוימים, כמו פניות לשירות הלקוחות או לתמיכה, ביקורות שליליות או מזלזלות, פניות של מחפשי עבודה, לקוחות פוטנציאליים ותגובות ספאם, ולהגיב בהתאם, לפעמים דרך אמצעי אחר כמו צ'אט, טלפון או מייל.

בנוסף, אם משתמשי אינסטגרם אחרים אזכרו את המותג (@mention) בין בתגובה ובין בכיתוב של תמונה, כדאי להקדיש רגע ולזכות את המעריצים בלייק או בתגובה מפרגנת.

 

7. לעקוב אחרי האשטאגים ותגיות לוקאליות

דרך נוספת לראות מי מדבר על המותג היא באמצעות מעקב אחרי האשטאגים ממותגים, אלו יכולים לכלול את שם המותג בווריאציות ובשגיאות כתיב, שמות מוצרים, שירותים או אירועים ומושגים הקשורים לארגון. כך יהיה אפשר ליצור קשר עם משתמשים המאזכרים את המותג באינסטגרם ולגרום להם להיות מעורבים בחשבון. באופן דומה כדאי גם לנטר האשטאגים פופולריים בנישה של העסק, ולהשתמש בהם בפוסטים כדי ולהשתתף בדיונים ולהגביר את המעורבות.

בנוסף, אם העסק הוא מקומי ויש חשיבות למיקומים מסוימים, כמו שכונות, אתרי אירועים וכדומה, כדאי לעקוב בקביעות אחרי תגיות לוקאליות כדי לזהות משתמשים המעלים לאינסטגרם תמונות מאותם מיקומים.

 

8. מעקב אחרי תוצאות קמפיין השיווק באינסטגרם

מעקב אחר הביצועים של הפוסטים והגידול במספר העוקבים ילמד אתכם אילו סוגי תוכן מגבירים את שיעור המעורבות, מתי כדאי לפרסם באינסטגרם וכו', ויעזור לכם לשפר את קמפיין השיווק באינסטגרם ולהתאים אותו ואת הקמפיינים העתידיים. אם מטרת הקמפיין היא תנועה לאתר, אפשר ליצור דף נחיתה ייחודי למשתמשים המגיעים מאינסטגרם כדי לעקוב אחרי מספר ההקלקות המגיעות מפרופיל האינסטגרם.

 

לסיכום, שיווק מותג באינסטגרם ובניית קהל עוקבים מעורב ופעיל יכול להיות מאתגר, אבל בעזרת אסטרטגיית השיווק הנכונה, אפשר להשתמש באינסטגרם כדי לספר את הסיפור של המותג, להגדיל את מעורבות המשתמשים ברשת החברתית ובכלל, ולהשיג את שאר יעדי השיווק על ידי פיצ'רים שונים וחדשים כמו אינסטגרם סטוריז, וידאו וכדומה.