הבלוג שלנו

איך להשתמש ביוניברסל אנליטיקס לאתרים מסחריים

'Gilad Sasson'
3 בדצמבר 2013
זמן קריאה: 3 דקות

לפני כשנה השיקו גוגל את גרסת הניסיון של יוניברסל אנליטיקס, כלי איסוף ועיבוד המידע מתקדם של גוגל אנליטיקס. לאחרונה הודיעו גוגל שבחודשים הקרובים ישודרגו אוטומטית כל חשבונות האנליטיקס ויעברו לאנליטיקס האוניברסלי. מי שלא יכול לחכות ימצא הסברים על תהליך השדרוג ב- Universal Analytics Upgrade Center (באנגלית).

מה זה יוניברסל אנליטיקס?

יוניברסל אנליטיקס (UA) הוא גרסה מעודכנת של גוגל אנליטיקס הסטנדרטי, ולפי גוגל מטרתו לשפר את איסוף ועיבוד המידע של גוגל אנליטיקס. יוניברסל אנליטיקס מאפשר לאסוף מידע לפי מבקר במקום לפי ביקור, לאסוף מידע מכל אמצעי דיגיטלי – כולל אפליקציות, קונסולות משחק וקיוסקי מידע – ולא רק מאתרי אינטרנט, וליצור מדדים ודו"חות מותאמים אישית. באמצעות יוניברסל אנליטיקס אפשר לאסוף מידע מכמה מכשירים ופלטפורמות, וכך להבין טוב יותר את מערכת היחסים בין ערוצי השיווק באינטרנט ומחוץ לו, ואיך הם מובילים להמרות ולמכירות.

תמונה: sixninepixels/freedigitalphotos.net

ב-Online Behavior הדגימו את יכולות המדידה של יוניברסל אנליטיקס על אתרי מסחר באמצעות כמה תרחישים אפשריים.

משתמש אחד ודפדפנים שונים

כיום יש הרבה משתמשים שגולשים באינטרנט דרך כמה דפדפנים ומכשירים במקביל. האנליטיקס הסטנדרטי יראה בביקורים של אותו מדפדפנים שונים כביקורים של כמה משתמשים. באמצעות ה-Measurement Protocol  של יוניברסל אנליטיקס אפשר ליצור אמצעי זיהוי לכל משתמש ולאגור משתנים מותאמים אישית (Custom variables) כדי לחבר את הביקורים ולעקוב אחריהם מנקודת מבט הממוקדת במשתמש.

מהמעקב אחרי המבקרים אפשר גם ללמוד על משך הזמן שעבר ממועד ההרשמה של הלקוח לקנייה הראשונה, ולעקוב אחר מספר הביקורים באתר בין שתי נקודות הציון האלה. מידע מסוג זה מאפשר למפות את מועדי ההרשמה והקנייה של לקוחות שונים ולקבל תמונה מלאה של תהליך הקנייה. באמצעות המידע הזה אפשר למצוא דרכים יצירתיות להגיע אל הלקוחות בדרך ולקצר את התהליך. כך גם אפשר להגיע אל המבקרים שלא השלימו המרה.

משתמש אחד ומכשירים שונים

אחד האתגרים שעומדים היום בפני מנהלי אתרים הוא למדוד את ביצועי האתר והקמפיינים בעבור משתמשים במחשבים שולחניים, טאבלטים וטלפונים ניידים. כאמור, יוניברסל אנליטיקס מאפשר לאסוף מידע ממכשירים שונים, כולל מכשירים ניידים, וליצור מזהה ייחודי לכל לקוח. כך מתקבל מידע מעמיק יותר על תהליך הקנייה, ונמנעות אי-הבנות של מספר המשתמשים המדויק.

שלבים בתהליך הקנייה

כדי להפיק את המיטב מיוניברסל אנליטיקס אפשר לפלח את המבקרים באתר לפי התנהגות (משתמשים שנרשמו, משתמשים רשומים שחזרו, קונים וכו'), וליצור תרשים זרימה שמציג אותם ואת אחוזי ההמרה שלהם. כך אפשר ללמוד מה גורם למבקרים באתר להירשם, למשתמשים שנרשמו בעבר לחזור ולבקר באתר וגם למדוד את אחוז ההמרה האמיתי של משתמשים רשומים שקנו דרך האתר.

קניות באתר ומחוץ לאתר

עוד שימוש אפשרי ביוניברסל אנליטיקס הוא מיזוג המידע הסטטיסטי שהתקבל מהאתר עם נתוני הקנייה מחוץ לאתר (offline). יש כל מיני דרכים לעשות את זה, חלקן באמצעות מאגר הנתונים הפרטי של העסק, אבל יש גם דרכים לשלב את הנתונים באמצעות האנליטיקס.

למשל, חנות מקוונת שמקבלת גם הזמנות טלפוניות. במהלך הקנייה נציג המכירות נכנס אל פרטי הלקוח, מזמין את המוצר, לוקח את פרטי כרטיס האשראי ומעבד את העברת הכספים.

אם כשהלקוח מתקשר הוא מזוהה ומאומת, נרשמת כניסה והיא מקושרת למזהה הייחודי של הלקוח באנליטיקס. כשנציג המכירות משלים את ההעברה, גם הקנייה נרשמת באנליטיקס ומקושרת ללקוח הספציפי.

אם גם מקצים מזהה ייחודי לכל העברת כספים, אפשר בהמשך לדווח על הקניות של המבקר בין שהושלמו אונליין או אופליין. אפשר להרחיב את הגישה גם לנקודות מכירה בחנות הפיזית, לאפליקציות סלולריות ולמידע ממועדוני לקוחות, ולשלב את כולם בתערובת הסופית.

לסיכום, בעזרת יוניברסל אנליטיקס אפשר לקבל יותר מידע על המבקרים ועל דפוסי ההתנהגות שלהם, וכך אפשר להכיר טוב יותר את הלקוחות והקונים. מי שעוסקים בקידום חנויות אינטרנט יכולים להיעזר בכלי כדי לזהות את סוגי המשתמשים והפילוחים הקיימים וליצור תכנית מדידה מותאמת אישית שתספק תמונה מלאה של קהל היעד.