By Gilad Sasson

שינויים בארכיטקטורת האתר יכולים להשפיע על קידום האתר במנועי חיפוש, לטוב ולרע.
שינוי מוצלח של הארכיטקטורה יכול לשפר משמעותית את המיקומים בתוצאות החיפוש ושינוי פחות מוצלח עלול  לזרוק לפח שנים של עבודת הקידום האורגני בגוגל. על אף המורכבות של שינויי דאטה גדולים, אם נוהגים לפי כמה כללים מעשיים אפשר לשפר את הנראות של האתר בתוצאות החיפוש ולהימנע מאסון.

תמונה: https://someinterestingfacts.net

ארכיטקטורת המידע היא המודל הרעיוני שלפיו האתר נבנה, והיא יוצרת את הבסיס המבני שלפיו מנועי החיפוש אומדים את דפי האתר הפנימיים ואת היחסים ההיררכיים ביניהם. לכן לכל שינוי במודל הזה יש השלכות עצומות על אינדוקס דפי האתר ודירוג האתר בתוצאות החיפוש.

בחברות גדולות, כשמקור השינוי הוא לאו דווקא מחלקת SEO והסיבות לאו דווקא קשורות לענייני אופטימיזציה וחיפוש, חשוב להיות מעורבים ככל האפשר בתהליכי התכנון של המודל הארכיטקטוני החדש החל בכתיבת הקוד וכלה בבדיקות.

צ'ק ליסט בסיסי ל-SEO

מערכות ניהול תוכן ידידותיות למנועי חיפוש

האם שיפוץ האתר כולל גם החלפת מערכת ניהול התוכן? אם כן, יש לכם סיבה לדאוג. אמנם יש מערכות ניהול תוכן כמו וורדפרס שיכולות דווקא לסייע ל-SEO, אבל באופן כללי רוב פלטפורמות ה-CMS תוכננו במחשבה על מאגרי המידע ועל ניהול משימות ותוך כדי התעלמות מסוימת מ-SEO. זה נכון בעיקר לגבי מערכות ניהול תוכן פנימיות שתוכננו עבור קטלוגים גדולים של מוצרים או קבצים.

כאנשי SEO עליכם לבדוק את מערכת ניהול התוכן ולוודא שהיא גמישה בדרך הצגת התוכן. לשם כך תצטרכו לא רק לקרוא את המפרט הטכני של הפלטפורמה, אלא גם לעקוב אחרי הטמעתה בפועל, ואם אפשר, לשחק איתה קצת בסביבה מתפקדת ולבחון את השימושיות שלה.

אחרי שנבחרה מערכת ניהול תוכן לאתר המחודש, תצטרכו לשבת עם המתכנתים ובעזרת הצ'ק ליסט לקבוע אילו שינויים יבוצעו במערכת הקיימת כדי לתמוך ב-SEO. בשלב הזה ייתכן שתיתקלו בהתנגדות של צוות המפתחים, לכן כדאי להכין מראש את דרישות הסף המינימליות, שינויים שאתם לא מוכנים לוותר עליהם, וגם את סדרי העדיפויות.

צ'קליסט להעברת האתר

ארכיטקטורת אתר חדשה בדרך כלל תגרום לכך שחלקים מהאתר הנוכחי ישתנו או יוסרו לגמרי. יש להיערך מראש לשינויים כדי להכין את מנועי החיפוש למעבר חלק מהאתר הישן לחדש.

בסופו של דבר אם משנים את ארכיטקטורת האתר לפי כללים אלו, השינוי יכול לתרום למאמצי הקידום ולשפר את מיקומיו בתוצאות החיפוש. בפרויקט כזה, אולי יותר מכל פרויקט SEO אחר, חשוב להשקיע את מרב הזמן והמאמצים לתכנון, כדי להפיק את המיטב מהשינוי ולהגן על האתר מפני אסון פוטנציאלי.