הבלוג שלנו

מה עושים כשמנוע החיפוש מעניש

Gilad Sasson
14 במאי 2012
זמן קריאה: 3 דקות

אם זיהיתם ירידה ניכרת ופתאומית בתנועה המופנית לאתרכם על ידי מנועי החיפוש, יתכן שנענשתם או שסוננתם מתוצאות החיפוש. ענישה (penalty) לרוב נגרמת מהפרת ההנחיות של מנועי החיפוש, וסינון (filter) יכול להיות תוצאה של שינוי האלגוריתם של מנוע החיפוש. סינון הוא עונש קל יותר, מכיוון שאפשר להסיר את הגורם שנתקע במסננת ולחזור לתוצאות החיפוש. אבל גם ענישה אינה נצחית בהכרח, ואפשר לשחזר את הדירוגים המקוריים של האתר בעזרת עבודה בלשית ופעולות הבראה כמפורט להלן.

מדריך לכל העונשים של גוגל>>

הנחיות והודעות למנהלי אתרים  

אם אתם חושדים שגוגל העניש אתכם, הצעד הראשון יהיה לבדוק את חשבונכם בכלי מנהל האתרים (Google webmaster tools) כדי לראות אם לא הושאר לכם שם מכתב המדבר על העונש ומפרט את ההיגיון שמאחוריו.

מומלץ לעבור גם על הנחיות גוגל למנהלי האתרים (Google Webmaster Guidelines) כדי להבין אם לא הפרתם הנחיה כלשהיא שהובילה להענשה. אפשר גם לבדוק את ההמלצות שמפרסמים מנועי החיפוש בינג ויאהו.

עדכון אלגוריתם של מנוע החיפוש

לא רק ענישה יכולה להרחיק את האתר מתוצאות החיפוש. גם שינוי אלגוריתם יכול להביא לתוצאות דומות. אתרים רבים חוו התדרדרות בתוצאות ירידה ניכרת בתנועה בעקבות שינוי אלגוריתם קיצוני כמו עדכון פנדה שגוגל העבירו לראשונה בפברואר 2011 או עדכון פינגווין שהתרחש בסוף אפריל 2012.

כדי לוודא אם אכן עדכון אלגוריתם הוא הגורם לשינוי בדירוגים, כדאי לבדוק באתרי  חדשות SEO כגון Search Engine Land, או בבלוג החיפוש הרשמי של גוגל Inside Search אם אכן נעשה שינוי שכזה.

אם בניתם קישורים בעזרת רשתות קישורים מפוקפקות, כדאי בהזדמנות זו גם לבדוק אם הן לא הוחרמו על ידי גוגל כפי שקרה לאחרונה עם Build My Rank.

 כך או כך, לפני שנוקטים צעדים מעשיים כלשהם כדאי קודם כל להעריך את גודל הנזק ולבדוק:

את היקף הירידה בתוצאות החיפוש:

האם הירידה בדירוגים חלה בכל מילות המפתח או רק בחלקן? האם מדובר בהתדרדרות של ממש בדירוגים או רק בירידה קלה בתוצאות?
הערכת היקף הפגיעה תוכל לעזור לכם להבין אם האתר הוחרם באופן גורף או רק חווה ענישה קלה שהשפיעה רק על מילות מפתח בודדות.

האם האתר עדיין רשום (מאונדקס) באינדקס של מנוע החיפוש?

יש לבדוק זאת על ידי הוספת הפונקציה site: לפני כתובת האתר בשורת החיפוש של גוגל. (למשל: site:https://nekuda.co.il) אם לא מתקבלת כל תוצאה, יתכן שהאתר אכן הוסר מתוצאות החיפוש. לרוב אתרים נענשים בהסרה מהאינדקס רק במקרים קיצוניים של הפרת ההנחיות.

האם בניתם קישורים רבים לאתר בזמן האחרון?

אם הייתם בעיצומו של קמפיין קישורים חדש, יתכן שההתדרדרות היא זמנית והיא תימשך כמספר שבועות בזמן שמנוע החיפוש מעריך מחדש את דירוג האתר.

האם עשיתם שינויים רבים באתר לרבות בעיצוב שלו?

עיצוב שונה גורם למנוע החיפוש להטיל ספק באמינות האתר ולא פעם מביא לירידה זמנית במיקומים במנועי חיפוש ולפגיעה בכמות התנועה לאתר בהתאם. כאמור, זוהי ירידה זמנית בלבד. ברגע שמנוע החיפוש יבין שהאתר פשוט עבר שינוי עיצובי ותו לא – הדירוגים והתנועה אמורים לשוב לסדרם.

איך לתקן את הנזק ולחזור לתוצאות החיפוש

 אם אכן קיבלתם מכתב אזהרה מגוגל או שזיהיתם נקודות חולשה כמו תוכן ירוד או מועתק באתרו/או קישורים נכנסים ממקורות לא איכותיים, יש לתקן אותן לפי התקנון של גוגל ואחר כך לפנות אל גוגל בבקשה שישקלו מחדש את אינדוקס האתר (reconsideration request). עדכון תוכן האתר וביטול עסקאות קישורים מזיקות אולי יגזלו מכם זמן רב בהווה, אך בוודאי ישתלמו לכם בטווח הארוך, שכן גוגל נוטים לתגמל אתרים המציעים תוכן איכותי המיועד לגולש האנושי ולא למנועי החיפוש (ראו עדכון פינגווין מאפריל 2012).

לסיכום, אם ניכרת ירידה משמעותית בדירוגים בתוצאות החיפוש של רוב או של כל מילות המפתח, יתכן שהפרתם את ההנחיות של מנועי החיפוש ושנענשתם על כך בהרחקה מתוצאות החיפוש או בהחרמה גורפת הכוללת גם הסרה מהאינדקס. במצב כזה, יש לעקוב אחר תכתובות עם גוגל וחדשות SEO כדי לאתר את מקור הבעיה, להסיר את התכנים ואת הקישורים הנכנסים המזיקים ולפנות אל מנוע החיפוש בבקשה לבדיקה מחודשת של האתר.